XXL Nutrition

Het Mysterie van het Ei

Bezoekers in dit topic

Gedreven door m’n wantrouw tov de dagelijkse consumptie van eieren, heb ik mezelf de moeite genomen om een punt te zetten achter m’n vraagtekens omtrent dagelijkse consumptie van eieren. Dit artikel is een beknopte roundup voor de nieuwsgierige geesten onder ons die wat meer willen weten over “het goed en kwaad” dat schuilt achter elk ei.

Het Mysterie van het Ei

“Het is niet goed dat je zoveel eieren eet jongeman. Later zal je er de gevolgen van dragen.” Hoeveel keer heb jij deze zinsconstructies niet naar het hoofd toegesmeten gekregen? Wat hebben onze naasten toch met eieren?

Hun argumenten zijn schaars, hun commentaar rijk. Cholesterol is het eerste argument dat ten strijde trekt. Men denkt “ei” en men denkt cholesterol. Daar zit niet meer dan waarheid achter. Zowat 2/3 van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid of zowat 200mg cholesterol vinden we terug in 1 enkel eitje! Maar is die hoeveelheid cholesterol dan werkelijk zo ongezond?

In de jaren 60 kreeg het ei voor het eerst met tegenwind te maken. Onderzoeken toonden het verband aan tussen hart- en vaatziekten en een hoog cholesterol gehalte in het bloed. Mits men in eieren een enorme hoeveelheid aan cholesterol aantrof, werd de regel 1 ei per week van kracht. Dieetisten, experts... ze keerden allen het ei de rug toe.
Men geloofde dat exogene cholesterol, cholesterol in onze voeding, het bloedcholesterol de hoogte injoeg en dat exogene cholesterol de boosdoener was die hart- en vaatziekten in de hand werkte. Dit was slechts een illusie.

Een doorbraak kwam er in 1999 wanneer een bericht verscheen over een 88 jaar oude man die 25 eieren per dag at en toch een normaal cholesterolgehalte had. De funderingen van de traditionele overtuigingen kreeg op dat moment rake klappen te verduren.

Recentere onderzoeken (Harvard University 1999 in JAMA) hebben aangetoont dat cholesterol in de voeding, m.a.w exogene cholesterol, slechts een te zwak oorzakelijk verband schijnt te hebben met een hoog bloedcholesterol. De hoeveelheid exogene cholesterol die in onze bloedbaan terecht komt is afhankelijk van een hele boel factoren en is verschillend van mens tot mens. Bij de ene heeft exogene cholesterol veel invloed op de lichaamseigen cholesterol, bij de andere is deze invloed bijna nihil.

De verhouding tussen exogene cholesterol en bloedcholesterol is niet linear.
Elke bijkomende 100mg exogene cholesterol zorgt voor een toename van 2-3% van het bloedcholesterol. Vreemdgenoeg hebben bijkomende toenames voorbij de totale inname van 500mg, veel minder effect op de bloedcholesterol. Let erop dat slechts 3 volledige eieren de bloedcholesterol LDL (slechte cholesterol) met +- 10% en HDL (goede cholesterol) met +- 8% verhoogt. (Hopkins AJCN 1992; 55: 1060-70).

Dus kunnen we besluiten dat exogene cholesterol een geringe toename van het bloedcholesterol niveau tot gevolg heeft? Neen, opmerkelijk als het ware bestaat er ook een negatief verband tussen exogene cholesterol en bloedcholesterol. M.a.w. een verhoogde inname van cholesterol kan in sommige gevallen het cholesterolniveau doen verlagen. Het enige wat we zeker weten omtrent cholesterol, is dat het hele zaakje te variabel is om voor iedereen de geschikte dosering eieren voor te schrijven. Volgende onderzoeken getuigen daar een uitstekend voorbeeld van te zijn:

Thirteen patients at the Highland Hospital in Oakland, California were fed the equivalent in egg yolks of that found in 15 eggs per day for a 3 week period. The serum cholesterol did not increase significantly in any except two bedridden, obese patients. Four of the 7 ambulatory patients in the study actually showed a slight decrease in serum cholesterol.

In the Ireland-Boston Heart Study the researchers followed 600 Irishmen between the ages of 30 and 60 who had lived in Boston for 10 or more years and their brothers who had never left the old country. The Irish brothers ate about twice as many eggs as their American brothers--averaging over 14 per week. Yet, the Irish brothers had lower levels of cholesterol in their bloodstream, and their hearts were rated from 2 to 6 times healthier.


Ongeacht de mate waarop men reageert op een cholesterolrijke voeding, blijkt deze factor van weinig belang. Een gezond lichaam met een gezonde cholesterolhuishouding heeft nauwelijks hinder van cholesterolrijke voeding. Maar als we kunnen vaststellen dat de cholesterol in het ei weinig of geen slechte invloed heeft op het menselijk lichaam. Wat dan wel?
Veel meer zijn de verzadigde vetten die we aantreffen in het eigeel van het ei noemenswaardig schadelijk te pleiten. Ik baar me zorgen. Te lang wordt het ei als giftige appel met de vinger gewezen om de verkeerde redenen. Ook de loodzware misconcepties wegen als een aambeeld door en dragen hun steentje bij tot een manke consumptie van eieren in het dieet van de doorgewinterde bodybuilder. De 1.6 gram verzadigde vetten dat we aantreffen in een ei van 50gram lijkt op het eerste zicht weinig, maar niets is minder waar. Laat je niet vangen door de geringe hoeveelheid. Het zit hem allemaal in de verhoudingen.

Bekijk de volgende informatie:

Biefstuk, 150 gram
Kcal: 130, Vet_tot: 5, Verzadigd vetten: 2.

In 1 ei van pakweg 60 gram zit +- evenveel verzadigde vetten als in een biefstuk van 150 gram.

Gelukkig genoeg is er een keerzijde aan de medaille. Het ei kan gesplitst worden in eigeel en eiwit. Het eiwit van gemiddeld ei bevat 0.06 gram vetten. Uitmaken wat de verhoudingen zijn tussen vetten indien verzadigd of onverzadigd is niet consequent. Zelfs al zou je 33 eiwitten verorberen, zit je nog steeds - indien je alle vetten tot de verzadigde zou rekenen - aan de gelijke totale hoeveelheid verzadigde vetten van een biefstuk van 150 gram. Te verwaarlozen dus.
Het cholesterol gehalte is vrijwel nihil en het absolute aantal proteïnen in het eiwit is hoger dan het absolute aantal in het eigeel. Toch bevat het eigeel relatief bijna 2x zoveel eiwitten, maar bevat dan langs de andere kant bijna 100x meer vetten en 200mg cholesterol (=2/3 ADH) daarbovenop.


CONCLUSIE:

Het cholesterol dat we in onze voeding aantreffen heeft bij de meesten onder ons geen of weinig invloed op het cholesterol in het bloed. In welke mate cholesterol in eieren onze lichaamseigen cholesterol beinvloedt hangt af van persoon tot persoon. Wil je dus zeker op zeker spelen, dan kan je je huisarts raadplegen en eventueel met regelmaat een cholesteroltest afnemen. Lijkt een bezoek aan de huisarts niets voor jou? Loopt je lichaamshuishouding gesmeerd en heb je geen last van aandoeningen wat dan ook? Eet dan niet meer dan 2 eigelen per dag, en vul eventueel aan met enkele eiwitten.


Bronnen:
http://www.teenbodybuilding.com/brent16.htm
http://www.urbanext.uiuc.edu/eggs/res06-cholesterol.html
http://www.bodybuildingforyou.com/protein/egg-protein.htm
http://www.hhp.ufl.edu/keepingfit/ARTICLE/eggs.HTM
 
Laatst bewerkt:
thnx !
leerzaam stukje , laat ik m n ma even lezen :D
kom maar op met die eieren
 
Kijk, da's pas een leerzaam stukje. Hieeeeer eitjes eitjes :D
 
Thnx Bracke,
handige informatie, ben net met mn nieuwe eetschema bezig,
ga er zeker wat meer eitjes inknallen :D
 
FF copy pasten en mailen naar al die mafketels die altijd zitten te zeuren over mijn ei-consumptie :)

Goed artikel bro! :thumbs:
 
Had ik in principe niet nodig, ik eet zo af en toe gewoon hele eieren, zo'n 25 eitjes per week, waarvan 5 hele. Maar toch interessant. :thumb:
 
BUMP, mensen moeten dit maar weer eens lezen aangezien
het verhaal over eigeel terug blijft komen.

eet gewoon lekker dat eitje heel op :thumbs:
 
tok tok ... heb 3 kippen in de tuin ... die leggen speciaal voor mij eitjes ... thanx Bracke ..als ik je nog eens zie kr(ei)g je 6 verse eitjes van me ... die smijten we in een lekkere shake en drinken we gebroederlijk op . tof stukje !
 
het is idd heel handig om te weten :cool:
 
wat is een bump ? ??? wss een idiote vraag mja :o
 
Een oud topic opzoeken en door er op te reageren het weer 'bovenin de lijst' plaatsen.
Wel handig bij topics die eigenlijk actueel blijven of om de ene of andere reden weer geworden zijn.
 
Ben geen eier vreter maar heb dit jaar nog genoeg artikelen gezien die juist lieten zien dat het ei (als geheel) geen schadelijk effect zou hebben. Het bevatte namelijk vooral de goede vetten. Meergrane eieren blonken helemaal uit volgens mij.
 
In hoeverre zijn verzadigde vetten slecht voor je?
 
Een oud topic opzoeken en door er op te reageren het weer 'bovenin de lijst' plaatsen.
Wel handig bij topics die eigenlijk actueel blijven of om de ene of andere reden weer geworden zijn.

azo ok tnx
 
Had ik in principe niet nodig, ik eet zo af en toe gewoon hele eieren, zo'n 25 eitjes per week, waarvan 5 hele. Maar toch interessant. :thumb:

En 20 halve? Dan eet je toch 15 hele eieren???
 
Back
Naar boven