MuscleMeat

Discussie Topic : Growth Stunting

Zal krachttraining je beletten om verder te goeien in lengte?

  • Ik denk het wel...

    Stemmen: 19 41,3%
  • Ik denk het niet...

    Stemmen: 27 58,7%

  • Totaal stemmers
    46

Bezoekers in dit topic

Deejay_Spike

Freaky Bodybuilder
15 jaar lid
Lid sinds
24 okt 2002
Berichten
6.329
Waardering
26
en deze keer had ik wat graag animo, danku :D


de stelling die veel mensen innemen is de volgende :

"krachttrainen zorgt ervoor dat je altijd klein blijft, omdat het je groei stopzet"


MAAR is het nu wel zo? en wat zijn de redenen die de mensen daarvoor aanhalen? hebben ze harde specifieke feiten? of is het gewoon omdat ze kleine mensen zien in sporten zoals gewichtheffen ?


wat is jouw mening, en geef jou argumenten :D
 
Ik denk het niet als je in het begin niet overdrijft. Dit is namelijk ook een probleem die volgens mij totaal verkeerd aanzien wordt door vele mensen. Bij ons geldt zowatr als regel dat ge minstens 16 moet zijn om aan krachttraining te beginnen, lat staan powerlifting of zo.

Dan denk ik altijd bij mezelf: " Wat dan met de kinderen vroeger die vanaf hun 10e of 12e uren en uren op het platteland zware arbeid moesten leveren. Die gasten werden later toch ook groot en sterk. De jeugd wordt tegenwoordig overbescherm op dat gebied. Als men die mannekes nu zulk werk zou laten doen houd de helft het geen week vol.

Mijn mening is dat dit zeker geen nadelige gevolgen van kunnen zijn ALS en slechts ALS er in de beginfase niet wordt overdreven en men eerst de qpieren wakker maakt. Dit geldt trouwens voor alle beginnende krachtsporters
 
interessant...


verder nog ideeën? meningen?


mensen durven wel eens te zeggen dat die 'stunting' komt door de druk die er komt op de botten en de gewrichten en dergelijke. waardoor je je groeiplaten zou samendrukken. wat vinden jullie daarvan?
 
Ik weet r niet te veel van, maar ik denk omdat je lichaam alles bij zet om je spieropbouw te verbeteren dat r gewoon niet zo veel meer over blijft voor de lengte... Heb geen wetenschappelijke ondersteuning, het is puur wat mij logisch lijkt.
 
Ik geloof er niet in, natuurlijk kan je overdrijven en dan...

Maar op zich is het een sterk overdreven mythe.
 
Rob G, denk je?

denk je dat spieren zoveel opslorpen? wil dat zeggen dat er een selectieve krachtdistributie is? Dus omdat de spieren moeten herstellen, is er niet genoeg energie om je botten te doen groeien? waarom specifiek je botten? waarom gaat de energie voor de ontwikkeling van je organen niet naar dat van je spieren? denk je dat het lichaam zo werkt?

denk je dat een relatief weke spier, de groei kan stoppen van een veel harder deel als je skelet?
 
Laatst bewerkt:
Groei van de botten heeft maar weinig met energie te maken, natuurlijk is er nodig maar meesten eten wel genoeg om nog te kunnen groeien in lengte.
Het is meer een kwestie van hormonen en hoe die tegenover krachttraining reageren.
 
Heb wel al gehoord dat de rest van het binnenwerk soms niet mee kan met de spierontwikkeling maar dit is niet speciaal typerend voor jongens of meisjes onder de 18
 
Ik zou willen dat jullie eens het volgende artikel lazen, geschreven door Mel C Siff, over dit onderwerp.

Lees, en denk eens na over wat je dacht te weten over dit onderwerp :


STUNTING BY WEIGHTS
by Dr Mel C Siff

While the emphasis on correctness of technique and graduated progressive loading is correct, those university texts are seriously misleading to perpetuate the myth that heavy resistance training stunts growth by prematurely closing the epiphyses.

If heavy resistance training is to be discouraged among youngsters, then one also has to warn against the dangers of any form of activity that imposes similar loading on the skeleton. The catch here is that any running, jumping, kicking and throwing can impose loads that easily exceed the loads encountered in controlled heavy resistance training.

I have performed many force plate and muscle tension tests on subjects during jumping, running, weightlifting and powerlifting and have measured forces which are invariably significantly greater during jumping and running than weightlifting with loads greater than one's bodymass. In fact, the impact forces imposed on the legs during jumping and landing can easily be more than four times bodyweight. Very few youngsters would ever be able to handle heavy enough squats to achieve that sort of skeletal loading!

Just think how difficult it would be to advise youngsters about the biomechanical risks of running and jumping in particular! Their play is replete with that sort of activity - and it is done in much greater volume than is ever done in a weight training environment.

Have the authors of those textbooks ever considered how the average 3-5 sets of 3-10 repetitions of squats, deadlifts, overhead presses, power cleans and whole body lifts (with the usual rest intervals between sets) can stunt growth more than thousands of foot contacts during running (in most youth sports) or hundreds of similar impacts during jumping and landing (e.g. in basketball, volleyball, soccer, football etc)?

So far I have yet come across sports scientists who compare the skeletal loading forces in different sports so as to arrive at the conclusion that weight training is the only exercise that selectively stunts human growth. Interesting, isn't it? It sounds like there is still a lot of uneducated bias around in the world of sports training.

I trust that those same authors of that textbook also pointed out the high injury rate caused to many bodily structures by popular school sports such as American football, rugby, soccer and basketball. If they did, then they would be justified in insisting that youngsters should not be exposed prematurely to these potentially hazardous activities!

Add to this the results of clinical records done by an orthopaedic surgeon / Sports Doctor colleague of mine who has studied records of youngsters exposed to long periods of weight training. As yet he has not found any significant correlation between weight training and pathological closing of epiphyses.

It is really about time that this growth stunting by weights myth were dispelled or at least compared scientifically against similar potential risks encountered in other sports. It is not simply that something is inherently dangerous, it is that anything can be dangerous if not done properly.

In conclusion we might add this GROWTH STUNTING belief as yet another Puzzle & Paradox in our ongoing collection of myths that confuse and befuddle so many fitness professionals!

Sincerely
Dr Mel C Siff
 
Laatst bewerkt:
Nee ik denk het niet, ik ben zelf ook met 15 begonnen en ook door gegroeid. Ik denk als je de oefeningen goed en cekuur uitvoerd, voldoende eet en rust er niks aan de hand is.
 
Originally posted by admin
Groei van de botten heeft maar weinig met energie te maken, natuurlijk is er nodig maar meesten eten wel genoeg om nog te kunnen groeien in lengte.
Het is meer een kwestie van hormonen en hoe die tegenover krachttraining reageren.

danku, dat wist ik, maar door middel van vragen te stellen, kan Rob G zijn eigen meningen in vraag stellen.

Socrates' way :D
 
Heb da artikel gelezen, zater toch nie ver van he met mijn hard labeur op 10-12 jaar
 
Ik denk dat het niet je groei stop zet, maar eerder vermindert...
 
en waarom verminderen? zou het dan niet om dezelfde zogezegde redenen gaan als bij het stoppen, enkel minder sterk?

denk je niet dat de frequentie van krachttraining in feite veel minder is dan de frequentie en druk van laat ons zeggen, het dagelijkse spel van kinderen, die constant lopen en eigenlijk veel meer druk op hun gewrichten en spieren zetten dan wat krachttraining? is het niet zo dat elke sportieve activiteit je spieren in zekere mate beschadigd en moeten herstellen? en is de constante en repetitieve druk op de gewrichten en zelfs de ruggegraat misschien niet groter dan een beetje krachttraining? zou dat dan niet zorgen voor een vertraagde groei?
 
CQ_Demolisher's quote ;)
 
Nou nou, blijkbaar toch nog veel mensen die denken dat het je groei kan vertragen/stopzetten...

heeft er iemand het artikel gelezen? wat vinden jullie ervan? iemand meningen?
 
I have performed many force plate and muscle tension tests on subjects during jumping, running, weightlifting and powerlifting and have measured forces which are invariably significantly greater during jumping and running than weightlifting with loads greater than one's bodymass. In fact, the impact forces imposed on the legs during jumping and landing can easily be more than four times bodyweight. Very few youngsters would ever be able to handle heavy enough squats to achieve that sort of skeletal loading!

Have the authors of those textbooks ever considered how the average 3-5 sets of 3-10 repetitions of squats, deadlifts, overhead presses, power cleans and whole body lifts (with the usual rest intervals between sets) can stunt growth more than thousands of foot contacts during running (in most youth sports) or hundreds of similar impacts during jumping and landing (e.g. in basketball, volleyball, soccer, football etc)?


ja er zit idd wel iets in, t wordt vaak op krachttraining gegooid dat de groei stagneert, maar als ik t zo lees en begrijp zijn dus alle bewegingen die je doet afgezien van krachttraining van noemsnwaardige meer van invloed op de groei?

wat me wel opvalt is dat ik een aantal brede kerels ken die vroeg zijn begonnen met trainen (14,15) en wel enorm breed zijn maar ook relatief klein, maar anderzijds kjen ik er enkele die iets latr zijn begonnen en bijna 2 meter zijn. heeft toch ook grotendeels met je voeding te make denkik.
 
Originally posted by dandyman
ja er zit idd wel iets in, t wordt vaak op krachttraining gegooid dat de groei stagneert, maar als ik t zo lees en begrijp zijn dus alle bewegingen die je doet afgezien van krachttraining van noemsnwaardige meer van invloed op de groei?


wel, hij impliceert dat ALS zoiets invloed zou hebben op je groei, het dan zeker niet van krachttraining zou komen, daar dit echt een minieme invloed voorstelt ten opzichte van lopen en springen, wat kinderen en jongeren veel vaker doen. Hoe komt het dan dat russische turners over't algemeen kleiner zijn? en russische powerlifters over't algemeen niet zo verschikkelijk klein zijn.


Originally posted by dandyman
wat me wel opvalt is dat ik een aantal brede kerels ken die vroeg zijn begonnen met trainen (14,15) en wel enorm breed zijn maar ook relatief klein, maar anderzijds kjen ik er enkele die iets latr zijn begonnen en bijna 2 meter zijn. heeft toch ook grotendeels met je voeding te make denkik.

kan het niet zijn dat het is omdat ze al klein waren? en wellicht nooit groot zouden worden?

verder is de gemiddelde lengte van de man iets van 1m75 dus als je zo groot bent en echt breed ben je niet bepaald klein volgens het gemiddelde.
zoals je zegt, veel heeft met voeding te maken.
ik ken mensen die vroeg zijn begonnen, en toch nog 1m85 groot zijn.
 
Back
Naar boven