Fitness Seller

verkeerde spieren??!! (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

michielZ

Cool Novice
15 jaar lid
Lid geworden
30 apr 2003
Berichten
76
Waardering
0
hey, ik lees nu veel threads... en zie steeds verhalen over verkeerde spieren en rode vezels enzo... kan iemand mij even kort vertellen... wat het precies inhoud... moet ik bang zijn dat ik verkeerde vezels train ofzo... of doe je iets dan helemaal fout...

alvast bedankt :cool: michiel
 
Ik weet niet zeker of de kleuren kloppen, maar de rest klopt wel.

Als je weinig herhalingen en met veel gewicht traint train je rode(?) vezels. Die vezels hebben een groot vollume. Dat is dus de manier om groter te worden.

Als je vooral duurtraining doet train je de witte(?) vezels. Deze vezels zijn een stuk kleiner. Hier wordt je dus ook niet groter van. Het kan zelfs ten koste gaan van de rode vezels, waardoor je uiteindelijk zelfs wat vollume verliest.

Strekking van het verhaal:
1. Gewoon lekker met zware gewichten trainen
2. Eventueel de kleuren omdraaien :D
 
Laatst bewerkt:
wat doet dit in de voedingssectie ???
 
Originally posted by elefino
Ik weet zeker of de kleuren kloppen, maar de rest klopt wel.

Als je weinig herhalingen en met veel gewicht traint train je rode(?) vezels. Die vezels hebben een groot vollume. Dat is dus de manier om groter te worden.

Als je vooral duurtraining doet train je de witte(?) vezels. Deze vezels zijn een stuk kleiner. Hier wordt je dus ook niet groter van. Het kan zelfs ten koste gaan van de rode vezels, waardoor je uiteindelijk zelfs wat vollume verliest.

Strekking van het verhaal:
1. Gewoon lekker met zware gewichten trainen
2. Eventueel de kleuren omdraaien :D
Fast twitch is wit, slow twitch rood. We moeten dus de witte hebben en die train je met zware gewichten, korte workouts, lage reps en dus hoge intensiteit. :)
 
Originally posted by admin

Fast twitch is wit, slow twitch rood. We moeten dus de witte hebben en die train je met zware gewichten, korte workouts, lage reps en dus hoge intensiteit. :)

fst twitch zijn die vezels die reageren op snelle intensieve bewegingen oftwel diegene die we moeten aanspreken.
Gebruiken relatief gezien minder zuurstof en zijn snel verzadgd met melkzuur omdat ze hun energie uit de anaerobische omzetting van glucose halen. oftewel spierarbeid zonder zuurstof, zonder melkzuurvorming.

slow twitch hebben kort gezegd meer conditie en verbruiken daarom meer zuurstof. Dit zijn langzame,kleine vezels die een geringer vermogen hebben om kracht te leveren maar raken zoals gezegd minder snel uitgeput.

Welke spiervezels je aanspreekt heeft te maken met je genetische aanleg. Welk type vezels dus overheerst in jouw lichaam. Hoe je hier precies achterkomt is mij niet geheel onduidelijk maar t zou kunnen om hier achter te komen dmv extra herhalingen of iets dergelijks na een korte rustperiode. Zou je dn nog veel herhalingen eruit kunnen persen dan beschik je over slowtwitch vezels.

Maar als je dus minder snel groeit terwijl je je aan een goed voedingschema, intensief trainingsshema en vold. rust houdt zou t kunnen zijn dat je meer rode vezels beschikt. Ik ben geneigd om te zeggen dat ik er daar een van ben aangezien ik wel over een goede conditie beschik maar qua kracht niet echt goede sprongen maak.

Maar dan heb ik nog een vraagje. ik heb ergens vernomen dat de triceps voornamleijk uit fasttwitch bestaat en biceps meer uit de rode vezels. Moet je dan de triceps juist explosief aanpakken en de biceps met een langzamer tempo aanpakken bij de concentrische beweging?
 
Je moet je gewoon richten op de ft vezels. Het heeft weinig nut om je op de st vezels te richten, omdat deze weinig groei potentieel hebben. Ook betekent over het algemeen groei van de st een 'verkleining' van de ft en vice versa. Daarnaast kun je de st vezels niet belasten in een korte tijd. Je moet eerst 'schade' aanrichten(prikkel geven) voordat deze gaat groeien. Wil je dit bij st vezels bereiken dan zou je een set van meerdere minuten moeten doen.
 
Dus ook de biceps met een explosieve doch gecontroleerde beweging aanpakken. Dit terwijl ik de biceps voel ontploffen als ik m heel langzaam en gecontroleerd utvoer...maar ja gevoel zegt ook weer niks :rolleyes:
 
Wat zeg je nou moet je de biceps training nou juist langzaam uitvoeren dus 3 sec heen 1 sec. vast en 4 seconden terug of juist snel?
 
- Oxidative (oude slow)

- Fast-twich oxidative glycolytic (oude IIa, dus met oxidative en glycolitische eigenschappen (vandaar de omvormings mogenlijkheden)

- Fast-twich glycolytic

Als je bij de slow/fast benaming bliijft worden de hybride vezels IIc genoemd en er zijn onderzoekers die uit gaan van een IId type als overgang van IIa naar IIb en omgekeerd

"B. All transformations appear to follow a specific pattern.
- Type I <>Type IIa <> Type IId <>« Type IIb
- Note: Type IId myosin is also called Type IIx
- Also note that there is no Type IIc myosin. Type IIc muscle fibers are fibers that express more than one Type II isoform (i.e. transitional fibers).

http://www.hhp.ufl.edu/classes/ess/...e outline.PDF (blz 3)
 
Originally posted by admin

Fast twitch is wit, slow twitch rood. We moeten dus de witte hebben en die train je met zware gewichten, korte workouts, lage reps en dus hoge intensiteit. :)

Zeg admin, hoeveel sets doe jij per oefening /en per spiergroep? Ben benieuwd wat je verstaat onder korte workout. Heb es gelezen dat mn (3XL) slechts 2 sets per oefening deed?
 
Originally posted by Bodyman
Wat zeg je nou moet je de biceps training nou juist langzaam uitvoeren dus 3 sec heen 1 sec. vast en 4 seconden terug of juist snel?

zeg niet dat t moet, maar ik voel de spier gewoon beter werken en de theorie erachter klonk wel plausibel.
 
dus even kort samengevat: Je moet je gewoon richten op de ft vezels... dat doe je door ong. 3 setjes... weinig reps... 4, 6, of 8 en veel gewicht... en de oefening heeeel langzaam uitvoeren. zeg ik dit correct???
 
Originally posted by Bracke


Zeg admin, hoeveel sets doe jij per oefening /en per spiergroep? Ben benieuwd wat je verstaat onder korte workout. Heb es gelezen dat mn (3XL) slechts 2 sets per oefening deed?
Ik heb geen vast aantal sets of reps of oef. De training mag niet langer duren dan 45 tot 50 minuten, daarin moet het gebeuren of dat nu 3 oef zijn met 3 sets elk 2 oef met 4 sets elk maakt weinig uit.

Wat dat vezeltype verschil aangaat, je moet je als BB gewoon altijd richten op de ST, ook is al aangetoond dat het vezeltype deels genetisch is maar deels ook kan aanpassen aan de soort van activiteit een persoon erop nahoud.

Maw, lange afstandlopers zullen met de tijd meer ontwikkeling kennen in de ST en BB zullen meer ontwikkeling krijgen in FT.

Hieruit moet je afleiden dat elke spiergroep gelijk moet behandeld worden en je je dus eigenlijk altijd moet richten op aerobische training met korte duur en zware (soms explosieve) reps.
 
Originally posted by admin

Ik heb geen vast aantal sets of reps of oef. De training mag niet langer duren dan 45 tot 50 minuten, daarin moet het gebeuren of dat nu 3 oef zijn met 3 sets elk 2 oef met 4 sets elk maakt weinig uit.

Wat dat vezeltype verschil aangaat, je moet je als BB gewoon altijd richten op de ST, ook is al aangetoond dat het vezeltype deels genetisch is maar deels ook kan aanpassen aan de soort van activiteit een persoon erop nahoud.

Maw, lange afstandlopers zullen met de tijd meer ontwikkeling kennen in de ST en BB zullen meer ontwikkeling krijgen in FT.

Hieruit moet je afleiden dat elke spiergroep gelijk moet behandeld worden en je je dus eigenlijk altijd moet richten op aerobische training met korte duur en zware (soms explosieve) reps.

Ha 45 en 50 minuten?? MEt mn 16 sets per spiergroep kom ik daar nooit.. Ik train dan nog 1 grote spiergroep + 1 kleine dat maakt dan 28 sets per training.. Haal ik nooit..
 
Originally posted by Bracke


Ha 45 en 50 minuten?? MEt mn 16 sets per spiergroep kom ik daar nooit.. Ik train dan nog 1 grote spiergroep + 1 kleine dat maakt dan 28 sets per training.. Haal ik nooit..

Vind t idd ook wel snel. binnen 50 minuten je training klaar zijn. bij mij duurt t meestal een uur en dan nog een kwartier buik.

@bracke, doe jij 12 sets voor de biceps?
 
Neen, Dat doe ik niet meer.. Heb het wel even gedaan, maar de tijd speelde me parten.. Ben nu even overgezschakeld naar het "Minder is meer" systeem.. Ik doe nu even terug 3 oefeningen voor de borst, schouders, biceps en triceps.. Voor de billen en de rug 4 oefeningen.. Ik doe nu even 3 setjes per oefening met reps van 10-8-6 gemiddeld..

Voorheen heb ik even 4 oef + 4sets + reps 8-6-6-4 gedaan, maar ik ben erop uitgekeken. ;)
 
Originally posted by Bracke


Ha 45 en 50 minuten?? MEt mn 16 sets per spiergroep kom ik daar nooit.. Ik train dan nog 1 grote spiergroep + 1 kleine dat maakt dan 28 sets per training.. Haal ik nooit..
Dat bedoel ik dus... jij telt de sets, ik de minuten.

Je kan bij BB meestal in korte tijd meer bereiken dan in lange tijd. Heb het vroeger ook nooit willen geloven, tot ik het zelf ging uitproberen.
Niet de kwantiteit maar de kwaliteit telt.
 
Maar hoeveel sets die jij dan Admin?
Ik bedoel, je telt toch wel de sets?
en zodra t tijd is stop je gewoon ook al heb je niet alles gedaan. maar je hebt toch wel een bep. schema waar je je aan wil houden?
 
Originally posted by dandyman
Maar hoeveel sets die jij dan Admin?
Ik bedoel, je telt toch wel de sets?
en zodra t tijd is stop je gewoon ook al heb je niet alles gedaan. maar je hebt toch wel een bep. schema waar je je aan wil houden?

Wat dandyman en ik willen vragen is eigelijk..

Jij traint op minuten, maar hoeveel sets doe jij dan ong per spiergroep?? En hoeveel spiergroepen doe je per keer??

;)
 
Back
Naar boven