Fitness Seller

pH response

  • Topic starter 3XL
  • Startdatum
  • Reacties 11
  • Weergaven 3K
  • Volgers 0

Bezoekers in dit topic

3XL

Senior Moderator
Super Mod
20 jaar lid
Lid sinds
7 okt 2002
Berichten
22.009
Waardering
3.621
Ik ben op zoek naar een lijst waain de pH response van voedingsmiddellen vermeld word.

Dus niet de pH waarde van een voedingsmiddel op zich, maar de zuur/base reactie die het geeft

Ik heb zelf uit een artikel hetvolgende

Zuurvormend:
ei-dooier
rijst
gist

licht zuurvormend:
rood vlees
gevogelte
fabrieks kaas
pinda's

neutraal/zuur:
amandelen
zalm
geitenkaas
melk
ei-wit
brood

neutraal/basisch:
aardbeien
peren
appels
tofu
soja

licht basisch:
sla
citroen
sinaasappel
druiven
peen
kersen
aardappelen
meeste groenten

basisch:
komkommer
olijven
radijs
spinazie


maar ik ben op zoek naar een meer uitgebreide lijst.
 
Ik zou het niet weten waar je het over hebt, zou je het misschien in het kort willen uitleggen.... :)
 
Je lichaam draait het best als de zuurgraad neutraal is (met kleine schommelingen naar boven en onder)

Voeding heeft invloed op deze zuurgraad. Sommige voedingsstoffen verhogen het en sommigen verlagen het.

Ik ben dus op zoek naar een (uitgebreid) overzicht van wat welke voeding wat voor reactie geeft
 
vanwege de conditie van die voedingsmiddelen tov je spjsvertering neem ik aan? dmv basische stoffen de zure stofen neutraliseren?

dacht dat pindas behoorlijk zuurvormend zijn maar ja, spreek jou niet tegen:D

groenten (vooral sla) behoorlijk basisch maar in welke mate:dunno:

heb wel wat n linkje daarover maar in hoeverre je daar wat aan hebt. weet ook niet of t is wat je zoekt

http://www.are-cayce.com/health/database/chdata/data/reabal1.html

en maybe deze nog:

http://www.chelationtherapyonline.com/articles/p149.htm
 
Ik hen ergens anders zo'n lijst liggen. Ik zal in het weekend eens kijken of ik die lijst kan vinden.
 
3XL zei:
Je lichaam draait het best als de zuurgraad neutraal is (met kleine schommelingen naar boven en onder)

Voeding heeft invloed op deze zuurgraad. Sommige voedingsstoffen verhogen het en sommigen verlagen het.

Ik ben dus op zoek naar een (uitgebreid) overzicht van wat welke voeding wat voor reactie geeft
ok bedankt :)
 
3XL zei:
Je lichaam draait het best als de zuurgraad neutraal is (met kleine schommelingen naar boven en onder)

het zuur/basenevenwict is idd van belang voor je licaam. bij onevenwichtige waarden worden o.a. enzymen minder actief.

je voeding zou om die reden uit rond de 80% basisc te zijn en dus voor 20% uit voed. middelen die een zure omgeving creeren.


Voeding heeft invloed op deze zuurgraad. Sommige voedingsstoffen verhogen het en sommigen verlagen het.

Ik ben dus op zoek naar een (uitgebreid) overzicht van wat welke voeding wat voor reactie geeft


zo, heb ook een lijst gevonden thuis. geen scanner dus tik m wel ff uit:

zuur/basenverhouding uitgedrukt in milligram-equivalent (ME) zuur of basenoverschot

1ME is (calcium + magnesium + natrium + kalium) per 100 mg voed.mid minus (fosfor + zwavel+ chloor) per 100 mg voed.mid

pos. uitkomst: basenoverschot in ME
neg. uitk: zuuroverschot in ME

Basenoverschot
59 + tot 50+
abrikozen
theebladeren

39+ tot 30+
rammenas
sojabonen
augurken
komkommer
olijven

29+tot 20+
spinazei
gedr. vijgen

19+ tot10+
gedr.pruimen
rozijnen
andijvie
kastanjes
sla
tomaten
bieten
sperziebonen
knolselderij
koolraap
citroenen(voeidng die zuur smaakt is dus niet perse ook zuur maar zijn vaak basisch)
wortelen

9+ tot 0
snijbonen
sin.appelen
stekelbessen
aardap (in schil gekookt)
wite kool
gierst
druiven
bramen
koolrabi
abrikozen
koffiebonen
pruimen
bananen
st.jansbessen
koemelk
magere melk
groene kool
veldsla
rietsuiker, ongeraffineerd dus
kokos
dadels
gedroogd room
bloemkool
uien
kersen
peren
ananas
aardbeien
karnemelk
schorseneren
aalbessen
appel
bosbesse
wijn
champigons

Zuuroverschot

59- tot 50-
eigeel

39- tot 30-
rundvlees

29- tot 20-
ei
kip
kalfsvlees

19- tot 10-
gezouten haring
zilv.vliesrijst
vette kaas
kwark
haring
varkensvlees
spruiten
plant. vetten
havervlokken

9- tot 0
tarwebloem
chocolade
wit brood
volk.brood
gepelde rijst
cacao
roomboter
witte bonen
erwten
gepolijste rijst
volk. meel
amandelen
bier
kristalsuiker


kortom: over grote geheel kan je dus zegen dat plantaardig voed.middelen basisch overschot heeft en dierlijk juist verzurend werkt.
oftwel, bij t afbreken van dierlijke eiwitten komen er bep. zuren vrij..mede met t oog op pepsine zou ik denken aangezien maagsap bijv zuur moet zijn om t enzym pepsine eiwit te laten verwerken.
 
zou het kunnen zijn dat sommige mensen maagklachten kunnen hebben, dus bijv maag zweren, door een te lage PH waarde van het maagzuur door eten of is dit niet mogelijk? Ph maagzuur is natuurlijk wel behoorlijk laag van nature.
 
maagzuur is vaak de oorzaak van maagklachten ja. maar de exacte oorzaak is vaak divers. brandend maagzuur komt bijv tot stand doordat de maaginhoud omhoogkomt. soms kan t zo zijn dat t slijnmvlies in de maag geiirriteerd wordt en dat de maagwand beschadigt=maagzweer.
tevens kan als je middentrif niet goed de maag afsluit dit ook gevolgen hebben als maagzuur in de sklokdarm kan komen

overtollig maagzuur is dus idd vaakeen indicatie van maagklachten. teveel maagzuur irriteert de maag. dit komt vooral door snel (goed kauwen dus), veel of te vet en scherp eten. hierdoor zal de maag extra maagzuur gaan aanmaken.

dit kan dan wel enisgzins van toepassing zijn op de zuurtegraad. de zuurtegraag bepaalt immers toch voor n groot gedeelte de verwerking van je voeding maar t ligt dan meer aan wat je eet en in hoeverre je maag daarop reageert door meer maagzuur aan te maken..

eiwitrijk voedsel zal zoals je in de lijst ziet de zuurproductie wel degelijk kunnen beinvloeden maar icm groente zal dat dys enigszins te verwaarlozen zijn maar hoeveel groente dat dan zou zijn:dunno:

tevens is stress ook een veroorzaker van hoge zuurproductie net zoals dat zowiezo veel schadelijke ffecten op t lichaam heeft en als je een wind moet laten, gewoon doen. een scheet is namelijk niets meer dan een gevolg bij een gespannen geveol in je maagstreek (gasophoping) laat je een wind zal er minder spanning zijn:)..merk dat ik beetje OT ga
 
Back
Naar boven