XXL Nutrition

Westside Barbell Training

Bezoekers in dit topic

MonsterStrength

Monstrous Giant
Elite Member
15 jaar lid
Lid geworden
13 jul 2003
Berichten
10.887
Waardering
6
Ik denk dat velen niet echt het principe van deze trainingsroutine snappen, dus hier een samenvatting:

Het Belangrijkst!!!:
Variatie! de max effort - en nevenoefeningen worden op geregelde tijdstippen geroteerd. Dit kan 1, 2 of 3 weken zijn. nooit meer dan 3 weken, dit is het belangrijkst. Men heeft ondervonden dat bij meer dan 3 weken boven 90% trainen dat een negatieve invloed op de resultaten heeft. Daarom worden de oefeningen geroteerd, om dit te omzeilen.

Het Hoofdschema:
maandag: max effort squat/deadlift
woensdag: max effort bench-press
vrijdag: dynamic effort squat/deadlift
zondag: dynamic effort bench-press

Uitleg:
max effort = ME = absolute kracht
dynamic effort = DE = explosiviteit

max effort squat/deadlift:
1 max effort oefening: opbouwen tot 1RM (bv: good mornings, box squat, ...)
hamstrings
de "core" (middenlichaam: abs, obliques, onderrug, ..)

max effort bench-press:
1 max effort oefening (bv: board-press, floor-press, ...)
triceps
lats
schouders

dynamic effort squat/deadlift:
box squat (8 sets van 2 reps met 60/70%)
hamstrings
de "core"

dynamic effort bench-press:
speed bench-press (8 sets van 3 reps met 50%)
triceps
lats
schouders

de nevenoefeningen op DE dagen worden ook zwaar getraind!!!

sets en reps voor de nevenoefeningen worden volledig aan de atleet zelf overgelaten.

Zo, dit is de basis, nu gaan we een stap verder: (al is dit niet nodig, al het bovenstaande vormt een goede basis)

Accommodating Resistance:
Op de DE trainingen worden op de hoofdoefeningen banden en/of kettingen gebruikt. Dit omdat de spanning aan het begin van de beweging over het algeen groter is dan aan het einde. Door het invoeren van Banden & Kettingen blijft de spanning gedurende de gehele beweging gelijk. Men kan dit zodanig manipuleren dat er zelfs bovenaan een veel grotere spanning ontstaat dan onderaan.

De officeel gebruikte banden in de Westside Barbell Club zijn die van Jumpstretch:

,

Banden:
[Abeelding niet meer beschikbaar]

[Abeelding niet meer beschikbaar]

Kettingen:
[Abeelding niet meer beschikbaar]

Kettingen & Banden:
[Abeelding niet meer beschikbaar]

General Physical Preparation:
Deze vorm van training word gedaan tijdens off-days. Het doel hiervan is de algemene conditie omhoog te krikken, zodat de atleet een hoger volume aankan. Vooral oefeningen waarbij enkel een positieve fase is worden gebruikt in deze trainingen. Het is niet de bedoeling de spieren te vermoeien, maar enkel om de hartslag te verhogen, daarom word meestal maar op 60% getraind.
sled dragging en wheelbarrow walks zijn de meest gebruikte oefeningen hiervoor.

Recovery Workouts:
Dit word gedaan binnen 24 uur na een training. Hierbij worden de getrainde spieren opnieuw aangepakt, maar met een extreem laag gewicht voor bv 1 set van 50 reps. Dit dient dus om bloed naar de spieren te pompen zonder deze af te breken, actief herstel dus. De oefeningen worden bij voorkeur gedaan door een mni band (zie "Accommodating Resistance) aan een deur vast te maken, en hiermee dus de oefeningen te doen.

Repetition Method
Anders dan wat de naam doet vermoeden, is dit het trainen in tijdseenheden ipv reps, is ook wel bekend als "lactic acid tolerance training". Louie Simmons raad aan om dit niet met klassieke lifts te doen, maar eerder speciale oefeningen met dumbbells, belt squats, reverse hypers, ... Dit word met gewichten rond de 30% van de 1RM gedaan. De oefeningen worden met een traag tempo uitgevoerd, zo'n 6-10 reps per minuut. Deze vorm van trainen is niet alleen goed voor kracht, maar ook voor uithouding. Ook stimuleert het in hoge mate de afgifte van GH, wat dus goed is voor kracht en massa.


Ziezo, hopelijk hebben jullie er wat aan (en snappen jullie het een beetje :P)
Voor meer info: EliteFTS - Powerlifting and Strength Training Products and Knowledge for Lifters, Athletes, Coaches, and Trainers
 
You must spread some Reputation around before giving it to Wakaera again. :(
Mooi artikel :thumbs:
 
it's a good way to train. not the only one tho' ;)
 
hahah, der zijn heus wel methodes die beter werken hoor! of het nu afgeleid is van westside of niet.

MM training voor bench press bvb is doeltreffender dan westside

de grote moeilijkheid bij westside is de goede oefeningen kiezen. en daar loopt 85% van de mensen die westside volgen tegen de lamp.


it's good, hell it's great, but there are still other things around ;)
 
is idd het moeilijkst, maar de laatste tijd beginnen Tate en Simmons ook in het artikels neer te pennen wat hun voorkeurs oefeningen zijn ed, dus word al iets makkelijker (toch nog moeilijk!)
 
voor beginners bedoel ik dan.

het kiezen van oefeningen adv je sticking points is idd niet makkelijk
 
Repetition Method heb ik ook nog toegevoegd.
 
ja die miste ik al! ;). Maar goed stukkie dries, nu snap ik het ook min of meer! :P
 
je moet het niet min of meer snappen, maar je moet het snappen! da's de bedoeling van deze thread :D
 
het principe is eigenlijk vrij simpel, het probleem met westside is dat het zo een overload aan info is dat de meeste beginnelingen het bos niet meer door de bomen zien
 
daarom vermeld ik ook dat het ME - DE principe de basis is, de rest is allemaal bijzaak (maar wel nuttig)
 
idd. als ge da al weet en daar efkes op kunt trainen, dan zijt ge al goe bezig
 
écht niet van plan westside style te trainen? :D
 
nu geen tijd, en ik ben op mijn eigen schema bezig voor't moment ;)

ik zou trouwens vanalles veranderen aan hun systeem.
 
ja heb ik ook gedaan hoor :D

- de GPP komt uit Renegade Training
- stretching komt uit Super Joints (één van de e-books van Spike)
- paar oefeningen erin steken die nix met powerlifting te maken hebben
- biceps na Bench dag, kuiten na Squat/deadlift dag
- ...
 
Biceps pakken ze soms wel, 1 a 2 setjes, kuiten worden ook wel getraint in de vorm van seated calf raises soms. Tate etc doen ook een heleboek mobilty work.
 
Ik denk dat ik een schema als dit ga gebruiken om een periode op kracht te gaan trainen.
 
en eens je eraan begint zul je niet meer kunnen stoppen :D
 
Back
Naar boven