MuscleMeat

vraagje over whey-opname in de ochtend

Bezoekers in dit topic

dandyman

Huge Freak
15 jaar lid
Lid geworden
1 mrt 2003
Berichten
7.925
Waardering
1
Kan t helemaal verkeerd hebben maar vraag me af wat nou precies t nut is van een snelle opname van ALLEEN whey in de ochtend.
Ik heb een aantal verhalen over de opname van weiproteine in de ochtend gelezen en naar aanleiding van die verhalen t een en ander op papier gezet om zo een duidelijk beeld te krijgen van het hoe en waarom.

Als je wakker wordt na 10 uur niet gegeten te hebbn (laatste maaltijd 2 uur voor de 8ur durende nachtrust) wordt je dus wakker met een hypoglemisch gevoel. ALs ik t goed heb betekent dit dus dat de insulinespiegel stijgt en de bloedsuikerspiegel daalt. (tegenpolen dus)

Dit zorgt er dus voor dat glycogeen of proteine wordt afgebroken/omgezet om de bloedsuikerspiegel in evenwicht te houden en insuline dus te laten dalen.
Dit is dus een catabole situatie?

Zo ja, dan moet er worden gezorg voor voldoende proteine om te vermijden dat er te veel proteine wordt afgebroken. Waar mijn eerst vraag al luidt: waarom wordt voor dit proces proteine afgebroken?

Maar als je proteine zonder koolhydraten eet zet je lichaam toch een groot gedeelte van die proteine om in glucose?

Whey heeft een snelle opname en wordt dus snel verteerd door de lever waardoor een groot gedeelte van de waardevolle proteine wordt opgenomen vor alleen enrgieopname ipv spieropbouw. Dit is dus een anabole situatie?

Maar waarom dan s'ochtends alleen dure wheyproteine als t toch grotendeels wordt aangewend voor energieverbruik. Waarom dan niet combineren met bijv. dextrose dat dan toch gelijk opgeslurpt wordt voor de doeleinde waar t isvoor bedoeld: energie.

Dextrose wordt toch eerder opgenomen dan whey dat in mijn veronderstelling dus volledig gebruikt wort waar t voor bedoeld is: voor aanvulling op je spierproteinen.

Ik zal t wel bij t verkeerde eind hebben aangezie iedereen dextrose sóchtend afraad maar ik zou dan toch willen weten waar ik verkeerd aan t beredeneren ben.
 
Veel vragen door elkaar:)

Ik vind je redenering helemaal niet slecht. Ik denk dat mensen whey voor hun ontbijt nemen om toch snel wat aminozuren de bloedbaan in te krijgen. Dat er veel wordt omgezet naar glucose nemen ze maar voor lief. Het is sowieso een kenmerk van whey dat er veel wordt geoxideerd door de lever. Alleen na de training is dit misschien minder het geval.
Maar zoals jij al aangeeft is het in de ochtend belangrijker dat de catabole situatie wordt gestopt. Op dat moment is insuline anti-catabolisch en dus in mijn ogen het belangrijkst. Door gewoon wat koolhydraten te eten zal er de nodige insuline vrijgegeven worden en ook de omzetting van aminozuren gestopt worden. Een maaltijd met gewone eiwitten, koolhydraten en vetten lijkt me daarom ook goed voor in de ochtend. Als je ook snel aminozuren naar de spieren wilt hebben dan zul je voor whey moeten kiezen. Maar toch duurt het nog een stuk langer voordat de aminozuren de spieren bereikt hebben. Insuline werkt veel sneller.
 
Dus als ik t goed begrijp is dextrose icm met whey geen eens zon slecht plan en wordt je daar helemaal niet zo vet van, wat veelal wordt gezegd.

die whey is dus eigenlijk pas van belang voor je spieren als er genoeg insuline beschikbaar is en aangezien de verbranding s'ochtends zowiezo toch t hoogst is hoef ik me daar niet druk om te maken?
 
Originally posted by dandyman
Dus als ik t goed begrijp is dextrose icm met whey geen eens zon slecht plan en wordt je daar helemaal niet zo vet van, wat veelal wordt gezegd.

die whey is dus eigenlijk pas van belang voor je spieren als er genoeg insuline beschikbaar is en aangezien de verbranding s'ochtends zowiezo toch t hoogst is hoef ik me daar niet druk om te maken?

Ik zou geen dextrose nemen in de ochtend. Het zou wel de snelste manier zijn om weer anabool te worden.
Je wordt niet vet van dextrose, maar het is niet goed voor de insuline gevoeligheid. Ook zal je binnen een uur weer moeten en ook willen eten. Deze extra kcal. moeten dan allemaal maar in je dieet passen.
Elke koolhydraat zorgt voor een stijging van insuline wat op dat moment anti-catabolisch is. Waarom dan niet gewoon kiezen voor een koolhydraat met een lagere g.i.
Dat je verbranding hoog is in de ochtend lijkt me niet van belang. Je wordt ook niet vet van dextrose als je verbranding laag is.
 
beadnkt Burn (wederom;) )

maar ik drink sochtends nu mn wheyshake, 10 minuten later eet ik mn eieren met havermout en yoghurt, dus ik kan beste beginnen met de havermout waar ik mn whey doorheen mix? om vervolgens mn eieren te nuttigen?
 
Originally posted by dandyman
beadnkt Burn (wederom;) )

maar ik drink sochtends nu mn wheyshake, 10 minuten later eet ik mn eieren met havermout en yoghurt, dus ik kan beste beginnen met de havermout waar ik mn whey doorheen mix? om vervolgens mn eieren te nuttigen?

Het kan he:)

Je kunt ook gewoon eieren met havermout en wat yoghurt eten. Misschien heb je met de whey net het voordeel dat je eerder wat aminozuren in de spieren hebt. Of dat echt verschil maakt? Ik denk het niet echt. Of het dan je de whey waard is? Die keuze is aan jou.
Ik denk dat dit hele kleine details zijn. Hier zorgen over maken, zorgt alleen maar voor een stijging van je cortisol;) Het is leuk om over na te denken en te begrijpen, maar uiteindelijk maakt het echt weinig verschil.
 
Originally posted by burn


Het kan he:)

Je kunt ook gewoon eieren met havermout en wat yoghurt eten. Misschien heb je met de whey net het voordeel dat je eerder wat aminozuren in de spieren hebt. Of dat echt verschil maakt? Ik denk het niet echt. Of het dan je de whey waard is? Die keuze is aan jou.

bedankt man, ik denk dat deze topic ook nuttig is voor meerdere mensen die whey willen aanschaffen voor in de ochtend, en om die reden misschien beter hun whey alleen na t trainen kunnen gebruiken en zodoende hun geld kunnen besparen.

Originally posted by burn

Ik denk dat dit hele kleine details zijn. Hier zorgen over maken, zorgt alleen maar voor een stijging van je cortisol;) Het is leuk om over na te denken en te begrijpen, maar uiteindelijk maakt het echt weinig verschil.

jaja, loop me eigen al de hele dag te stressen hierover. :D
lag er snachts toen ik wakker wed om nar de plee te gaan iig wel over na te denken en te filosiferen waardoor ik minder nachtrust heb gehad.
kan nu weer lekker slapen, hoop ik:thumb:

ben iig weer een stuk wijzer geworden en mn portemonne indirect een stuk voller
 
Zorg gewoon voor een ontbijt met zowel wat enkelvoudige koolhydraten, een overvloed van complexe koolhydraten, een beetje whey, de rest casseinaat, en verder nog een beetje vetten (lijnzaad bvb). Dan heb je alles voor een snelle start, en daarnaast kan je er ook nog vrij lang op teren.
 
goeie thread.. :D
en ook beter voor de portemonnee :)
 
Originally posted by burn


Ik zou geen dextrose nemen in de ochtend. Het zou wel de snelste manier zijn om weer anabool te worden.
Je wordt niet vet van dextrose, maar het is niet goed voor de insuline gevoeligheid. Ook zal je binnen een uur weer moeten en ook willen eten. Deze extra kcal. moeten dan allemaal maar in je dieet passen.
Elke koolhydraat zorgt voor een stijging van insuline wat op dat moment anti-catabolisch is. Waarom dan niet gewoon kiezen voor een koolhydraat met een lagere g.i.
Dat je verbranding hoog is in de ochtend lijkt me niet van belang. Je wordt ook niet vet van dextrose als je verbranding laag is.

Waarom zou je geen dextrose nemen in de ochtend als het de snelste manier is om uit de catabole staat te komen?

En als je een half uur na de whey+dextrose een goed ontbijt neemt (kwark met havermout + lijnzaadolie) is dat toch perfect (zeker is de bulk)

En elke koolhydraat zorgt natuurlijk voor afgifte van extra insuline, maar koolhydraten met een lage g.i. komen later als suikers in je bloed en zorgen dus ook pas later voor insuline afgifte. Of zie ik dat fout?


MAW: Volgens mij is het perfect om 's ochtends een half uur voor je ontbijt een whey+dextrose shake te nemen.
 
Originally posted by burn


Je wordt niet vet van dextrose, maar het is niet goed voor de insuline gevoeligheid. Ook zal je binnen een uur weer moeten en ook willen eten. Deze extra kcal. moeten dan allemaal maar in je dieet passen.
Elke koolhydraat zorgt voor een stijging van insuline wat op dat moment anti-catabolisch is. Waarom dan niet gewoon kiezen voor een koolhydraat met een lagere g.i.

;)
 
Originally posted by elefino


Waarom zou je geen dextrose nemen in de ochtend als het de snelste manier is om uit de catabole staat te komen?

En als je een half uur na de whey+dextrose een goed ontbijt neemt (kwark met havermout + lijnzaadolie) is dat toch perfect (zeker is de bulk)

En elke koolhydraat zorgt natuurlijk voor afgifte van extra insuline, maar koolhydraten met een lage g.i. komen later als suikers in je bloed en zorgen dus ook pas later voor insuline afgifte. Of zie ik dat fout?


MAW: Volgens mij is het perfect om 's ochtends een half uur voor je ontbijt een whey+dextrose shake te nemen.

Misschien is het wel perfect. Misschien ook niet.
Bij inname van dextrose zit er sneller meer glucose in het bloed. Havermout bijvoorbeeld zorgt minder snel voor glucose maar heeft een langzame geleidelijke afgifte. Beide zorgen voor een stijging van insuline, de ene snel en kort de ander langzaam en constant. Beide helpen je uit de catabole toestand. Dextrose zal dit net iets sneller doen.
Maar denk je nu echt dat je zo catabool bent na een nacht niet eten? Anders kun je misschien beter een shake nemen in de nacht, misschien moet je er toch altijd uit om een bezoek aan de toilet te brengen.
Koolhydraten met een hoge g.i kun je beter nemen, wanneer er een verhoogde opname is in de spiercellen in een catabole toestand. Na de training is dit het geval.
In de ochtend ben je alleen 'catabool'. De dextrose zal voor een grote insuline stijging zorgen wat eerder genoemde nadelen met zich meebrengt.
Ben je in de bulk en heb je de cal. toch hard nodig dan kun je het doen. Misschien ben je dan 30 min eerder uit de catabole toestand en dat is op een jaar toch 0,5 uur x 365 dagen = 180 uur. Dan ben je toch 8 dagen per jaar minder catabool geweest, als er al sprake was van echt catabool zijn. Je wint toch 1 week op een jaar. Je hebt deze week toch niet verspeeld aan een rustweek he?;)
Je insuline gevoeligheid zal waarschijnlijk wat slechter zijn.
Zal dextrose in de ochtend nu echt een verschil maken? Indien het geval is: is dit voordeel groter dan de cortisol stijging die onstaat door je druk te maken over dit soort kleine dingen?;)
 
Je moet méér Karma aan andere leden geven alvorens je het terug aan dandyman geeft.
 
Originally posted by burn
is dit voordeel groter dan de cortisol stijging die onstaat door je druk te maken over dit soort kleine dingen?;)

Ik maak me er zeker niet druk om hoor :)
Ik neem 's ochtends ook minder dextrose dan na de training, ong 20 gram.
En ik ben er van overtuigd dat goed trainen en de dag door voldoende eten 1000 maal belangrijker is dan dit soort details. Maar het is leuk om er over te discussiëren :)
 
Originally posted by soulreaver
Je moet méér Karma aan andere leden geven alvorens je het terug aan dandyman geeft.

Ik houd me aanbevolen ;)
Maar wat wil je met deze post ???
 
Originally posted by elefino


Ik maak me er zeker niet druk om hoor :)
Ik neem 's ochtends ook minder dextrose dan na de training, ong 20 gram.
En ik ben er van overtuigd dat goed trainen en de dag door voldoende eten 1000 maal belangrijker is dan dit soort details. Maar het is leuk om er over te discussiëren :)

Tuurlijk, was ook niet serieus bedoeld. Ik denk zelf teveel over dit soort 'details' na:D
 
Originally posted by elefino


Ik houd me aanbevolen ;)
Maar wat wil je met deze post ???

jaloers?;)

ik snap m wel iig. thnx Soul:thumb:

vind leuk om te zie dat deze thread weer wordt besproken. vidn t zelf een hele leerzame topic
 
Ik neem gewoon whey s'ochtends. Omdat whey helemaal niet veel duurder is dan kwark (ligt er natuurlijk aan waar je het haalt), omdat ik s'morgens weinig tijd heb om te eten, dus een shake is veel makkelijker weg te werken. En omdat ik s'ochtend niet makkelijk eet is een shake wel zo handig.

Dit zijn voor mij genoeg redenen om s'ochtends het iets duurdere whey te nemen.

Gr, J
 
nee, heb ook moeite met sóchtend eten...
 
ik heb anders nooit problemen met het opeten van m'n vriendin 's ochtends... ;)
 
Back
Naar boven