XXL Nutrition

Volume

  • Topic starter 3XL
  • Startdatum
  • Reacties 20
  • Weergaven 5K
  • Volgers 0

volume t.o.v. spier

  • 1

    Stemmen: 37 54,4%
  • 2

    Stemmen: 26 38,2%
  • 3

    Stemmen: 5 7,4%

  • Totaal stemmers
    68

Bezoekers in dit topic

3XL

Senior Moderator
Super Mod
20 jaar lid
Lid sinds
7 okt 2002
Berichten
22.009
Waardering
3.621
Als ik zo naar de meeste schema's kijk kan kan ik ze kwa volume ruwweg ondverdelen in 3 soorten.
Ik vraag me af welk van de 3 jullie hanteren.



1 - Grote spieren hebben het zelfde volume nodig als kleine spieren.
Het is het gebruikte gewicht in combinatie met het beoogd aantal reps wat voor resultaat zorgt.
Grote spieren bevatten wel meer vezels, maar daar staat tegenover dat je meer gewicht verplaatst zodat je per set procentueel gezien even veel vezels belast als bij kleinere spieren met een lichter gewicht (bv ...*100kg voor hamstrings is te verglijken met ...*10kg voor biceps)

Dit houd dus in dat om 100% van de vezels te belasten er evenveel volume nodig is om een grote spier te belasten als dat er nodig is om een kleine spier te belasten.


2 - Grote spieren hebben meer volume nodig als kleine spieren. Hoe groter de betreffende spier des te hoger het volume

Dit zou beteken dat ondank een zelfde intensiteit je per set een grote spier minder belast en dus minder vezels traint .
Dit weerspreekt wat bij 1 gesteld


3 - De opbouw van de spier bepaald het aantal sets wat je doet. Dus hoe meer koppen des te groter het volume.

Maw, de triceps bestaat uit 3 koppen en heeft doorom meer volume nodig als bv de biceps die maar uit twee koppen bestaat. Enz
Ook dit weerspreekt weer 1


Voordat hier commentaar op komt. ik heb het nu niet over de individuele vezelverdeling.
 
Laatst bewerkt:
ik hanteer vooral methode 2, maar dit is vooral op gevoel...

Wanneer ik merk dat de spiergroep gesloopt is, stop ik...

Meestal komt dit dus neer op het hoogste volume bij de grootste groepen ( rug, benen ) , en lager volume bij bijvoorbeeld biceps borst triceps.
 
ik heb op 1 gestemd...
 
Ik heb voor twee gekozen.
 
grote spieren krijgen evenveel reps, alleen een setje meer (4 voor benen, 4 voor rug, 3 voor borst, 2 voor biceps en voor triceps)

hmmm... schouders doe ik wel drie sets en echt groot zijn die niet, en laat dat nu de spiergroep zijn die het hardst lijkt te groeien... (damn)
 
Ik hanteer nummer 1 en groei er goed op. Ook qua verhoudingen zit het bij mij redelijk goed, dus dan zal ik niet zo gauw voor iets anders kiezen.
 
Optie 1.

Waarom? Geen idee eigenlijk :o maar zo train ik al een tijdje en het bevalt prima.
 
Numero 1.. growing like a mofo.
 
ik kies 1

want een grote spiergroep moet je ALTIJD meer gewicht nemen.
squat met 20kg is niks, terwijl bb curl met 20kg ERG stevig is :D

en een kleine spiergroep is sneller VOLLEDIG vermoeit omdat het minder koppen heeft.
bij je rug kan je veel oefeningen doen omdat elke oefening een ander deel van je rug traint.
 
uh? Ik denk dat je mijn inleiding nog maar eens moet lezen?

Ik gaat bij 1 niet om het gewicht, maar of een set met een bepaald percentage bij een grote spier net zoveel impact heeft als eenzelfde percentage bij een kleinere spier.

Maw is ... sets met 80%1RM voor de hamstrings net zo belasten als een zelfde aantal sets met 80%1RM voor de biceps.


Als je hierin gelooft een kleine spiergroep is sneller VOLLEDIG vermoeit dan had je voor 2 of 3 moeten gaan.

En met dit omdat het minder koppen heeft zeker voor 3
 
Optie:2
 
Laatst bewerkt:
ik ga ook voor optie 1. wat denk je zelf 3xl?
 
Ik snap de vraag niet echt...

3XL zei:
Als ik zo naar de meeste schema's kijk kan kan ik ze kwa volume ruwweg ondverdelen in 3 soorten.
Ik vraag me af welk van de 3 jullie hanteren.



1 - Grote spiergroepen hebben het zelfde volume (= volume het aantal reps, of de hoeveelheid gewicht?)nodig als kleine spiergroepen.
Het is het gebruikte gewicht in combinatie met het beoogd aantal reps wat voor resultaat zorgt.
Grote spiergroepen bevatten wel meer vezels, maar daar staat tegenover dat je meer gewicht verplaatst zodat je per set procentueel gezien even veel vezels belast als bij kleinere groepen met een lichter gewicht (bv ...*100kg voor hamstrings is te verglijken met ...*10kg voor biceps)

bedoel je dan niet dat je elke vezel procentueel gezien even zwaar belast ipv dat je procentueel gezien even veel vezels belast? Dus stel je hamstring bevat 1000 vezels en je tilt daarmee 100 kg dan per je dus per vezel 0,1 kg. En dat je biceps 200 vezels bevat en je daarmee 20 kg kan tillen en je dus ook 0,1 kg per vezel pakt?

Dit houd dus in dat om 100% van de vezels te belasten er evenveel volume nodig is om een grote spiergroep te belasten als dat er nodig is om een kleine groep te belasten.

Bedoel je dan dus dat je in principe probeerd elke vezel even zwaar te belansten? Dus het aantal kg's evenredig toe laten nemen met het volume van de spier?


2 - Grote spiergroepen hebben meer volume nodig als kleine spiergroepen. Hoe grote de betreffende groep des te hoger het volume

Dit zou beteken dat ondank een zelfde intensiteit je per set een grote groep minder belast en dus minder vezels traint .
Dit weerspreekt wat bij 1 gesteld

Bedoel je dan dat je op deze manier bij grote spiergroepen de vezels minder belast dan bij kleine? Dus bv hams = 1000 vezels = 100 kg = 0,1 kg/vezel en biceps = 200 vezels = 30 kg = 1,5kg/vezel


3 - De opbouw van de spiergroep bepaald het aantal sets wat je doet. Dus hoe meer koppen des te groter het volume.

Maw, de triceps bestaat uit 3 koppen en heeft doorom meer volume nodig als bv de biceps die maar uit twee koppen bestaat. Enz
Ook dit weerspreekt weer 1




Voordat hier commentaar op komt. ik heb het nu niet over de individuele vezelverdeling.
 
Kan iemand mijn vraag beantwoorden...?
 
't Is een strikvraag, ik wacht met stemmen totdat er meer duidelijkheid is! :D
 
Rob G zei:
Kan iemand mijn vraag beantwoorden...?

Het gaat er om hoe je het setvolume bepaald, waarbij er meestal uit gegaan word van 1 van de 3 aangegeven optie's

1 - De groote van de te trainen spier is niet rechtstreeks verantwoordelijk voor het aantal sets. Spier is wel groter, maar je gebruikt ook veel meer gewicht

maw. Alle spiergroepen vragen evenveel sets


2 - Groote van de spiergroep is rechtstreeks van invloed op het aantal sets

maw groote groepen vragen meer sets als kleine groepen gewoon omdat ze groter zijn.


3 - Spiergroepen met meer koppen vragen minder volume als spiergroepen met minder koppen

maw het aantal koppen (aanhechtingslocatie's) bepaald het volume
 
Ik ben gegaan voor 2, zo zul je mij niet snel meer dan 2 oefeningen voor biceps zien doen, maar wel 3 voor borst, en vaak dan weer 3 of 4 voor rug.... Maar bij benen is het anders. Dat verdeel je in hamstrings, quads en kuiten. Meestal zijn het dus 4 of 5 oefeningen voor benen maar dan wel weer 1 a 2 oefeningen voor hamstrings....
 
Back
Naar boven