MuscleMeat

Naar voedingsdeskundige geweest

Bezoekers in dit topic

DutchVince

Ripped Bodybuilder
Elite Member
15 jaar lid
Lid sinds
18 jan 2005
Berichten
3.184
Waardering
8
Mijn vrouw Els zit bij een voedingsdeskundige om af te vallen.
Dat gaat onwijs goed, het is een beetje volgens Burn the Fat Feed the Muscle maar dan individueel bijgestuurd.

Ik dacht: ik kan voor de gein ook wel eens een praatje met haar maken, kunnen we lachen als ze 3 gram eiwit per kg lichaamsgewicht te veel vindt ! Want ze mag dan veel over afvallen weten maar over body-building weet ze waarschijnlijk niets! Kortom: ik zat me op een flinke discussie te verheugen, waarbij ik lekker eigenwijs zou zijn!

Nou dat veel tegen, euh mee: ze was het grotendeels eens met de bb-principes die ik op dit forum heb geleerd !

Zo vroeg ze hoeveel eiwitten ik gebruikte per dag, ik zei 200-250 g en verwachtte een weerwoord over maximaal 1,8 g per kg bla bla bla...
Maar nee: ze zei dat bij de hoeveelheid "cel-schade" die ik veroorzaak, deze hoeveelheden ook nodig zijn. Als ik ga minderen met trainen, op onderhoud ga trainen of ooit zou stoppen, dan moet ik terug naar normalere waarden. Ongebruikt eiwit wordt nl door je nieren afgevoerd en leidt (bij grote hoeveelheden overschot) op den duur tot nierfalen :eek:

Zo vroeg ze ook hoe mijn trainingschema in elkaar stak: ik vertel splitschema bla bla bla en wanneer ik welke oefeningen doe. Ik vergat mijn triceps te vermelden. En aan het einde vraagt ze: maar wanneer doe je je triceps dan?
Zo, ze let goed op !

Ze vroeg of ik supersets deed, exectrisch trainde etc.
Kortom: ze weet waar ze over praat en dat is erg prettig !

Ik vertelde dat ik nu aan het bulken ben, maar me steeds meer erger aan mijn "fietsband" om mijn middel.
Ik vertelde dat ik twijfel tussen doorbulken tot 95 kg en dan 5 kg cutten of nu cutten en dan schoon doorbulken.

Zij was daar heel beslist in: nu cutten en daarna schoon doorbulken.
Ze vroeg: wil je eerst afvallen en dan weer doorgroeien
of spier opbouwen en vet verliezen tegelijkertijd.
Ik zei: dat kan niet. Het is: of cutten, of bulken, je moet een keuze maken.

Zij denkt daar dus duidelijk anders over en gaat een schema opstellen waarmee ik uiteindelijk ca. 4 kg vet moet verliezen en 12 kg spier moet winnen. Tegelijkertijd ???

Donderdag krijg ik mijn schema's.
Ik ben benieuwd, ik moet zeggen dat ik wel vertrouwen in haar gekregen heb.

I'll keep jou guys (and gals) posted.

O ja ik had nog wat vragen voor haar:

1. In kip/kalkoen zit veel cholesterol is dat slecht?
Nee, exogene cholesterol valt wel mee. Wat je zelf aanmaakt door het nuttigen van verzadigde vetzuren is veel erger.

2. Na de training pwo shake dextrose+ eiwit. Is dit nuttig?
De dextrose is prima om wat glycogeenvoorraden aan te vullen, de eiwit is niet zo belangrijk qua timing, als je verspreid over de dag maar genoeg binnen krijgt.

3. ochtend eiwit shake
Idem, als je verspreid over de dag maar genoeg binnen krijgt je lichaam verbruikt nl weinig eiwit tijdens je slaap
(deze ga ik verder uitzoeken...)
Interessant feit: je lichaam herstelt niet maximaal tijdens je slaap,
maar tijdens wakkere RUST (als je een boek ligt te lezen of relaxt tv kijkt)

4. Meal replacement powders ter aanvulling goed/slecht ?
Zolang je maar ook gewoon eet mag je best aanvullen met MRPs.
Alleen op MRPs leven is niet aan te bevelen.

5. omega 3,9 vetzuren zijn die nodig?
Ja, lijnzaad olie en visolie gebruiken.

6. Transvetzuren-> niet bakken in olijfolie, maar boter of ghee.
Olijfolie valt wel mee, mits je geen vergine olijfolie gebruikt.
(deze ga ik verder uitzoeken...)

Pff, het is een heel verhaal geworden !
 
nice keep us posted :thumbs:
 
Zij denkt daar dus duidelijk anders over en gaat een schema opstellen waarmee ik uiteindelijk ca. 4 kg vet moet verliezen en 12 kg spier moet winnen. Tegelijkertijd

Ik ben benieuwd..
 
Ja er zijn ook goede dietistes, stond laatst nog eentje bij ons in de krant die mensen liet afvallen door ze vaker en meer te laten eten ... waar heb ik dat eerder gehoord :)

Hou ons op de hoogte !
 
Mooi verhaal. Dat had ik dus ook niet verwacht. Ik zou zo een gesprek ingaan met dezelfde stugge, uitdagende houding als jij denk ik. Dan wordt je nogal overvallen als blijkt dat je tegenstander het gewoon met je eens is.

Leuk. Goed om te zien dat niet alle dieet guru's hetzelfde zijn.
 
idd dat verwacht je niet, ik ben benieuwd naar je schem die je krijgt.

Ik zou zeggen "POSTEN DIE HAP" :D
 
Heel erg cool. Heb je ook gevraagd hoe ze aan deze achtergrond komt?

Leuk om hier een logje van bij te houden!
 
wazzup zei:
Ja er zijn ook goede dietistes, stond laatst nog eentje bij ons in de krant die mensen liet afvallen door ze vaker en meer te laten eten ... waar heb ik dat eerder gehoord :)

Hou ons op de hoogte !

Zoek eens met google op "diplan". Daar begeleid ik mensen mee.


@Dutchvince: ben benieuwd wat ze je gaat voorschotelen.
 
gefeliciteerd !! :birthday:

U bent zojuist trotse eigenaar geworden van een privedieetiste ( het is fout getypt weet ik) Hopelijk gaat U dit niet merken in de portemonee !

:D

Maar het is wel serieus leuk ja dat jullie, ieder met zijn eigen doel en levensT'
iets aan haar kunnen hebben ! ben benieuwd wat ze opsteld !

Hopelijk heb je er wat aan .

Houd ons op de hoogte ! :thumb:
 
Misschien is haar vent wel een BB. Misschien het vragen waard!?
 
Eindelijk eens een voedingsdeskundige die iets van bodybuilding kent.
 
Ik kijk uit naar het voedingsschema van je.
Ik ben ook bij een diatiste geweest maar die had wel wat gelezen maar wist er volgens mij verder niets van.
Ik had er niet echt veel vertrouwen in maar ik probeer het wel met enige aanpassingen van mijn kant.
 
Wat betreft de olijfolie;

De extra vierge kwaliteit > bevat meer stofjes, omdat deze als het ware minder gezuiverd wordt , daardoor bevat het wel meer smaak. Maar wanneer je dit verhit kan het zit in een 'giftig'product omzetten.
Vierge en normale olijfolie > kan je wel verhitten in de frituur, is verder gezuiverd.

Een andere optie om in te bakken is zonnebleomolie, indien je soms frituurt bij junk-dagen kan je dat ook het best in zonnebloemolie doen.

olijfolie is 86% onverzadigd
zonnebloemolie is 87% onverzadigd

Walnootolie, hazelolie, amandelolie en druivenpitolie zijn niet echt geschikt om te verhitten met frituren.
 
kan niet echt voorstellen dat bakken in boter of ghee beter is dan in olijfolie ???
 
roxxe zei:
kan niet echt voorstellen dat bakken in boter of ghee beter is dan in olijfolie ???

Heeft te maken met de omzetting naar transvetzuren.
 
Ik ga ook voedingsdeskundige worden! Dit jaar begin ik met de HBO opleiding voeding en dietiek:D Zal wat worden tussen al die dames :) Ik ga ook leren koken en vet% meten enzo:P
 
pindaolie schijnt wel goed te zijn voor frituren.

en die extra vierge olie is van de eerste persing, meestal koud geperst ook, goed spul voor over je salade... de latere persingen (dus de prut van de olijven die na de eerste persing over blijft wordt nogmaals uitgeperst) gebeuren onder hogere temperaturen en vaak ook met behulp van chemicalien... die zijn sowieso minder, maar wel beter bestand tegen verhitting.
 
BB-girl zei:
Walnootolie, hazelolie, amandelolie en druivenpitolie zijn niet echt geschikt om te verhitten met frituren.

En niet te vergeten: lijnzaadolie.
 
DutchVince zei:
Zij denkt daar dus duidelijk anders over en gaat een schema opstellen waarmee ik uiteindelijk ca. 4 kg vet moet verliezen en 12 kg spier moet winnen. Tegelijkertijd ???
Lijkt me sterk, ze verliest misschien uit het oog dat je geen beginner meer bent?


DutchVince zei:
Interessant feit: je lichaam herstelt niet maximaal tijdens je slaap,
maar tijdens wakkere RUST (als je een boek ligt te lezen of relaxt tv kijkt)
Dit is echt nieuw voor me, en ik weet eigenlijk niet of ik het moet geloven, anderzijds is er geen echte reden waarom het niét zou kunnen...
 
Back
Naar boven