Fitness Seller

eieren zijn ongezond!?!

Bezoekers in dit topic

bart82

DBB Goeroe
Elite Member
15 jaar lid
Lid geworden
12 mei 2003
Berichten
8.593
Waardering
13
ben de laaste tijd behoorlijk slecht gezind rond het onderwerp "eieren".

vraag aan 100 willekeurige mensen hoeveel eieren je per week mag eten en 99 zullen je vertellen dat het er MAXIMUM 3 zijn.

Dat eieren slecht voor je zijn, en meerbepaald voor je cholesterol is een fabeltje dat nog afstamt van een onderzoek dat enkele decennia geleden is uitgevoerd.
Toen kwam men tot de vaststelling dat eieren behoorlijk wat cholesterol bevatten. Dus werd ook al maar onmiddellijk aangenomen dat ze je cholesterol drastisch zouden verhogen als je er teveel van at.
De laatste 5 jaar is al meermaals bewezen dat eieren juist erg gezond zijn maar waar staat dat ergens gepubliceerd? Juist nergens!

In tegendeel zelfs, op de schoolbanken maken ze de leerlingen nog altijd wijs dat eieren ongezond zijn!...


Word het niet tijd voor een grootscheepse sensibiliseringscampagne?

:mad:
 
ALLES is tegenwoordig ongezond
teveel melk is niet goed
teveel eieren eten is niet goed
vette hap is niet goed
elke dag vlees is niet goed
enz enz
je moet je er maar niet teveel van aantrekken
doe ik ook niet meer
maar ksnap wat je bedoeld
 
yep, me pa draaft er ook maar over door..
 
Nutritional contribution of eggs to American diets.

Song WO, Kerver JM.

Food and Nutrition Database Research Center, Department of Food Science and Human Nutrition, Michigan State University,
East Lansing 48824-1224, USA. song@pilot.msu.edu

OBJECTIVES: The main purposes of this study were (1) to assess the nutritional significance of eggs in the American diet and
(2) to estimate the degree of association between egg consumption and serum cholesterol concentration. METHODS: Data from
the most recent National Health and Nutritional Examination Survey (NHANES III, 1988-94) were utilized to compare the
nutritional quality indicators of diets that contained eggs (USDA food grouping system) with those that did not. Nutrient intake
(from 24-hour dietary recall), egg intake (from food frequency questionnaire), sociodemographic data and blood cholesterol
levels of subjects who met inclusion criteria (n = 27,37 were grouped according to the occurrence and frequency of egg
consumption and were analyzed using SUDAAN. RESULTS: Daily nutrient intake of egg consumers (EC) was significantly
greater than that of nonconsumers (NC) for all nutrients studied (except dietary fiber and vitamin B6). Eggs contributed < 10% of
daily intake of energy and vitamin B6, 10% to 20% of folate and total, saturated and polyunsaturated fat, and 20% to 30% of
vitamins A, E and B12 in EC. Compared to EC, NC had higher rates of inadequate intake (defined by Estimated Average
Requirements (EAR) or < 70% Recommended Dietary Allowance (RDA)) for vitamin B12 (10% vs. 21%), vitamin A (16% vs.
21%), vitamin E (14% vs. 22%) and vitamin C (15% vs. 20%). After adjusting for demographic (age, gender and ethnicity) and
lifestyle variables (smoking and physical activity), dietary cholesterol was not related to serum cholesterol concentration. People
who reported eating > or = 4 eggs/wk had a significantly lower mean serum cholesterol concentration than those who reported
eating < or = 1 egg/wk (193 mg/dL vs. 197 mg/dL, p < 0.01). More frequent egg consumption was negatively associated with
serum cholesterol concentration (beta = -6.45, p < 0.01).


CONCLUSIONS: In this cross-sectional and population-based study,
egg consumption made important nutritional contributions to the American diet and was not associated with high serum
cholesterol concentrations.

PMID: 11023007 [PubMed - indexed for MEDLINE]


met dank aan 3xl
 
Echt serieuze eiereters was die EC groep ook niet.. zit zelf op ongeveer 30 eieren/week (inclusief eidooier dus!). Bevalt goed!
O.a. ook omdat eieren erg goed op je humeur blijken te werken, beter dan anti-depressiva pillen.

Espi
 
er is ook een onderzoek waarin een groep mensen elke dag een dozijn eieren heeft gegeten maar waar geen verhoogd cholesterol geconstateerd werd, daar heb ik helaas geen link van :(
 
eieren als anti-depressiva pillen? :D
ondervind je dat zelf of heb je dat al ergens gelezen?
 
Stond toevallig ook in de Men's Health, maar las het in PP. Wat weinig mensen weten is dat je cholesterol niveau niet alleen te hoog kan zijn, maar ook te laag.
Als mensen cholesterol-houdende produkten zoals eieren als de pest vermijden, krijgen ze de 'low-cholesterol blues' zoals de Eades schrijven.

"In studies of both primates and humans, reasearchers discovered that depriving their subjects of dietary fat and in particular dietary cholesterol, resulted in changes of mood and disposition that included depression, socia withdrawwal , and agressive behaviour. Furthermore, providing an adequate amt of fat but devoid of sufficient cholesterol resultedx in the same depressive and/or agressive symptoms.
\Cholesterol acts in the brain to block the re-uptake of the mood-enhancing brain chemical serotonin. This is precisely the action of the burgeoning class of anti-depressants like Prozac.
So it appears that a stable sense of well-being and contentment depends on getting enough of natures's serotonin reputake inhibitor: cholesterol from the diet. "
"Other research has shown that apart from the amt of cholesterol a person eats, the level of cholesterol in the blood ma also correlate with mood and behaviour - and in particular with violence. In 1 study, subjects with low blood clholesterol levels were found 6 times more likely to die violently from causes like suicide, auto accidents (often disguised suicide), and homicide. There are no fewer than 163 studies linking low cholesterol to violence. "
How low is too low? for men <160mg/dl : these have 50% more violent deaths than men with higher readings.
But other blood fats have an impact on the brain's normal functioning and play a part in depression as well. Research has also demonstrated that depression occurs quite commonly in people with elevated triglycerides (major marker of insulance-resistance syndrome and related to carb intake and not to eating fat).
Reducing triglyceride levels brings about a lifting of the depressed mood.

Try to keep your cholesterol and triglyceride levels within a healthy range by providing your brain with enough dietary cholesterol to keep it happy by eating eggs, enjoying red meats, shellfish, and seafood, and indulging in butter. So if you are feeling blue, instead of popping Prozac, we advise you to eat your eggs and feel better naturally.

Ze gaan er nog op door dat ook inname van voldoende EFA DHA van belang is, wat gedaan kan worden door voldoende vis te eten...

Protein Power is een best wel baanbrekend boek op het terrein van low-carb diëten.

Espi
 
F*ck!

Ik krijg het gewoon van al de mensen die kritiek geven op m'n eetgewoonten. Waar is de verdraagzaamheid als het om eten gaat? Alsof ik zit te zeiken op hun te vette fastfood, snoep en frisdrankconsumptie. Bovendien zie ik er een stuk beter uit, maarja 'zoveel eiwit is ongezond' hé... en je krijgt het er niet uit. :(

Wat ik eet is *MIJN* zaak.
 
Als ik had geweten dat eieren zo goed voor me waren, was ik er al jaaaaaren geleden mee begonnen ze meer te eten toen ik nog zo depri als een deur was.
Maar ja, toen at ik zoiets van 1 ei/week of zo (tenminste zelf bereid) en semi-vegetariër bovendien want "zoveel eiwit is toch slecht voor je!!!" Grrrrr...

Espi
 
Originally posted by Esperantisto
Echt serieuze eiereters was die EC groep ook niet.. zit zelf op ongeveer 30 eieren/week (inclusief eidooier dus!). Bevalt goed!
O.a. ook omdat eieren erg goed op je humeur blijken te werken, beter dan anti-depressiva pillen.

Espi

30 eieren per week...

dan verklaren ze me allemaal voor gek!

:(


ben gewoon dat idiote bijgeloof beu... eieren dit, lever dat...

hmmm... lever [Abeelding niet meer beschikbaar]
 
Geen omelet meer :(

In het zelfde boek PP vond ik een andere opmerking over eieren waar ik minder blij over ben.
Ze raden het af om eieren te eten in de vorm van roerei of omelet omdat je dan de eidooier stukmaakt en meebakt, waardoor het cholesterol kan oxyderen.

Ze raden aan de eieren te pocheren, te koken of in zijn geheel te bakken (a la spiegelei!). Zelf zal ik dan het eitje voorzichtig omkeren en licht aanbakken..

Verdorie was net zo blij van chronische polspijn af te zijn (dankzij KT en glucosamine) en weer lekkere omeletjes te kunnen kloppen!

Espi

PS: de lunch staat gereed.. 3 gebakken eitjes met 50 gram gerookte zalm. Nieuwe sT = zacht gebakken met een deksel op de pan zodat de eidooier met de zalm eroverheen gaar stoomt!

LEKKER!!!!
 
Laatst bewerkt:
Pak gewoon wat eitjes en pleur de dooier weg, dus op 5 eitjes eet ik 1 a 2 dooiers. Word r niet happy of depri van, wel groot :)
 
Ja slimpie, die dooier daar zitten juist dat waardevolle cholesterol in waar je depressiviteit mee verholpen wordt!

Rob G, ETEN DIE DOOIERS GRRRR... dat is een bevel! :p

Espi
 
eieren

is het gevaarlijk om rauwe eieren te eten?(zonder dooier dan he) :lick:
 
diablo zei:
is het gevaarlijk om rauwe eieren te eten?(zonder dooier dan he) :lick:

Het is gevaarlijker om oude topics te kicken, dan krijg je MrJ op je dak :D
 
ik eet zelf 70-80 eieren per week waarvan stuk of 20 met dooier.. een ei hoort er bij!!
 
In een dooier zit 6 gram vet , in de cut lijkt me het niet echt verstandig om er dan bij een paar maaltijden 8 dooiers te eten ???
 
Dit is geen onnodige topickick . :D hij heeft de zoekfunctie gebruikt :thumbs:
 
Back
Naar boven