MuscleMeat

Verlaagd testosteron gehalte door te weinig vet in de voeding (nu ook NL vert) (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Esperantisto

Freaky Bodybuilder
15 jaar lid
Lid geworden
11 okt 2002
Berichten
6.844
Waardering
25
[Link niet meer beschikbaar]

Alleen geschikt voor wie Duits kan lezen... geschreven door een kennis (Torsten Albers)!

Even knippen en plakken!

Viele Bodybuilder wissen nur eins: Fett ist zu meiden wie der Teufel. Doch tierische wie auch pflanzliche Fette haben eine positive Wirkung auf den Organismus!

Bodybuilder sind an einer Maximierung der Muskelmasse interessiert, logisch. Was allerdings den meisten Vertretern dieser Spezies nicht klar ist: Viele von Ihnen müssten mehr Fett essen (bei natürlich gleichbleibender Kalorienzahl), um den Muskelaufbau zu forcieren (insbesondere Athleten, die ohne pharmakologische Unterstützung trainieren).

So zeigen die Ergebnissen mehrerer Studien,
dass eine Kost mit moderatem Fettanteil (also für typische Bodybuildingverhältnisse hohem Fettanteil) den Testosteronspiegel erhöht (1,2,3). Aus weiteren Studiendaten geht z.B. hervor, dass der Wechsel von einer Kost mit 40 % der Gesamtkalorien in Form von Fett zu einer Kost mit 20-25 % Fettanteil mit einem höheren Anteil an mehrfach ungesättigten Fetten einen Abfall des Gesamt- und des freien (bioaktiven) Testosterons bewirkt. Die Männer dieser Studie, die zu der fettärmeren Variante übergingen, senkten dabei ihren Testosteronspiegel auf deutlich niedrigere Werte, die im Bereich der von strengen Vegetariern (Veganern) lagen. Auch diese Personengruppe, die bekannt ist für ihren niedrigen Fettkonsum, weist typischerweise einen niedrigeren Testosteronspiegel auf als Fleischesser, die meist auch mehr Fett konsumieren (4).

Allerdings bleibt die Frage, ist es die Art von Fett, die Menge an Fett in der Nahrung oder aber beides, was sich auf den Testosteronspiegel auswirkt? Die Daten neuerer Untersuchungen legen nahe, dass die gesättigten und einfach ungesättigten Fette am ehesten zu einem Anstieg des männlichen Geschlechtshormons führen (6). Auch das Fleisch selbst könnte eine Rolle spielen. So konnten Raben et al. (5) zeigen, dass bei Ausdauersportlern ein deutlicher Gesamttestosteronabfall eintritt, wenn von einer fleischreichen auf eine fleischarme Kost gewechselt wird, wenn hier auch der Anteil des freien männlichen Geschlechtshormons gleich blieb. Fleisch, das meist überwiegend gesättigte Fette enthält, scheint also eine wichtige Rolle im Bodybuilding zu spielen. Dies stützen auch die Daten von Campbell et al. (9), die zumindest bei älteren Männern einen größeren Fettabbau und geringeren Muskelmasseverlust bei Fleischessern gegenüber Vegetariern zeigen konnten (wobei hier evtl. auch der Creatingehalt des Fleisches eine Rolle gespielt haben mag)


Die derzeitige Datenlage erlaubt also folgende Schlüsse:

· Die Kostzusammensetzung hat eindeutig Einfluss auf die Höhe des Testosteronspiegels beim Mann.

· Eine Fettzufuhr von 30-40 % der Gesamtkalorien scheint optimal zu sein.

· Gesättigte und einfach ungesättigte Fette erhöhen den Androgenspiegel am meisten.

Heißt das jetzt, jeder Athlet soll von nun an tonnenweise Butter, Eier, Schweinefleisch und Käse verzehren, um den Testosteronspiegel so hoch wie möglich zu treiben? Natürlich nicht, damit würde gleichzeitig das Risiko für Herz-Kreislauferkrankungen und Krebs erhöht. Aber: Es besteht nicht der geringste Grund auf Fett so weit wie möglich zu verzichten, der Slogan „Fett macht fett“ ist zählt mit zu den blödsinnigsten Sprüchen, mit denen Trainierende in die Irre geführt werden (weitere Ammenmärchen: „Eine Kalorie ist eine Kalorie, egal woher“ und „Der Körper kann nur 30 g Protein auf einmal verwerten“).

Um den Testosteronwert zu optimieren, empfiehlt es sich, vermehrt auf einfach ungesättigte Fette zurückzugreifen, denn auch diese wirken positiv aus Sicht des Bodybuilders und senken erwiesenermaßen das „schlechte“ LDL-Cholesterin, erniedrigen also das Herzinfarktrisiko. Wer 30 % seiner Gesamtkalorien in Form von Fett zuführt und dabei das Hauptaugenmerk auf Olivenöl, Rapsöl, Mandeln und Haselnüsse lenkt, der führt verstärkt einfach ungesättigte Fette zu und trifft damit sogar noch die neuesten Richtlinien der Deutschen Gesellschaft für Ernährung (DGE), die empfiehlt, die Hälfte des Gesamtfettes in Form solcher Fettsäuren zuzuführen. Gleichzeitig sollten natürlich die Kohlenhydrate reduziert werden, damit die Gesamtkalorienzahl gleich bleibt, denn sonst macht das Mehr an Fett tatsächlich fett.

Wer nun unter artifiziell erhöhten Androgenspiegeln „leidet“ und meint, für ihn träfe das nicht zu, der möge über folgendes nachdenken:

Wenn Eiweiß zusammen mit reichlich Kohlenhydraten verzehrt wird, dann kommt es zu einer erhöhten Aminosäureoxidation (sprich: Verbrennung), resultierend in einem Stickstoffverlust (sprich: geringerer Muskelaufbau). Es wird weniger Gewebe aufgebaut, stattdessen mehr Eiweiß unökonomisch verbrannt (7). Je höher der Kohlenhydratanteil in der Nahrung, desto höher die Aminosäureoxidation und damit die Stickstoffverluste. Vermutlich einer der Gründe: Werden reichlich Kohlenhydrate zugeführt, so verbrennt der Körper auch ständig diese (er befindet sich sozusagen im „Kohlenhydratverbrennungsmodus“ über 24 Stunden). Kommt es zu einem Stopp der Kohlenhydratzufuhr (z.B. nachts), dann verbrennt der Organismus weiter Kohlenhydrate, muss diese allerdings bei fehlendem Nachschub selbst herstellen: Aus Aminosäuren aus der Muskulatur.

Umgekehrt kommt es zu einer geringeren Aminosäureverbrennung, wenn mehr Fett anstatt Kohlenhydraten zugeführt wird, da diese Fette vermehrt zur Energiegewinnung herangezogen werden und eine Aminosäureoxidation hinauszögern. So zeigen Daten am Menschen und bei Tieren (7,8 ), dass bei einem höheren Fettanteil in einer Mahlzeit, die Verwertung des Proteins im Körper verbessert wird und die Stickstoffspeicherung (sprich: Gewebe-/Muskelaufbau) höher ist. Der größere Fettanteil hat außerdem eine gewisse antikatabole Wirkung: Bei einem fehlenden Nachschub an Nahrung, greift der Körper vermehrt auch auf Körperfett zurück, um seinen Energiebedarf zu decken, anstatt gleich Aminosäuren aus der Muskulatur in Kohlenhydrate umzuwandeln. Somit ist auch dieser Sicht ein moderater Fettanteil von ca. 30 % der Gesamtkalorien beim Bodybuilder wünschenswert. Wichtig ist dabei jedoch, wie bereits erwähnt, dass die Gesamtkalorienzahl gleich bleibt. Es sollten gleichzeitig die Kohlenhydrate zugunsten der Fette reduziert werden (z.B. 30 % Fett, 40 % Kohlenhydrate, 30 % Eiweiß). Dann klappt’s auch mit dem Muskelaufbau....

Torsten Albers

PS: deze Torsten ried me al een paar keer dus het Paleo dieet aan, het komt dus niet van een beginner in het vak! Dit is een topper, die zelfs Lyle McDonald van adviezen voorziet over carbo-loading!
 
Om het even kort samen te vatten: optimaal is 30% vet, 40% KH, 30% eiwit. Dit vooral omdat te hoge KH inname lijdt tot bijna uitsluitend glucose verbranding. Als het bloedglucose niveau laag wordt, gaat je lichaam je spieren opeten. Dat laatste gebeurt in veel mindere mate als vet een groter bestanddeel van je voeding uitmaakt. Bovendien, en dat is dus de titel van het verhaal is vet essentieel voor opbouw van de noodzakelijke hormonen. Cholesterol speelt daarbij dan ook de hoofdrol.

Espi
 
Goed stuk, ik had er nooit van gehoord.
 
Originally posted by richard2003
30% VET!


Daar wordt wel gemakkelijker van (voor mij) ..... :roflol:

Heb altijd moeite gehad om bij hoge inname van KH die 20% V te houden ... :booty:
 
. Eine Fettzufuhr von 30-40 % der Gesamtkalorien scheint optimal zu sein

Niet 30% maar 30 tot 40%.

Ik denk de niet-Duitssprekenden hier maar een lol te doen en het stuk te vertalen.. dan hebben zij er ook wat aan!

espi
 
OK, hier komt ie!

Even knippen en plakken!

Veel bodybuilders weten maar een ding: vet moet je vermijden alsof het de duivel in eigenste persoon is. Maar: dierlijke evenals plantaardige vetten hebben een positieve invloed op het lichaam!
Bodybuilders willen hun spiermassa maximaliseren, dat spreekt voor zich. Maar wat de meesten niet duidelijk is, is dat velen onder hen eigenlijk meer vet moeten eten (bij een vanzelfsprekend gelijkblijvende calorie-inname) om de spieropbouw te bevorderen. Dit gaat vooral voor atleten op, die naturel trainen.
Een flink aantal onderzoeken wijst uit dat voeding waarbij matig vet wordt ingenomen (dus vrij veel als je het met een gemiddeld bb-dieet vergelijkt), de testosteronspiegel verhoogd wordt (1,2,3). Verder blijkt dat de overgang van een dieet waarbij 40% van de calorieën door vet geleverd wordt, naar een dieet met 20-25% vet met een groter aandeel onverzadigde vetzuren leidt tot een afname van het totaal en vrije (bioactieve) testosteron. Bij de mannen, die bij dit onderzoek betrokken waren en op het vetarme dieet overgingen, daalde de testosteronspiegel tot op een significant lager niveau, die vergelijkbaar was met de testosteronspiegel van vegetariërs (veganisten!). Ook die groep mensen, die bekend is om haar geringe vetinname, heeft meestal een lagere testosteronspiegel dan vleeseters, die meestal meer vet eten (4).


Dan blijft nog de vraag overeind wat de grootste invloed heeft op de testosteronspiegel. Het soort vet of de hoeveelheid? Of allebei? De resultaten van nieuw onderzoek wijst erop dat verzadigde en enkelvoudig onverzadigde vetten het snelst tot een stijging van het mannelijk geslachtshormoon voeren (6). Ook het vlees zelf zou een rol kunnen spelen. So konden R Raben et al. (5) aantonen dat duursporters een significant lagere hoeveelheid totaaltestosteron hadden, zodra ze overgingen van een dieet met veel naar weinig vlees. Het vrije testosteron in het bloed bleef dan wel gelijk. Vlees, wat overwegend verzadigde vetten bevalt, schijnt dus een belangrijke rol bij bodybuilding te spelen: de onderzoeksresultaten van Campbell (9) ondersteunen die gedachte ook. Bij oudere mannen blijkt het spierverlies en de vettoename het geringst te zijn bij vleeseters. Dit itt de vegetariërs. Hier speelt mogelijk het creatine-gehalte van vlees een rol.


De onderzoeksresultaten leiden aldus tot de volgende conclusies:
- de samenstelling van het dieet heeft een belangrijke invloed op de testosteronspiegel bij mannen [Espi: bij vrouwen ook, mag ik aannemen?]

- een vetaandeel van 30-40% tov het totaal aantal kcal schijnt optimaal te zijn
- verzadigde en enkelvoudig onverzadigde vetten verhogen de androgeenspiegel het meest

Betekent dit dan dat elke atleet van nu af aan zich helemaal vol moet gaan stoppen met boter, eieren, varkensvlees en kaas om het gehalte aan testosteron op te krikken? Natuurlijk niet, daarmee zouden de risico’s op hart- en vaatziekten evenals kanker te veel vergroot worden. Echter: er is niet de minste aanleiding toe om de vetinname zo veel mogelijk te beperken zodat de uitspraak : vet maakt vet tot het rijk der fabelen verwezen kan worden en veel mensen de verkeerde weg hebben gewezen. Andere fabeltjes zijn: een calorie is een calorie, het maakt niet uit of het eiwit, vet of koolhydraat is en het eeuwige : “een lichaam kan slechts 30 gram eiwit per maaltijd verwerken!


Om de hoeveelheid testosteron te optimaliseren is het aanbevelenswaardig om voornamelijk enkelvoudig onverzadigde vetten te consumeren omdat die niet alleen het testosteron verhogen, maar ook LDL-cholesterol verlagen en daarmee gunstig inwerkt op hart en bloedvaten.
Wie 30% van zijn calorieën uit vet haalt en dat voornamelijk in de vorm van olijfolie, koolraapolie (Rapsöl?) , amandelen en hazelnoten eet, die eet voornamelijk enkelvoudig onverzadigde vetten en dat komt dan perfect overeen met de nieuwste richtlijnen van het Deutschen Gesellschaft für Ernährung (DGE), die aanbeveelt dat de helft van de totale vetinmame uit zulke vetten gehaald zou moeten worden. Uiteraard moet tegelijkertijd het aandeel van de koolhydraten in de voeding verminderd worden, anders wordt men ook daadwerkelijk vet van de toegenomen vetinname.

Als u behoort tot die groep mensen die op kunstmatige wijze de hoeveelheid mannelijke (androgene) hormonen verhoogt en denkt dat dit verhaal niet voor hem opgaat, dan moet u toch eens over het volgende nadenken:

Wanneer eiwit samen met een grote hoeveelheid koolhydraten wordt gegeten, dan treedt er meer aminozuur-reoxydatie op (lees: verbranding) die leidt tot stikstofverlies (lees: geringere spiergroei). Er wordt dan minder spierweefsel opgebouwd omdat er meer eiwit op oneconomische wijze wordt verbrand (7). Hoe hoger het aandeel koolhydraten is in de voeding, des te hoger ook de aminozuur-reoxydatie en daarmee ook het stikstofverlies.

Een van de vermoedelijke redenen daarvoor is dat als er rijkelijk koolhydraten worden ingenomen, dan verbruikt het lichaam ook vooral koolhydraten en zit het zogezegd in die stand over het hele etmaal heen. Worden er dan geen koolhydraten toegevoord (zoals ‘s nachts) , dan verbrandt het lichaam koolhydraten die het zelf uit spier-aminozuren zal aanmaken [gluconeogenese]


Omgekeerd worden minder aminozuren verbrand wanneer er meer vet ipv koolhydraten worden gegeten, omdat die vetten dan voor vetverbranding verbruikt zullen worden en daarmee veel minder sprake zal zijn van aminozuur-reoxydatie. Resultaten uit onderzoeken bij mensen en dieren (7,8) wijzen uit dat maaltijden met een hoger % vet de eiwitopname in het lichaam verbetert en de stikstofopslag (lees: weefsel- en spieropbouw) groter is.
Meer vet in de voeding heeft ook een anti-katabole werking. Wanneer men te weinig eet, zal het lichaam eerder de eigen vetvoorraden aanspreken om aan de energiebehoefte te voldoen, dan dat ze aminozuren uit spieren in koolhydraten gaat omzetten. Daarom is ook voor (niet-naturel) bodybuilders het belangrijk om ongeveer 30% van de calorieën uit vet te halen.Daarbij is het, zoals reeds eerder gezegd is, belangrijk om de totaalinname gelijk te houden. Men zal dus tegelijkertijd minder koolhydraten moeten gaan eten in de verhouding van bijv. 30% vet, 40% KH en 30% eiwit . Dan zal het met de spieropbouw wel goed gaan .

Torsten Albers (vertaald door Espi)
 
Laatst bewerkt:
Niet alleen goed voor bb-ers!


Vet eten goed voor peuters


UTRECHT - 21/06/03 Vet eten is goed voor de gezondheid van peuters. Dat blijkt uit een onderzoek van TNO voeding. TNO deed onderzoek bij 900 kinderen in de leeftijd van 9 maanden, 12 maanden en 18 maanden. De ouders van de peuters hebben in een dagboek bijgehouden wat de kinderen zoal eten en drinken. Het blijkt dat ouders te weinig boter op de boterhammen van hun peuter smeren.

Volgens TNO eten de ouders van deze peuters waarschijnlijk zelf ook brood zonder vettigheid en denken zij dat het voor hun kinderen ook gezonder is. Niets is minder waar, aldus TNO.

Bij kinderen in de groeifase hebben veel vet nodig voor het aanmaken van verschillende hersenfuncties. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat peuters meer snoep, koekjes en chips gaan eten, zo telt TNO.
 
idd espi, zit nu ook zo goed als op een koohydraatarm en vet en eiwitrijk dieet. enkel kh voor en na t trainen. nam eerst ook sochtends een bord met 50 gram havermout maar neem nu voortaan een aarbeienomelet (zie voeidng en recepten) bevalt me prima. t was wel ff wennen maar eenmaal gewend gaat t goed. hoe dat kh-arme ontbijt op mij ingaat werken kan ik pas tegen t eind van de week zeggen, maar ik zie er net tegen op
ben 6 kilo kwijt in 3 weken tijd en mn vet% is ook zeker verlaagd, moet allee nog meten maar:

ik verbrand vet met vet!!!:thumb:

Als je je eenmaal hebt aangepast aan een hoog vet dieet, produceert vet geen vet. een hoog vet dieet verhoogt je vetpercentage niet, het verlaagt het.

Wanneer je koolhydraten als energiebron gebruikt, zal het lichaam, zodra de onmiddellijk beschikbare reserves zijn uitgeput, proteïne afbreken en er glucose van vormen en het verbranden voor energie

[ van espi]Wanneer eiwit samen met een grote hoeveelheid koolhydraten wordt gegeten, dan treedt er meer aminozuur-reoxydatie op (lees: verbranding) die leidt tot stikstofverlies (lees: geringere spiergroei). Er wordt dan minder spierweefsel opgebouwd omdat er meer eiwit op oneconomische wijze wordt verbrand (7). Hoe hoger het aandeel koolhydraten is in de voeding, des te hoger ook de aminozuur-reoxydatie en daarmee ook het stikstofverlies.

Een van de vermoedelijke redenen daarvoor is dat als er rijkelijk koolhydraten worden ingenomen, dan verbruikt het lichaam ook vooral koolhydraten en zit het zogezegd in die stand over het hele etmaal heen. Worden er dan geen koolhydraten toegevoord (zoals ‘s nachts) , dan verbrandt het lichaam koolhydraten die het zelf uit spier-aminozuren zal aanmaken [gluconeogenese]

Omgekeerd worden minder aminozuren verbrand wanneer er meer vet ipv koolhydraten worden gegeten, omdat die vetten dan voor vetverbranding verbruikt zullen worden en daarmee veel minder sprake zal zijn van aminozuur-reoxydatie.

:thumb:

Ik moet espi helemaal gelijk geven met haar kh-arme levenstsijl. maar enkel om te cutten dan he

Als vet in grote mate deel is van je dieet heb je geen grote hoeveelheden glycose die als energie wordengebruikt. Het grootste deel van je energie zal aangesproken worden door het afbreken van de vetten die in het lichaam opgeslagen zijn. In plaats van dat je glycogeen/glucoese verbrand voor de energie zal het lichaam vetten verbranden voor energie.

en ik neem dus enkel kh voor t trainen om spierafbraak te voorkomen. een beetje zekerheid toch nog inbouwen dus en t geeft me wel de nodige energie. maar ik vind t erg lekker gaan. ben helemaal gewend en aangeopast aan mn dieetje.

ik ga espi maar eens een dikke karma geven voor haar research:thumbup:
 
Laatst bewerkt:
erg interessant en goed om dit te lezen! Ik kan me best ergeren aan dat hele gedoe rondom vet... mensen die denken dat dat slecht is etc.

Mensen die bv. klagen dat ze een droge huid hebben, of pluizig/droog haar... en vervolgens creme's/conditioners kopen om dat te verhelpen.... DOE DAN EERST WAT AAN JE GEZONDHEID EN VOEDING!!!!

Ok, beetje off-topic misschien... :) Ik ben een voorstander van gecontroleerd vet toevoegen aan je dieet... trouwens, een shake met een eetlepel olijfolie/walnootolie is echt lekker! Beetje smeuig... hmmm...
 
Ho ho... ik heb het allemaal van een ander hoor... grootste dank gaat naar o.a. de hype rondom Montignac en Atkins, waarna ik naar ketodieet ben geleid.
Helemaal geen KH blijkt ook heel slecht te zijn, zodra je erg intensief traint, dus dan zijn snelle suikers zelfs goed.
Is ook een reden dat ik mbv fruit het KH-niveau weer omhoog heb gekrikt.
Want, als je anaeroob gaat en geen KH hebt gegeten, leidt dat OOK dat eiwitafbraak natuurlijk!

Ik zal Torsten eens schrijven dat ik dit geplaatst heb, aangezien ik geen toestemming heb gevraagd.. ben meestal niet zo formeel, maar doe het nu toch maar even!

Espi, die gisteren na 3 uur fietsen de KH-inname even met een litertje Liptonice opkrikte
 
Originally posted by Esperantisto
.
Helemaal geen KH blijkt ook heel slecht te zijn, zodra je erg intensief traint, dus dan zijn snelle suikers zelfs goed.
Want, als je anaeroob gaat en geen KH hebt gegeten, leidt dat OOK dat eiwitafbraak natuurlijk!

vandaar dat ik koolhydraten laad op de zaterdag en dextrose na de training neem icm wei en dan de postworkoutmaltijd ook 100 gram groente neem.

Originally posted by Esperantisto
.Espi, die gisteren na 3 uur fietsen de KH-inname even met een litertje Liptonice opkrikte
:finger: ;)
 
Originally posted by Esperantisto
Ho ho... ik heb het allemaal van een ander hoor... grootste dank gaat naar o.a. de hype rondom Montignac en Atkins, waarna ik naar ketodieet ben geleid.
Helemaal geen KH blijkt ook heel slecht te zijn, zodra je erg intensief traint, dus dan zijn snelle suikers zelfs goed.
Is ook een reden dat ik mbv fruit het KH-niveau weer omhoog heb gekrikt.
Want, als je anaeroob gaat en geen KH hebt gegeten, leidt dat OOK dat eiwitafbraak natuurlijk!

Ik zal Torsten eens schrijven dat ik dit geplaatst heb, aangezien ik geen toestemming heb gevraagd.. ben meestal niet zo formeel, maar doe het nu toch maar even!

Espi, die gisteren na 3 uur fietsen de KH-inname even met een litertje Liptonice opkrikte

Fruit = fructose = gaat naar je lever ---> zit je lever vol, waar gaat het dan heen? Juist --> VETCELLEN.

Ik ben een voorstander van 1 stuks fruit per keer... stimuleert ook conversie T3 --> T4 plus het is low GI...
 
Liptonice was over van die vrijwilligerswerkzaamheden en ik kon even niets bedenken wat ik zou kunnen kopen.. miss bij tankstation gummybeertjes of zo?
Fruit: tja.. ik probeer het 's ochtends of in de vroege middag te eten.. het is echt volop kersentijd hier in de Betuwe en ik koop ze rechtstreeks van de kersenboer in. Dus wordt het ongeveer 300 g kersen/keer.. is dacht ik 60 g KH?

Espi
 
Aanvulling uit www.thinkmuscle.com

Het artikel is gevonden, vul het nog wel aan in het bovenvermeld verhaal:
http://www.thinkmuscle.com/articles/incledon/diet02.htm
en 1e deel uiteraard:
http://www.thinkmuscle.com/articles/incledon/diet-01.htm

The Effects of Diet on Testosterone Part 1: Calories and Protein
by Thomas Incledon and Lori Gross

Introduction

This article will be divided into two parts. Part 1 presents an overview of how testosterone is stimulated in the body, shows how calorie balance affects T production, and discusses how dietary protein intake affects circulating T levels. Part 2 explains how carbohydrates and fats impact testosterone synthesis and circulation, and then puts it all together for you to make informed decisions. Keep in mind that this is a very complicated and dynamic process. References will be limited primarily to studies on men. However, animal research will be cited when it becomes necessary to discuss proposed mechanisms, or how the actual changes in the body take place. While the information may get technical at times, read on because you will learn a great deal that you may wish to apply to your own diet.

................ een giga-lap wetenschappelijke tekst volgt.....

en uiteindelijk:

So, what is the best type of diet to follow if your only concern is to increase T levels and make more of it available to the body for the purpose of improving lean body mass and/or performance?
It would seem that CHO intake must exceed PRO intake by at least 40% to keep the bioactive fraction of T high.
Fat intake should be at least 30%, saturated fat needs to be higher than PUFA, and fiber intake needs to be low.
A sample diet would have roughly the following calorie breakdown:
55% CHO (KH),
15% PRO (eiwit) and
30% fat (V).

On the other hand, what if you wanted to lower your T levels in order to minimize cardiovascular disease risk factors and/or hormone-dependent cancer risks?
Then a diet with more protein, more fiber, a fat intake below 25%, and a P:S ratio of 1 or higher would be a more prudent choice.
The breakdown of this sample diet would be about
50% CHO,
30% PRO and
20% fat.

The problem with using percentages, however, is that people with high calorie needs will most likely take in far more protein then they need. Another strategy is to keep protein intake the same (ie 1 gram per pound of BW) and then play around with the fiber, SFA:PUFA ratio, CHO, and total fat contents of the diet. Antioxidants are important additions when trying the higher fat diets.

Espi
 
Dus het komt eropneer dat iedereen ze schema weer moet veranderen? :D
Net als die eieren, iedereen altijd eigeel weggooien :)

Goede post trouwens!
 
dandyman zei:
idd espi, zit nu ook zo goed als op een koohydraatarm en vet en eiwitrijk dieet. enkel kh voor en na t trainen. nam eerst ook sochtends een bord met 50 gram havermout maar neem nu voortaan een aarbeienomelet (zie voeidng en recepten) bevalt me prima. t was wel ff wennen maar eenmaal gewend gaat t goed. hoe dat kh-arme ontbijt op mij ingaat werken kan ik pas tegen t eind van de week zeggen, maar ik zie er net tegen op

Doe zelf ook al een tijdje een 40E/30K/30V dieet met E+K(en <10gr V) bij opstaan, pre workout shake, post workout shake, post workout meal. Alle andere maaltijden enkel E+V(<10gr K).

Moet zeggen da het goed werkt, je moet het wel kunnen volhouden om veel te eten, want door die vetten is mijn honger dus weg.

Ook spijsvertering kan het hard te verduren krijgen. E + K inname om 8u, vervolgens geen K meer tot pre workout shake(= 18u bij mij). Vezeltabletten kan helpen.

mvg.
 
Ja, vezeltabletten en veel rauwkost.
Grappig trouwens dat het andere dieet met veel eiwit (relatief gezien dan) om test te verlagen, geknipt is voor mij.
Het is nl. niet echt gezond voor je hart- en bloedvaten etc. om een hoog testgehalte te hebben.
Dus.. ofschoon ik niet zoveel KH kan en wil eten, heb ik wel veel eiwit en veel vezels in het dieet.

Bedenk dus, dit is een verhaal puur geschreven voor mensen die groot willen worden, het heeft niet echt gezondheidsbevorderende gevolgen om minder vezels te eten en meer verzadigd vet.
Zal eens gaan rekenen aan eigen schema om verz: onverzadigd op 1:1 te krijgen .. voor de testosteron jagers is 2:1 dus beter.

Espi
 
Back
Naar boven