MuscleMeat

periodisatie voor groei en kracht

Bezoekers in dit topic

patser928

Cool Novice
15 jaar lid
Lid geworden
5 nov 2002
Berichten
202
Waardering
0
ik lees wel eens in de fitness boekje's de schema's die hun voor je voorkauwen......nu zij het niet echt schemas waar ik echt vertrouwen in heb maar ik zie wel bijna altijd staan dat ze een paar maanden trainen onderverdelen in verschillende periodes voor groei en kracht.....

maar helpt dit nu echt, en heeft het nut omdat te doen??? wat zou een goed schema er dan uitzien??
 
Laatst bewerkt:
wel, als je nou eens iets zou posten dan zou het wel gemakkelijker zijn voor ons om het te beoordelen :)
 
Ik snap het niet helemaal hoor je vertrouwd het niet maar je wilt het wel gaan proberen of..?
 
nee die training schema's wat hun meestal geven zijn onzin...maar ze praten vaak over bv: 3 weken trainen puur op groei en dan 1week puur op kracht...

paar jongens uit het fitness centrum trainen zo ook constant met de onderbouwingen dat door af en toe op kracht te trainen je sterker word waardoor je in de groei fase beter zou groeien??
 
kwestie van periodisatie :)

hoewel 3weken massa en 1 week kracht niet goed zou werken...

ben je best van 6 maanden massa en 3 maanden kracht of zo.

groeien zal je sowieso, dit komt door je voeding.
 
Als ik het me goed herinner, wordt er meestal met cycli van 8 of 12 weken gewerkt, waarna je een week rust pakt... en dan eens op een andere aanpak overgaat.

Bijv door split te veranderen of van een BB-aanpak naar een PL-aanpak te gaan.. er is zoveel mogelijk.

Bij mij is de boel een beetje verbrokkeld omdat ik moeite had KT met cardio (lees: spinning) te combineren en vooral omdat ik zovaak afwezig was... dus heb ik bepaalde schema's niet helemaal af kunnen maken voor ik aan iets anders begon...

Idealiter kan dat wel, maar soms merk je dus gelijk dat iets voor geen meter werkt en dan is het beter om op een ander soort schema over te stappen..

PS: ik zou graag zien dat je je onderwerpsnaam verandert, ik kan er niet uit opmaken waar je het over hebt..
Wat dacht je van : periodisatie voor groei en kracht, hoe zit dat?

Om maar wat te noemen!

Espi :mier: die documentalist van beroep was en dus gewend is aan informatieve titels...
 
Als je periodisatie bedoeld dan ja dat werkt
 
zo heb de naam ook meteen verandert voor wat meer duidelijkheid.....en bovendien als ik mijn nieuwe woordje niet gebruik ben ik hem zo weer vergeten haha
 
Lijkt mij ook een goed systeem voor in de (nabije) toekomst... Onderverdeling:
- 2 maand 3 weken PL schema
- 1 week totale rust
- 2 maand 3 weken BB schema
- 1 week totale rust
- ...

Maar hoe ik percies dit moet onderverdelen kwa training, en of ik niet beter 3 maand zou nemen met een maand overgang (vezeltype's enzo) tussen BB en PL maar het is mn bedoeling dit deze vakantie n's deftig uit te zoeken!
Twordt stilletjes aan tijd dat m'n kracht terug omhoog gaat...
 
hier precies t zelfde verhaal. heb t idee dat ik in dat jaar dat ik nu echt goed train en op mn voeding let niet echt veel qua kracht heb gewonnen. Kan je dan dus een paar maanden dezelfde oefeningen (basis evnetueel gecombineerd met een antal isolatieoefeningen) met een zwaarder gewicht en minder reps pakken. dus ipv 8 reps nu max 5 reps?
 
Ha leuk te zien dat niet IEDEREEN alleen maar met groei bezig is, maar ook in kracht geïnteresseerd is.

Ik graaf eens in mijn privé brievenbus naar de post die ik kreeg waarin me het PL-schema werd opgegeven...

................

Well there are many many different theories of workout. 1 guy says workout to negative failure once every 7 days. Another guy says do massive sets 5 days a week. And of course everything in between. Guess what. Everyone is right. You should be varrying up your routine to trick your muscles. Personally I used a three routing split

1 - power lifting routing. 5 sets - 5 reps to positive failure and only doing power exercises. This builds raw power (compound exercises only please). No limb or minor area workouts. In reality you should be hurting after this small and short routine. I would do this for 6 weeks as it stresses the body heavily. (Ironic thing is I hate squats and barely ever do them. Being 6'5 puts tons of strain on my lower back so I never enjoyed them). I used different exercises to represent different days (light, medium and heavy)

monday - Legs to failure, chest medium workout, back light workout
wednesday - legs light, chest heavy, back medium
Friday - legs medium, chest light, back heavy

2 - Bodybuilding routing - 1 bodypart 1 day a week 5 days. This worked best for ME in building muscle size and strength. I would do this routine 8 weeks since it give body parts lots of rest and isn't a whole lot of stress. I would perfom this group of exercises to positive failure.

3 - cross training - whole body routine 3 or 4 days a week to physical exhaustion - no failure. I would try to do this 8 weeks but generally did it for 6 weeks because it is so damn boring and I barely see any results in muscle...fat loss yes but no muscle.

I would place 1 week off in between each. This uses three different theories of muscle growth very well...
Another one I tried is similar to number one. 1 workout every 5 days to absolute an utter failure. This one did hurt but put too much strain on my body. I didn't see much for results and just didn't enjoy the workout.

As for my 1rm leg press..it is around 800 now...I used to do slightly over 1000lbs on a 45 degree leg press but have lost some size due to cycling...

Cheers...just remember there is no one great routine and if anyone ever says so they don't understand human physiology...the body is far more complex than that. I also found 1rm to be a very important measuring stick. But I was also a power freak and the weight lifted meant as much to me as the workout itself...(graphs, charts that kind of thing).
............

Heb je hier wat aan?
 
Laatst bewerkt:
gewedlig Espi,
als je nog ff wil posten van wie dat schema is kan jij rekeken op een karmaatje van dandy.



(die komt er zowiezo dalijk aan maar tch zou ik t willen weten:D )
 
Dat schema kreeg ik niet van iemand hier op dit bord, maar via het 'Training & Nutrition' deel van BikeForums.. het was dus van een fietser, die ook fanatiek aan KT doet/deed..

Zat heel lang met de vraag of je als fietser nu je KT wel of niet op het fietsen moet richten (zie vraag bij sport-afdeling van iemand die aan voetballen doet).
Daar zijn de meningen zo over verdeeld, dat ik nu gewoon maar doe wat leuk is (eh, wat me het nuttigst lijkt) en evt. gas terugneem voor de benen in heel fiets-intensieve weken... zoals de afgelopen maand.

Espi, die niet alleen maar op BB-borden komt en bijkans gek werd van de tegengestelde adviezen ;)
 
Laatst bewerkt:
Back
Naar boven