MuscleMeat

Eitwitten pal na de training maken dik!?!?

Bezoekers in dit topic

Elmar

Advanced Bodybuilder
15 jaar lid
Lid geworden
16 okt 2002
Berichten
1.493
Waardering
1
Dit kwam ik tegen op ergonics. En ik vraag me af of dat nou waar is, want alle grote lui die ook in mijn sportschool trainen, die nemen altijd een eiwit shake pal na de training en de begeleiders zeggen dat ook. Komt ie:

"'Ik ben graatmager van mezelf. Dun maar hard. Na het trainen neem ik op aanbevelen van een sportmagazine altijd een eiwitpreparaat. Maar ik word alleen maar dikker, niet groter. Moet ik een duurder preparaat nemen? Whey of zo?'

Niet nodig. Je moet na het trainen helemaal geen eiwit nemen, alleen koolhydraten. Dan is je probleem opgelost. Je zult sneller groeien en minder vet afzetten.

Na het trainen worden in je spiercellen de GLUT4-tranportlichaampjes actiever. Ze kruipen van het midden van je cel naar de celwand en nemen daar suikers op van buiten de cel. De transportlichaampjes brengen de suikers dan weer de cel in, waar ze de leeggetrokken glycogeenvoorraden herstellen. Pas als dat is gebeurd gaat de spiercel eiwitten opbouwen. [ErGs]

Die GLUT4-activiteit betekent dat 'het venster' opengaat, en je dus je spieren vol snelle suikers kunt gooien. De zuigkracht van de spieren is zo groot dat er maar weinig van de suikers terechtkomt in je vetcellen.

Maar nou komt het: die truc werkt niet als er in je bloed veel vetten of veel eiwitten zitten. Dan klappen je spieren dicht. Neem je meteen na de training eiwitten, dan komt een groot deel van die voorraad in je vetcellen terecht. Daardoor word je dikker.

Een uur na je training sluit het venster zich. Dan heeft het geen zin meer suikers te nemen. Maar dan heeft je lichaam weer wel behoefte aan eiwitten. Dan is het dus weer wel verstandig om eiwitten te nemen.

De bewering dat je na het trainen suikers en eiwitten nodig hebt komt uit recent onderzoek naar duursporters. Daaruit bleek dat suikers en eiwitten in een verhouding van 2 op 1 de opname van aminozuren en suikers door de spieren versterken. Als je in plaats van eiwitten voorgesplitste eiwitten - peptiden - gebruikt, werkt het nog beter. En als je daarbij ook nog forse hoeveelheden van het aminozuur leucine gebruikt, dan werkt het nog-nog-nog beter.

Het mechanisme is ongeveer als volgt: de leucine en de suikers verhogen de aanmaak van insuline, de leucine versnelt ook anabole processen in de spier, en de eiwitten zorgen ervoor dat er so-wie-so aminozuren zijn om in de spier gesluisd te worden.

In totaal maak je met dit mengsel twee keer zoveel insuline aan als alleen met suikers, bleek uit een overigens zeer lezenswaardige studie van Luc van Loon.(1) Het stuk staat integraal op het web en bevat al het het materiaal dat ik voor dit stukje heb gebruikt.Maar hoe interessant de studie ook is, ik geloof niet dat bodybuilders de strategie die daarin staat beschreven moeten overnemen.

De studie is verricht op getrainde duursporters. Insulinespiegels van duuratleten reageren extreem op voedingsinterventies. Verder hadden de duursporters eerst een grondige trainingssessie ondergaan om de spieren te ontdoen van alle glycogeen. De hoeveelheid energie die ze daarbij verbruikten was een veelvoud van wat krachtsporters tijdens een sessie verbruiken. En, at last but not least, de atleten ondergingen de proef 's morgens vroeg, op de nuchtere maag. En de onderzoekers hadden de proefpersonen gevraagd 's avonds niet te eten.

(O ja. 's Ochtends. Dan is de concentratie groeihormoon en testosteron hoog. Train jij altijd 's ochtends?)

Realiseer je goed: deze mensen hadden dus twaalf uur alleen maar water in hun maag gehad, en verbrandden daarna intensief calorieën. Allicht dat ze meer insuline aanmaakten als ze eiwit kregen. Ze hadden gewoon meer aminozuren tot hun beschikking om insuline te maken. Maar voor bodybuilders, die het ontbijt nooit overslaan, veel eiwitten innemen, een minder extreme insulinerespons hebben en minder energie tijdens de training verbruiken, gaat die vlieger niet op.

Verder vraag ik me af of je vlak voor je training wel eiwitten moet nemen. Koolhydraten tijdens de training drukken het cortisol [ErGs] en een eiwitpreparaat voor de training blokkeert weer de opname van die suikers. Of haal ik nou teveel overhoop?

En dan is er nog iets. We hebben het tot nu toe gehad over insulinespiegels, maar niet over de uiteindelijke glycogeensynthese. De onderzoekers keken daarna in een andere studie, verricht onder dezelfde on-sportschoolachtige omstandigheden. Toen vonden ze dat een mengsel van 0,8 gram koolhydraten per kilo lichaamsgewicht, 0,4 gram eiwitpeptiden per kilo lichaamsgewicht en leucine inderdaad de aanmaak van glycogeen meer verhoogde dan alleen suikers.

Maar…. toen ze de peptiden vervingen door suikers, en de proefpersonen gewoon 1,2 gram suikers per kilo lichaamsgewicht moesten wegwerken, bleek dat die simpele oplossing de aanmaak van glycogeen net zo goed bevorderde als het complexe mengsel. Sterker: het simpele mengsel werkte beter.

Bij de complexe oplossing was de hoeveelheid glycogeen in de spiercel 35,4. Bij de suikeroplossing was het 44,8.(2) Het verschil was trouwens niet statistisch significant.

Bronnen

1. Van Loon LJ, Kruijshoop M, Verhagen H, Saris WH, Wagenmakers AJ. Ingestion of Protein Hydrolysate and Amino Acid-Carbohydrate Mixtures Increases Postexercise Plasma Insulin Responses in Men. J Nutr 2000 Oct;130(10):2508-13. [PubMed] [Volledig artikel].
2. Van Loon LJ, Saris WH, Kruijshoop M, Wagenmakers AJ. Maximizing postexercise muscle glycogen synthesis: carbohydrate supplementation and the application of amino acid or protein hydrolysate mixtures. Am J Clin Nutr 2000 Jul;72(1):106-11. [PubMed] [Volledig artikel]

Tekst: Willem Koert"
 
Laatst bewerkt:
Hoezo reageerd niemand?
 
Oke dan...reactie. WHAHAHAHAHA :D

Die willem he... dit verhaaltje van hem is dus BS!!
 
eiwit, glucose, glutamine en creatine is de drank voor na de training
 
Originally posted by Robin
Oke dan...reactie. WHAHAHAHAHA :D

Die willem he... dit verhaaltje van hem is dus BS!!
bump

dat "luik" blijft trouwens 2 uur open. test daarover op lange afstandlopers gelezen.
 
klopt. na het trainen is je lichaam niet in staat om direct eiwit te consumeren. Je lichaam gaat het eiwit opbranden tot glycogeen en dat is waardeloos voor je lichaam. Koolhydraten worden wel snel opgenomen en daarna pas eiwit nemen. ook zorgen koolhydraten ervoor dat de aanmaak van cortisol vermindert wordt na het trainen tot bijna 80 %.

Het principe achter koolhydraatsuppletie is simpel. Als je lichamelijk actief bent, maak je je spiercellen gevoeliger voor insuline, een hormoon dat suikers de cellen van je lichaam in loodst. Na een beetje inspanning hebben je spiercellen zo weinig insuline nodig, dat alle suikers in je bloedbaan moeiteloos de spiercellen instromen. Zo kunnen je spiercellen sneller hun energievoorraad aanvullen. Omdat spiercellen pas nieuwe eiwitten aanmaken als ze over voldoende suikers beschikken, bevorderen je zo met simpele suikers je spiergroei.


Een ander effect van koolhydraten na de training is dat het immuunsysteem zo op peil blijft. Zware trainingen zorgen ervoor dat het lichaam moeilijker ziektekiemen doodt. Sommige sporters worden daardoor ziek als ze een tijd achter elkaar hard trainen. De belangrijkste oorzaak is de gestegen concentratie van het stresshormoon cortisol dat energie onttrekt aan het immuunsysteem. Koolhydraten na de training steken echter een stokje voor de stijging van cortisol. Ook dat hormonale effect versnelt je spiergroei.

Heb ook nog wat lesboeken van school waar dit ook in staat. Koolhydraten eiwit combi kan wel maar alleen eiwit is zonde van je geld direct na het trainen. Daarom lach ik ook altijd als ik die jongens tijdens het trainen naar de bar zie rennen voor een eiwitshake van 1,60. Zonde van de euro's

succes

PS EIWITTEN MAKEN WEL DEGELIJK DIK, STAAT OOK IN EEN HOOP VOEDINGSBOEKEN.
 
Originally posted by Diver2000
Je lichaam gaat het eiwit opbranden tot glycogeen en dat is waardeloos voor je lichaam. Koolhydraten worden wel snel opgenomen en daarna pas eiwit nemen. ook zorgen koolhydraten ervoor dat de aanmaak van cortisol vermindert wordt na het trainen tot bijna 80 %

kwou niet zeggen dat het compleet waardeloos voor je lichaam is. glycogeen is juist wat de spieren willen. glucose wordt ook als glycogeen opgeslagen. Als je bijv een kh vrij dieet volgt dan moet je wel genoeg eiwitten innemen na de training. Dit om te voorkomen dat je spieren opgesouppeerd worden, maar ipv daarvan de eiwitten die je net hebt ingenomen.
 
PS EIWITTEN MAKEN WEL DEGELIJK DIK, STAAT OOK IN EEN HOOP VOEDINGSBOEKEN.

leg eens uit waarom de dieten om wedstrijdvoorbereidingen meestal bestaan uit laag koolhydraat diet en hoog proteinen dieet?
 
Allemaal bull! Tuurlijk word eiwit wel opgenomen na een training!
Eiwit+suikers+creatine+ event. gluta in 1 shake, maakt je helemaal niet dik.
Ik geloof nog altijd eerder een onderzoek dan een paar ongeschoolde fantasten.
 
Originally posted by Diver2000
PS EIWITTEN MAKEN WEL DEGELIJK DIK, STAAT OOK IN EEN HOOP VOEDINGSBOEKEN. [/B]

Onzin, eiwit KAN omgezet worden tot uiteindelijk vet maar doet dat niet.
Waarom niet? Omdat er geen enkele reden toe is tenzij je vel over been bent.
Je voeding (koolhydraten, vetten) leveren genoeg energie dus eiwit word gebruikt als BOUWSTOF niet als vetreserve.
 
Originally posted by admin
Allemaal bull! Tuurlijk word eiwit wel opgenomen na een training!
Eiwit+suikers+creatine+ event. gluta in 1 shake, maakt je helemaal niet dik.
Ik geloof nog altijd eerder een onderzoek dan een paar ongeschoolde fantasten.

Dit is niet uit de lucht gegrepen maar komt gewoon uit mijn schoolboeken die ik bij voedingleer gebruikt heb. Ook op het ezboard is deze vraag een keer door iemand beantwoord die ook een hbo studie doet voor voedingleer en die zegt ook dat je de eiwitten omzet tot glycogeen maar de aminozuren die overblijven zijn niet meer te gebruiken voor het lichaam en je piest ze uit.

Volgend stukje heb ik overgenomen van een kennis die zelf dietist is en BB. Weet heel goed waar hij mee bezig is.

je lichaam heeft na intensieve training zo'n grote behoefte aan glycogeen (energie) dat als je eiwitten eet de aminozuren die glycogeen zijn direct omgezet worden in glycogeen.

de aminozuren die dan overblijven zijn waardeloos.

dus...mijn mening: koolhydraten en eiwitten tegelijk of eerst koolhydraten en dan eiwitten.

Anders stukje uit een lesboek omschrijft het volgende.

Neem vlak na training een koolhydraat+eiwit maaltijd en een half uur daarna nog een maaltijd waarin de samestelling koolhydraten snel en langzaam 30:70 is. Dit halve uur is ook weer met het oog op de maximale piek van insuline die dan is bereikt.
 
Originally posted by admin


Onzin, eiwit KAN omgezet worden tot uiteindelijk vet maar doet dat niet.
Waarom niet? Omdat er geen enkele reden toe is tenzij je vel over been bent.
Je voeding (koolhydraten, vetten) leveren genoeg energie dus eiwit word gebruikt als BOUWSTOF niet als vetreserve.

Als jij hoog in je eiwit gaat zitten, meer dan je gebruikt als BB gaat je lichaam het teveel opslaan als reserve. Aangezien je lichaam een klein deel eiwit kan opslaan in de lever wordt het merendeel als vet weggezet. Dit is de enigste manier hoe je lichaam het kan opslaan.

Volgend stuk heb ik gescand uit een lesboek genaamd Sport en Voeding van Willem stuijvenberg.

eiwit.jpg
 
een hbo studie doet voor voedingleer en die zegt ook dat je de eiwitten omzet tot glycogeen maar de aminozuren die overblijven zijn niet meer te gebruiken voor het lichaam en je piest ze uit.

je lichaam heeft na intensieve training zo'n grote behoefte aan glycogeen (energie) dat als je eiwitten eet de aminozuren die glycogeen zijn direct omgezet worden in glycogeen.

eiwit die glycogeen is?
glutamine kan omgezet worden in glucose door gluconeogenese en kan dus vervangen worden door glucose, wat sommige bb prefereren bij een koolhydraat laag dieet.
maar waarom zou je je dure glutamine verspillen daar aan?
glucose is veel goedkoper en doet hetzelfde.

de aminozuren die dan overblijven zijn waardeloos.

niet waar: Proteine heeft een structurele rol in het menselijk lichaam en is nodig voor groei en herstel van zowat alle cellen en weefsels: onze organen, huid, spieren, haar, hormonen, botten, bloedcellen, enzymen, hersencellen, nagels, DNA noem maar op, is gemaakt van aminozuren
 
Realiseer je goed: deze mensen hadden dus twaalf uur alleen maar water in hun maag gehad, en verbrandden daarna intensief calorieën. Allicht dat ze meer insuline aanmaakten als ze eiwit kregen. Ze hadden gewoon meer aminozuren tot hun beschikking om insuline te maken.
Ik verslikte me in mijn glas water toen ik dit las! :D Insuline is idd een (zeer klein) eiwit, maar het is een hormoon, wat betekent dat zeer kleine hoeveelheden al voldoende zijn om te werken. Het is volkomen flauwekul te suggereren dat er niet voldoende bouwstof voor de insuline ZELF aanwezig zou zijn. Dat is er zelfs nog in een hongerend Afrikaans kindje (alleen heeft dat weinig reden tot insulineaanmaak :()
 
Originally posted by Diver2000


Als jij hoog in je eiwit gaat zitten, meer dan je gebruikt als BB gaat je lichaam het teveel opslaan als reserve. Aangezien je lichaam een klein deel eiwit kan opslaan in de lever wordt het merendeel als vet weggezet. Dit is de enigste manier hoe je lichaam het kan opslaan.

Volgend stuk heb ik gescand uit een lesboek genaamd Sport en Voeding van Willem stuijvenberg.


Ja tuurlijk, al eens een dieet van een wedstrijdbb goed bekeken? 500-600 gram eiwit/dag, ik zie die jongens niet vetter worden hoor.
Punt is dat eiwit niet dik maakt, het kan bijdragen in calorieën maar dat is nog geen reden om te zeggen dat je er dik van wordt.
koolhydraten en vetten samen is wat mensen dik maakt.
 
Originally posted by Diver2000
Dit is niet uit de lucht gegrepen maar komt gewoon uit mijn schoolboeken die ik bij voedingleer gebruikt heb. Ook op het ezboard is deze vraag een keer door iemand beantwoord die ook een hbo studie doet voor voedingleer en die zegt ook dat je de eiwitten omzet tot glycogeen maar de aminozuren die overblijven zijn niet meer te gebruiken voor het lichaam en je piest ze uit.
Dat gebeurd alleen als er een tekort is aan energie en aangezien dat niet het geval is wanneer je een shake met proteine+ suikers hebt hoef je je daar geen zorgen over te maken.

Volgend stukje heb ik overgenomen van een kennis die zelf dietist is en BB. Weet heel goed waar hij mee bezig is.

je lichaam heeft na intensieve training zo'n grote behoefte aan glycogeen (energie) dat als je eiwitten eet de aminozuren die glycogeen zijn direct omgezet worden in glycogeen.

de aminozuren die dan overblijven zijn waardeloos.
Waarom zijn aminozuren waardeloos in een lichaam dat smakt naar bouwstoffen om te kunnen herstellen???

dus...mijn mening: koolhydraten en eiwitten tegelijk of eerst koolhydraten en dan eiwitten.
Mijn mening: onderzoek heeft bewezen dat eiwit+ carbs een hogere/stabielere SLIN afgifte heeft, je gaat toch geen onderzoek tegenspreken hoop ik?

Anders stukje uit een lesboek omschrijft het volgende.
Neem vlak na training een koolhydraat+eiwit maaltijd en een half uur daarna nog een maaltijd waarin de samestelling koolhydraten snel en langzaam 30:70 is. Dit halve uur is ook weer met het oog op de maximale piek van insuline die dan is bereikt.

Hmz...precies wat je moet doen, maar dat ondersteund niet wat je eerder zei.

BTW: dus je mening is dat eiwit ofwel na ofwel tijdens de koolhydraat maaltijd moet? Dan ben ik het eens met die stelling.
Ervoor zou idd niet zo goed werken.
 
dat was ook het hele punt, koolhydraten direct na de training ipv eiwitten..

Zie nu ook dat ik voor niks 3 jaar MBO gedaan heb en die kennis 4 jaar HBO. Iedereen hier weet het zonder lesboeken allemaal op te noemen. Kan ik mijn boeken wel verbranden en mijn Diploma wel versnipperen.


Greetz
 
Big Cat heeft ook een diploma in biochemie geloof ik maar is wel voorstander van een combi eiwit/suikers na de training.
 
Back
Naar boven