MuscleMeat

Creatine kort (-2u) vóór training geen effect op prestaties [PubMed Sep 2002]

Bezoekers in dit topic

Big-T

Administrator
Admin
Founder - R.I.P.
15 jaar lid
Lid geworden
7 okt 2002
Berichten
55.010
Waardering
3.205
1: J Sports Med Phys Fitness 2002 Sep;42(3):320-9 Related Articles, Books, LinkOut


Pre-exercise oral creatine ingestion does not improve prolonged intermittent sprint exercise in humans.

Preen D, Dawson B, Goodman C, Lawrence S, Beilby J, Ching S.

Department of Human Movement and Exercise Science, The University of Western Australia, Crawley, Australia.

BACKGROUND: This investigation determined whether pre-exercise oral Cr ingestion could enhance prolonged intermittent sprint exercise performance. METHODS: Experimental design: a randomised, double-blind crossover design was employed. Setting: testing was performed at the Western Australian Institute of Sport and participants were monitored and treated by both scientific and medical personnel. Participants: eight active, but not well-trained males with a background in multiple-sprint based sports acted as subjects for this investigation. Interventions: subjects ingested either 15 g Cr.H2O or placebo 120 min and 60 min prior to the start of an 80-min maximal sprint cycling task (10 sets of multiple 6-sec sprints with varying active recoveries). Subjects were retested 14 days later, being required to ingest the alternate supplement and repeat the exercise test. Measures: performance variables (work done and peak power) were obtained throughout the exercise challenge. Muscle biopsies (vastus lateralis) were taken preexercise as well as immediately and 3 min post-exercise in order to determine concentrations of ATP, PCr, Cr, La- and glycogen. Venous blood was drawn prior to and on four occasions during the exercise test, and analysed for Cr, NH3+, La- and pH. RESULTS: Serum Cr concentrations were raised to a peak of 2348+/-223 mmol x l-1 prior to the commencement of exercise after Cr ingestion. There were no significant changes in any cycling performance parameters following Cr ingestion, although blood La- was significantly lower (p<0.05) than placebo at all time points during exercise, and plasma NH3+ accumulation was also significantly reduced (p<0.05) in the Cr condition, but only in the second half of the 80-min exercise test. Muscle ATP and TCr levels as well as postexercise PCr replenishment were unaffected following Cr administration. CONCLUSIONS: The data suggest that although the pre-exercise ingestion of a large Cr dose was shown to have some impact on blood borne metabolites, it does not improve maximal prolonged intermittent sprint exercise performance, possibly due to an insufficient time allowed for uptake of serum Cr by skeletal muscle to occur. Therefore, this form of loading does not provide an alternative method of Cr supplementation to the traditional five-day supplementation regimes established by previous research.

PMID: 12094123 [PubMed - in process]
 
Creatine voor de training is dus een afrader (waste of money) ,of het heeft meer tijd nodig om opgenomen te worden?
 
Of zoals meestal word aangeraden vlak voor de training nemen zodat het direct na de training beschikbaar is en niet zoals in dit onderzoek 120 min and 60 min prior to the start

Wat imo direct ook het gevaar van de koppen die bij dit soort onderzoeken zit aangeeft

Zou eigenlijk moeten zijn "creatine 1-2 uur voor de training innemen heeft geen effect op prestaties"
 
Laatst bewerkt:
@ sanniejj: het is nooit een waste of money want de creatine word wel opgenomen (in het bloed), maar niet gebruikt door de spieren tijdens de training die 60-120 min later volgt.

Men denkt vaak dat als men iets neemt een korte tijd voor de training dat het dan nog nuttig zal zijn tijdens die training, wel bij creatine is het volgens dit onderzoek, op dat moment nutteloos omdat het niets aan de prestaties van de daaropvolgende training veranderd.

Net ervoor is dan weer wel nuttig, omdat na 40-45 intense training insuline piekt en I gevoeligheid aan de spiercellen ook groter is wat voor betere opname zorgt. Die opgenomen creatine is dan bruikbaar bij de volgende training.

Maar je zou ook 15 minuten voor het einde van je training de creatine met dextrose kunnen nemen, dan zal deze nog op tijd en goed opgenomen worden.
 
Dus wat is nu slim om te doen? Voorheen deed ik altijd 30min voor de training en erna bij de shake. Creatine ervoor kan dus geschrapt worden als ik dit zo lees...
 
Ik zou ' s ochtends en tijdens/einde training doen. Heb er altijd goede resultaten mee gehad. 5 dagen laden en daarna onderhoudsdosis. Neem je geen laadfase dan duurt het gewoon langer maar zal het effect ook minder sterk zijn in begin wat toch een nadeel is imo. Zeker bij het verbreken van plateaus.
 
En laden is gewoon de dubbele dosering de eerste 5 dagen? Twee theelepels ofzo?
 
benchMarc zei:
En laden is gewoon de dubbele dosering de eerste 5 dagen? Twee theelepels ofzo?

Dat ligt er natuurlijk maar net aan hoe je wil laden, meest gebruikelijke is 3x 5 gram.
 
benchMarc zei:
Dus wat is nu slim om te doen? Voorheen deed ik altijd 30min voor de training en erna bij de shake. Creatine ervoor kan dus geschrapt worden als ik dit zo lees...


Nee, dat is niet zo.

In het onderzoek draait het er om dat creatine die je binnen een bepaalde periode voor een training neem niets bijdraagt aan die bepaalde training.

Creatine nemen vlak voor je training doe je in feite ook om na de training een betere/snelere aanvoer te hebben zodat de cellen geladen zijn voor de volgende training.

Zijn dus 2 verschillen zaken zoals ik ook al aangeef in m'n bovenstaande reactie

Ik zou zeker door bliven gaan met het verdeeld nemen van de creatine
 
Wat is nu eigenlijk de aanbevolen laadfase? In een winkel zei ooit iemand tegen mij 25gram per dag, maar dat kan ook verkoopstruucs zijn natuurlijk :)
 
ik neem gewoon s'ochtends als ik wakker wordt en vlak na de training.
works 4 me
 
KRZA zei:
ik neem gewoon s'ochtends als ik wakker wordt en vlak na de training.
works 4 me

Precies! Bij mij ook! Neem originele Cell-Tech van Muscletech en ga er heel erg goed op. Niet alleen kwa gewichtstoename, maar ook wat kracht betreft.
Geeft overigens 10 gram creatine per dosering
 
En 100-150gr dextrose, geen wonder die gewichts toename (1gr glycogeen bind 4gr water)
 
Waarom 15 min voor het einde van je training?
Ik doe een kwartier actieve coolingdown na de kern, dus direct na de kern je creatine en dextrose, shake en dan je coolingdown doen.

Tot nog toe nam ik altijd creatine en dextrose direct na de coolingdown.
 
Dus creatine nemen voor een training heeft wel nut voor de volgende trainingen op de dagen erna?
 
Theorie achter het vlak voor de training nemen is dat de creatine spiegel op z'n hoogst is gelijktijdig met de insulinepiek van de postw.shake/maaltijd. Dit is dus voor de training van de dag(en) er op.
 
hmm ik ben gewend een bullit voor de training te nemen, maar wou ook eens creatine voor de training nemen. Is dit mogelijk of zal de caffeine de werking van creatine flink verminderen?
 
bedoel je nee van niet mogelijk of meer in de zin van dat de caffeine de werking van creatine niet zal verminderen, dus dat ikze beide kan nemen?
 
Je kan gewoon creatine en koffie nemen.

Lees ook dit eens door [Link niet meer beschikbaar]
 
Back
Naar boven