MuscleMeat

Slapen: van te veel naar te weinig (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Esperantisto

Freaky Bodybuilder
15 jaar lid
Lid geworden
11 okt 2002
Berichten
6.844
Waardering
25
De laatste week heb ik erg veel last van slapeloosheid. Ik weet niet 100% zeker waar het aan ligt, maar vermoed dat het o.a. na-ijleffecten zijn van een hele dag klimmend fietsen en (te) veel stress.

Twee jaar geleden reed ik de 100 cols tocht en toen heb ik 2 weken lang heel slecht geslapen, ook omdat ik de gewoonte had en heb tot zeer laat door te rijden.. ik moest uiteindelijk aan de alcohol, maar alcohol blijkt te leiden tot onrustiger en korter slapen.

Precies het omgekeerde heb ik als ik NIET (meer) sport.
Dit is een aanwijzing voor evt verhoogde gevoeligheid voor koolhydraten. Wellicht word ik na veel sporten nogal hype van KH en wanneer ik niet sport juist heel slaperig?

Vannacht deed ik dus weer geen oog dicht en ik had net 's avonds nog een banaan gegeten.
Maar rondom Pasen was ik dus een week op een Esperanto-bijeenkomst en heb daar weer te veel geslapen.
Vaste prik bij Esperanto-bijeenkomsten waar ik vaak met de fiets naar toe ga, zoals ook ditmaal naar Savona in Italië is dat ik de week in bed doorbreng. Heb van de 6 dagen er 5 elke middag 2 uur geslapen bovenop de 9 tot 10 uur (ja, 1 uur meer dan normaal) die ik 's nachts sliep en ik ging zelfs nog vroeger naar bed dan normaal... niet de bedoeling van een jongerenbijeenkomst dacht ik.. De ene dag dat dat niet
gebeurde heb ik een zeer heuvelige fietstocht van rond 60 km gemaakt (de jh laag aan het einde van een heuvel van tussen 10 en 20% en in totaal 4 km lengte, ik was dood toen ik er met 20 kg bagage aankwam, 2/3e gefietst).
Ook wanneer ik na fietsvakanties weer aan het werk ga, moet ik gedwongen tenminste 10 minuten slapen na de lunch (soms zelfs in het invalidentoilet!) anders lag ik bijna 2 uur te dommelen. Ga over een paar weken maar eens naar laten kijken (glucose-laadtest).

Kan iemand me hier verder nog wat over vertellen, evt over eigen ervaringen hiermee? Ik vind het zwaar balen dat ik nu al 2 nachten achter elkaar (zondag en vannacht) geen oog dicht gedaan heb...

Espi
 
Nog geen reacties?

O ja.. ik gebruik nog steeds E&C. Maar dat deed ik in Italië toen ik een gat in de dag EN nacht sliep OOK.
Verder is de dosis verlaagd van 3x per dag 25 mg ephedrine en 200 mg caffeïne naar 2x per dag omdat ik door de E-tabletten heen raakte op reis (duurde ruim 10 dagen langer dan gepland omdat ik in F bleef ipv eerst terugkeren naar NL en dan naar Tournai afreizen).

Verder gebruikte ik nooit caffeïne later dan 4 uur 's middags..

Espi
 
[qoute]Wellicht word ik na veel sporten nogal hype van KH en wanneer ik niet sport juist heel slaperig?
[/quote]

dit hoor ik vaker ja, heb er zelf geen last van maar is een veeel voorkomend verschijnsel.

voor de rest
waarom MOEST je uiteindelijk aan de alcoohol. had verwacht dat jij wel wist dat dit de slaap kan remmen door onrust tijdens je slaap.

denk zelf dt te maken heeft met een onregelmatig patroon wat je volgt en dat je om die reden ook je slaappatroon benadeelt
 
Nou dat het de slaap remt wist ik eigenlijk niet..hoorde/las ik later pas van een ander. Ik dronk normaal echt bijna nooit, heel af en toe wijn voor de gezelligheid. Maar ik dacht, beter een wijntje dan een slaappil.

Het was 2 jaar geleden zo extreem dat ik gewoon van de herrie niet kon slapen.. mijn hartslag is heel laag en klopt zelfs normaal al vrij luid, als je dan met oordopjes slaapt lijkt het alsof er een pneumatische boor vlakbij bezig is, als ik het even mag overdrijven.

Espi, die toen ook voor het eerst van 'r leven (nota bene al slapend) stomdronken is geworden, want 1 fles wijn in 1x achterover geslagen...gelukkig was er al een rustdag ingepland die ik zowat kotsend heb doorgebracht.. ben 6 maanden van de drank afgebleven..
 
een grote hoeveelheid kh maakt je juist slaperig. Hetzelfde geld voor warme melk
 
Ik heb ook al bijna een week slaapproblemen en mijn vriendin en een vriendin waardat ik mee samenwoon ook.
Zal wel aan het weer liggen of zo??
 
krijg het zelf ans ik overtraind raak, dan klopt mijn biologische klok helemaal niet meer... Vaak ff paar uur tussen door slapen, als is het maar 30 min. maar sávonds naar de klotuh...
 
Het overkomt me momenteel weer. Heb gisteren geteld en kwam op 10 uur slaap in 5 etmalen tijd. Ook afgelopen nacht net iets te kort geslapen.
Vanochtend bloeddruk gemeten en die was hoog: 141/104 bij 66 sl/min.. vorige maand nog plm 110-130/80-90 bij 39-50 sl/min.

Intensiteit is belangrijkere maat voor niet slapen dan lange duur.. maar het blijft vervelend natuurlijk.

Espi
 
Denk dat het door het fietsen zelf komt. Heb dat zelf ook als ik een week of 2 weken inlas met alleen fietsen als sport. Onrustig gevoel, slechter in slaap kunnen komen etc. Maar overdag niet echt een gestressed gevoel of een gevoel dat ik overtraind ben.

Bij fietsen kan je toch lange tijd diep in je reserves tasten, dat is natuurlijk niet echt goed voor je. En inderdaad de intensiteit is belangrijk. Een paar lange ritten 100Km op wat ontspannener tempo slaan minder hard in dan twee goede dagen behoorlijk doorrammen.

Merk trouwens wel dat ik als zelf wat kortere intense trainingen 30Km-40Km opneem in de training ik resistenter word voor tempo training van 50-70 Km.

Dus misschien is het zaak dat je wat tempohardheid creeert met interval trainingen op de bike. Of wat hele korte intense ritjes op 1 tempo.
 
Korte intense trainingen zijn idd zinvoller dan lange duurtrainingen.
Ik was toch verbaasd dat ik zo slecht kon slapen na de 600 omdat ik er bij de 400 geen last van had gehad. Maar het einde was nu wel intensiever dan 2 weken terug. Het venijn zat in de staart zogezegd.

Het grote verschil was echter dat ik deze keer om half 1 in mijn bed lag (finish 22.30) en toen ergens overdag.. ik heb toen zelfs 's middags al geslapen.

Bij de 100 cols tocht ging ik ook vaak tot 's avonds 10 uur door.. vind het gewoon heerlijk fietsen als het zo rustig is en extra vroeg opstaan daar heb ik geen zin in.. bovendien was het functioneel omdat ik veel aan wildkamperen doe.. lekker ff een rustig plekje achter een aarden wal of heg zoeken, tent neerplempen en de volgende ochtend beetje tutten omdat het niet zo veel meer uitmaakt als je 's ochtends 'betrapt' wordt.. niet dat iemand er ooit iets van zei (meestal had ik me ook te goed verborgen).

Espi
 
Back
Naar boven