XXL Nutrition

Hoe lang tussen creatine kuren (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Lijkt me idd heel leuk continue gebruiken, maar ik denk dat je lichaam dan af en toe die "schok"van het plotselinge creatine gebruikt mist. Ook denk ik dat je spieren moe of lui zullen worden.

Verder is het leuk om weer eens wat nieuws te proberen en die motivatie kan je natuurlijk ook het nodige opleveren~!
 
Ik dacht altijd dat de hele tijd creatine gebruiken ervoor zorgt dat je te veel vochtophoping krijgt en dat eigenlijk een deel van je spiermassa gewoon vochtophoping is. ???
 
vocht krijg je door slechte kwaliteit creatine
 
wazzup zei:
Wat ik me voor kan stellen is dat als je stopt met creatine je harder moet werken om dezelfde resultaten te halen, dus een extra stimulus voor groei. En als je dat plateau hebt bereikt, dan begin je weer met creatine om weer een stapje omhoog te gaan....

Wat ik me eerder voor kan stellen is dat als je stopt met gebruiken de CP voraad achteruit gaat waardoor de training en resultaten teruglopen. Verders kan door deze teruglopenden resultaten de neiging onstaan dat je te veel, te vaak gaat trainen om te proberen te compenseren met als gevolg verbelasting.


wazzup zei:
Oh en dan was er nog iets over creatine en het bemoeilijken van vetverbranding, dus ook in de cut zou ik me voor kunnen stellen dat iemand met creatine stopt.

Ook dit is al vaker aan bod gekomen. Er is een onderzoek geweest wat dit aantoonde, maar als je het gehele onderzoek doorneemt (en niet alleen uitgaat van de dikke letters in het abstract) dan zie je dat dit voornaamlijk kwam door de opzet van het onderzoek en het feit dat creatine het anaerobe trainingsproces verlengt waardoor idd meer glycogeen en minder vet verbruikt word.

Ga je dit op een langere termjn bekijken dan zie dat de langer anaerobe training op zich meer energie verbruikt en een langere verhoogde ruststofwisseling tot gevolg heeft. Maw op de langere duur (en niet de korte periode van een onderzoek) verhoogd het juist vet verbruik.

Ook nog even dit uit The effects of creatine supplementation on muscular performance and body composition responses to short-term resistance training overreaching

Body composition
There were significant main time effects for changes in total body mass, lean body mass, fat mass and percentage body fat (Table 3). The increases in body mass and lean body mass tended to be greater in the CrM group


Maw creatine zorgt voor een grotere vvm dus nogmaas een oorzaak voor een hogere ruststofwisseling


Als laatste wil ik even vermelde dat als ik het me goed herinner het onderzoek wat jij aanhaalt een dierlijk onderzoek betrof en je kan niet zomaar elk onderzoek overhalen naar mensen.
 
zuivelproduct zei:
Lijkt me idd heel leuk continue gebruiken, maar ik denk dat je lichaam dan af en toe die "schok"van het plotselinge creatine gebruikt mist. Ook denk ik dat je spieren moe of lui zullen worden.

Verder is het leuk om weer eens wat nieuws te proberen en die motivatie kan je natuurlijk ook het nodige opleveren~!


Kun je die gedachtegang onderbouwen? Praktijk/theorie?
 
Even kleine verschuiving van het onderwerp. Omdat ik het in deze topic ook weer zie staan.

Monohydraat staat bekend om vocht in de spiercel te trekken. Vaak klagen jongens over opgeblazen kop e.d tijdens creatine gebruik.

De onderzoeken wijzen echter anders uit aangezien het vocht in de spiercel trekt en niet onderhuids.

Toch kreeg ik steeds bij monohydraat het gevoel een opgeblazen gezicht te hebben. Dit komt dus doordat creatine ook gewoon op je kaakspieren e.d werkt die meer vocht op zullen nemen waardoor je gezicht opgeblazen lijkt.
 
ik kan het nog niet onderbouwen, maar dit leek me gewoon redelijk plausibel. ik al er eens een search over doen.



nijntje zei:
Kun je die gedachtegang onderbouwen? Praktijk/theorie?
 
Goede zaak dude. Ik heb wel eens op schiphol gesproken met een bodybuilder en die ging me het precies zo uitleggen. Je begint en dan moet je een soort stijgende lijn in een grafiek zien. Dan stop je weer een tijdje, en blijft als je het goed doet de lijn redelijk horizontaal lopen. Iets terugval kan natuurlijk. En dan start je weer met de volgende kuur die je weer in een stijgende lijn brengt.

Even simplistisch weergegeven.

Dit is de manier om het te doen, en ik ben bang dat je bij continue gebruik deze "boosts"zult missen.

wazzup zei:
 
Laatst bewerkt:
zuivelproduct zei:
Goede zaak dude. Ik heb wel eens op schiphol gesproken met een bodybuilder en die ging me het precies zo uitleggen. Je begint en dan moet je een soort stijgende lijn in een grafiek zien. Dan stop je weer een tijdje, en blijft als je het goed doet de lijn redelijk horizontaal lopen. Iets terugval kan natuurlijk. En dan start je weer met de volgende kuur die je weer in een stijgende lijn brengt.

Even simplistisch weergegeven.

Dit is de manier om het te doen, en ik ben bang dat je bij continue gebruik deze "boosts"zult missen.
Dan krijg je dus dit effect:

[Afbeelding niet meer beschikbaar]
(verticaal kracht, horizontaal tijd)

en uiteindelijk ga je dan non-stop sneller vooruit

ik ben eerder bang dat de (kleine) terugval me zou irriteren
 
idd. Stoppen (en dus terugval) om daarna weer wat extra's te voelen is contraproductief. Je mist namenlijk het positieve effect tijdens de fase dat je niet neemt en het effect wat je bemerkt als je weer begint komt nit omdat het dan beter zou werken maar gewoon omdatje lichaam het ontwent is.


Je gaat er bv toch ook niet van uit dat je een tijdje stopt met eiwit omdat je dan als je weer eiwt neemt meer groeit.
 
of een tijdje niet trainen zodat je kunt profiteren van het spiergeheugen
 
3XL zei:
idd. Stoppen (en dus terugval) om daarna weer wat extra's te voelen is contraproductief. Je mist namenlijk het positieve effect tijdens de fase dat je niet neemt en het effect wat je bemerkt als je weer begint komt nit omdat het dan beter zou werken maar gewoon omdatje lichaam het ontwent is.


Je gaat er bv toch ook niet van uit dat je een tijdje stopt met eiwit omdat je dan als je weer eiwt neemt meer groeit.
Zo zie je maar, vaak is de meest logische oplossing gewoon de beste. (ik heb trouwens ook lang met de gedachte rondgelopen dat je creatine best in cyclussen nam hoor)
 
Daster zei:
of een tijdje niet trainen zodat je kunt profiteren van het spiergeheugen
Van spiergeheugen kun je niet profiteren, het kan enkel de schade beperken.
 
Dus ik kan stellen dat ik morgen al kan beginnen met mijn Swole V2 kuurtje?
Dit omdat niet stoppen met creatine de beste resultaten geeft?

Althans, dat lijkt jullie het beste, en wordt er dan geen onderscheid gemaakt tussen gewone monohydraat, producten als swole, satur8, creatine EE..enz..?
 
3XL zei:
idd. Stoppen (en dus terugval) om daarna weer wat extra's te voelen is contraproductief. Je mist namenlijk het positieve effect tijdens de fase dat je niet neemt en het effect wat je bemerkt als je weer begint komt nit omdat het dan beter zou werken maar gewoon omdatje lichaam het ontwent is.

en wat als je dat nu doet als je periodiseert / submaximaal traint ?
 
Het grootste trainingseffect van creatine is dat je iets langer in het anaerobe alactische energie syteem kan trainen. Het effect is dus vooral te zien in de FG (fast glycolitic) vezels.

Trainingen die zich niet richten op de FG vezels, maar meer op de FOG (fast oxidative) en SO (slow oxidative) maken dus minder gebruik van het "extra effect" van de creatine.

Zoals ik ergens boven al geplaatst heb (dacht ik) ga ik van het standpunt uit dat je als je niet extra verbruikt je ook niet extra hoeft te nemen (vandaar dat ik alleen maar op trainingsdagen neem).

Als je dus met een trainingsvorm bezig bent die weinig tot geen gebruik maakt van de extra creatine (suppletie) is het weggegooid geld om grotere doseringen creatine te nemen. Je zou dus kunnen minderen om de kosten te drukken, maar wat effect aangaat heeft stoppen hetzelfde effect als stoppen bij hoge intentieteits training
 
Back
Naar boven