MuscleMeat

squat met of zonder plankje?

Bezoekers in dit topic

dandyman

Huge Freak
15 jaar lid
Lid geworden
1 mrt 2003
Berichten
7.925
Waardering
1
Ik had van de week een discussie op de gym over t squatten met of zonder een plankje onder de hielen.

Ik doe t zelf eigenlijk nooit maar weet eigenlijk de exacte reden niet meer. Kon m hier ook niet 1,2,3 vinden

meen dat t enkel invloed heeft op de stand van de knieën tov de tenen (knieen die juist dan meer naar voren wijzen) en dat t zodoende slechter is voor de spieren en pezen rond de knien, laat staan de knie zelf

maar iemnd een duidelijke (en betere:)) verklaring voor t al dan niet met of zonder plankje onder je hiel squatten

bvd
 
Ik doe het altijd zonder. Ik weet ook niet waarvoor het dient, maar als je het gebruikt komen je knieën over je tenen en dat is toch niet goed? Bij ons in de GYM zegt een instructeur dat het voor mensen met een korte achillespees zou zijn ofzo. Achja ik weet het niet hoor.
 
hoe hoger je hielen zijn, hoe slechter voor je knieën. dit verhoogt de patello-femorale druk. dit komt omdat de knieën bij dergelijke squats (die de overgrote meerderheid squats zijn die voornamelijk beroep doen op de quads, omdat de knieën eerst buigen) nóg meer naar voren gaan.

verder is dit ook niet probleemoplossend handelen. velen doen dit omdat ze zich niet soepel genoeg achten. maar sleutelen aan de techniek is veel beter op lange termijn. een plankje gebruiken gaat op termijn het tegenovergestelde effect hebben.

ook voor je rug is dit niet gezond. vrouwen die altijd met naaldhakken rondlopen krijgen op den duur last van hun rug. wat moet dat dan zijn als je met 150 of 200kg op je rug hebt in zo'n positie?

ook is dit slecht voor de ontwikkeling van je kuiten. je kuiten staan op die manier bijna altijd in een verkorte positie, waardoor die op den duur minder soepel gaan zijn.
 
Ik trainde aan het begin ook met zo een plankje, omdat ik niet helemaal naar beneden kwam. Ik was waarschijnlijk niet lening genoeg in bepaalde spieren of het was een kwestie van gewenning. Uiteindelijk ben ik er mee gestopt omdat het steeds beter ging. Daarbij zie ik me zelf niet met 200 kg in mijn nek eerst de positie van mijn hielen op dat plankje proberen te vinden.
 
Deejay_Spike zei:
hoe hoger je hielen zijn, hoe slechter voor je knieën. dit verhoogt de patello-femorale druk. dit komt omdat de knieën bij dergelijke squats (die de overgrote meerderheid squats zijn die voornamelijk beroep doen op de quads, omdat de knieën eerst buigen) nóg meer naar voren gaan.

verder is dit ook niet probleemoplossend handelen. velen doen dit omdat ze zich niet soepel genoeg achten. maar sleutelen aan de techniek is veel beter op lange termijn. een plankje gebruiken gaat op termijn het tegenovergestelde effect hebben.

ook voor je rug is dit niet gezond. vrouwen die altijd met naaldhakken rondlopen krijgen op den duur last van hun rug. wat moet dat dan zijn als je met 150 of 200kg op je rug hebt in zo'n positie?

ook is dit slecht voor de ontwikkeling van je kuiten. je kuiten staan op die manier bijna altijd in een verkorte positie, waardoor die op den duur minder soepel gaan zijn.

Ben ik helemaal met je eens, maar...
wat dan te doen als je pezen idd te kort zijn? Dit komt nogal eens voor en is niet 123 te verhelpen.
 
heb ik ook: zo breed mogelijk gaan staan is dan nog altijd beter dan smalle stand op plankje.
Waar in B&F ook over werd gesproken was een eenbenige squat, dwz. 1 been naar voren en 1 naar achteren en dan zakken. Is dan wel weer een erg heftige gluteusoefening geworden.

Espi
 
Ik heb iets van 10 jaar gevoetbald.. daardoor is m'n achillespees een stukje korter geworden schijnt het. Ik kan amper tot parallel komen met squatten. Ik kan gewoon mijn knieen niet verder naar voren bewegen. Als ik zo'n hielsteuntje zou gebruiken wel.. maar ik probeer het gewoon zonder, aangezien je achillespees weer een beetje gaat rekken na een tijdje geloof ik.
 
Hee Kay zei:

Nope, dat is weer een andere oefening.

Espi bedoelt deze

7ZYgZQPgaTFduVF8AxT-Y4ZcbqqExiNf.gif
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Maar dan zonder bankje aan de achterkant. Die maakt het wel weer nog een stuk moeilijker.

Espi
 
Wat is het voordeel van zonder bankje?

Leuke anekdote: mijn opa van 70 kan die eenbenige squats waarbij je 1 been gestrekt naar voren houdt zonder extra gewicht minsten 10 keer. :)
 
Ik heb in meerdere boeken gelezen dat het absoluut harstikke slecht voor je is (o.a je knieen).

En wat spike zei natuurlijk :p
 
RedruM zei:
Ik heb iets van 10 jaar gevoetbald.. daardoor is m'n achillespees een stukje korter geworden schijnt het. Ik kan amper tot parallel komen met squatten. Ik kan gewoon mijn knieen niet verder naar voren bewegen. .

Volgens mij is het bij squat juist de bedoeling dat je je kont als het waren laat zakken, maar niet dat je je knieen naar voren gaat bewegen, dat noem je knie-buigen :p !

correct me if i'm wrong
 
Dani zei:
Ben ik helemaal met je eens, maar...
wat dan te doen als je pezen idd te kort zijn? Dit komt nogal eens voor en is niet 123 te verhelpen.


kan bijna niet de oorzaak zijn.
kijk, wanneer je achillespees te kort zou zijn, dan zou je je voet eigenlijk moeilijk kunnen inhaken (want je zou je kuit moeilijk kunnen strekken dan). dat wil zeggen dat je (in tegenstelling tot wat er beweerd wordt) je net wel gemakkelijker zou kunnen zakken! want je kuiten (die n.b. aanhechten aan de achterkant van je femur beneden aan de knie) zouden je bovenbeen wat naar beneden trekken. vergelijk het met een donkey calf raise. is een goeie oefening voor de kuiten omdat je hams gestrekt zijn en mede je gastrocnemii. bij seated calf raise werken voornamelijk je solei en zijn je gastrocnemii meer ontspannen. hoe komt het dat veel mensen denk dat hun pezen te kort zijn? -> slechte techniek, waardoor je knieën véél te ver naar voren gaan en je dan idd druk legt op je knie en hiel, waardoor je de achillespees voelt trekken.

dus : correcte techniek en soepele hamstrings/heupspieren = diepe squat
 
mikepl4 zei:
Volgens mij is het bij squat juist de bedoeling dat je je kont als het waren laat zakken, maar niet dat je je knieen naar voren gaat bewegen, dat noem je knie-buigen :p !

correct me if i'm wrong


squat = kniebuigen

kniebuigen is een beetje een ongelukkige vertaling voor squatten. omdat je idd door je knieën buigt, maar eigenlijk zou het niet enkel dat mogen zijn.
 
Back
Naar boven