XXL Nutrition

Vit/Min.: Herken de verschillen (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

man_of_magic

Dutch Bodybuilder
20 jaar lid
Lid geworden
8 okt 2002
Berichten
486
Waardering
6
Lengte
1m85
Massa
90kg
Vetpercentage
25%
'Herken de Verschillen'

Vitamines / mineralen komen in verschillende verbindingsvormen voor in supplementen. Het ene supplement is soms veel duurder dan het andere terwijl er bijv. 'evenveel' calcium oid in lijkt te zitten.

Waarom is bijv. de multi van het Kruidvat zoveel goedkoper dan bijv. een multi van Solgar.......worden we als consument weer een pootje gelicht?

Dit lijkt misschien zo op het eerste gezicht, maar er zijn toch wezenlijke verschillen tussen de verschillende vit/min. supplementen.

Er zijn 2 verbindingen van mineralen/vit.:

Organisch an Anorganisch.

Organisch is beter op te nemen door het lichaam maar is vaak duurder dan anorganisch.


Organische Verbindingen:

Lactaten: E.G. 10-15% / O. 20-25%

Gluconaten: E.G. 15% / O. 20%

Citrate: E.G. 20% / O. 30-40%

Orotaten: E.G. 5-10% / O. 90-95%

Ascorbaten: E.G. 10% / O. 20%

Aspartaten E.G.: 10-20% / O. 90%

Picolinaten: E.G. 5/50% / O. 25/90%

(E.G. = Elementair gehalte en O = Opname)


Anorganische mineraalverbingen zijn:

Oxiden

Sulfaten

Fosfaten

Carbonaten

Hydroxiden

Chloriden

Selenaten

Selenieten


Vitamines kunnen in 2 varianten vormen voorkomen in supplementen, nl in synthetische en/of natuurlijke vorm. Alhoewel de meningen verdeeld zijn over het feit of de vormen gelijkwaardig zijn, verdient de natuurlijke vorm de voorkeur, echter dit is vaak ook weer duurder.


Wat is beter om te nemen?

Voor Vitamine C neem ik de goedkoopste synthetische die ik kan vinden, Vit. E neem ik weer in de duurdere natuurlijke uitvoering, mulit kies ik weer een duurdere met de goede verbindingen.

Ieder moet nemen wat hen het beste lijkt maar wellicht is het onderscheid nu beter te maken, wanneer je weer voor het schap met al die potten staat.
 
Laatst bewerkt:
:thumb: Kort en duidelijk stukje...

Heb zelf ook de neiging om een niet al te dure vit.C aan te schaffen en wat meer geld neer te leggen voor een multi...

Veel vit.C supplementen zijn time-released helaas... dus goed lezen voordat je het koopt. Tot voor kort nam ik ook apart nog selenium en magnesium... maar ben nu een paar weken gestopt daarmee.
 
Back
Naar boven