XXL Nutrition

Blauwe/gele plekken.

Bezoekers in dit topic

Powerblade

Competitive Bodybuilder
15 jaar lid
Lid geworden
10 dec 2004
Berichten
2.267
Waardering
1
De laatste tijd heb ik verschillende malen blauwe of gele plekken gehad zonder me te kunnen herinneren me gestoten te hebben of zo op deze plaatsen.
Op mijn beide bovenbenen had ik er, laatst op mijn bicepsen en nu op mijn linker onderarm.

Kan dit iets te maken hebben met (te) zwaar gaan, zodat er onderhuidse bloedinkjes optreden.
Of heb ik me toch gestoten of ergens mee druk op deze plaatsen uitgeoefend zonder dat ik hier pijn bij voel.
Mijn pijngrens is wel fors hoger geworden sinds dat ik train, laatst ramde ik met mijn hand een plankje van 22mm dik en 85mm breed door (nerf gewoon in de lengte, dus niet splijten maar echt breken), de eerste 2 slagen lukte het niet maar ik had hier niet noemenswaardig pijn in mijn hand door.

Als iemand dit ook eens gehad heeft of er iets over weet, die plekken die uit het niets lijken te komen.

(Ik sluit Hepatitis uit, daar ik geen injectienaalden heb gebruikt, ik train naturel en ook geen onveilige coïtus, bovendien ben ik niet zo heel lang geleden voor een Afrikareis ingeent tegen Hepatitis A en B)
 
Ben recent begonnen elke dag ongeveer 100 gram druiven te eten, naast het andere fruit dat ik eet (meestal bananen).
Zal dus opvolgen of dit de oorzaak was en de plekken verdwijnen.

In ieder geval THNX.
 
Kan ook iets met je lever zijn...
 
Frewak, zou je misschien wat meer daar over willen zeggen?
 
Ja, lever, heb al eens een keer lange tijd met een leverinfectie gelopen zonder het te weten.
Kwam er toevallig achter omdat ik voor mijn werk mijn bloed moest laten testen i.v.m. het werken met chemische stoffen.
Dus als de plekken blijven komen maar eens wat bloed laten testen.
 
Duidt waarschijnlijk op een leveraandoening idd,

Ik zou als ik jou was zsm een testje laten doen bij je huisarts.
 
uhm dat verhaal van die leverproblemen geldt dat ook voor het volgende "blauwe plekken" probleem??
Als ik borst train dan krijg ik blauwe vlekken/plekken op mijn rug. Na het trainen gaan ze vrijwel direct weer weg. De plekken zitten alleen op mijn rug en voor de rest nergens.
 
nachtwacht zei:
uhm dat verhaal van die leverproblemen geldt dat ook voor het volgende "blauwe plekken" probleem??
Als ik borst train dan krijg ik blauwe vlekken/plekken op mijn rug. Na het trainen gaan ze vrijwel direct weer weg. De plekken zitten alleen op mijn rug en voor de rest nergens.

Dat zijn waarschijnlijk gewoon drukplekken van het bankje waarop je zit/ligt.
 
Vaag. loop nu juist zelf 3 dagen met een gele plek (1 dag blauw geweest) op mijn linkeronderarm, nadat ik deze had getraind, rond. Bij mijn weten heb ik me hier niet gestoten. Trekt nog niet echt weg... Lijkt me erg sterk dat ik wat heb, ben paar maanden geleden in ziekenhuis geweest voor bloed prikken en kreeg de mededeling dat ik kerngezond was. Ben ook tijden niet meer ziek geweest.
 
Hebben ze toen ook een lever punctie gedaan dan ?
 
Ik ben ondertussen te weten gekomen wat de blauweplekken op mijn rug betekenen. Dit heeft te maken met het door de diverse oefeningen "volpompen"van de borstspier. Hierdoor wordt de bloed(dus zuurstof) toevoer naar bijvoorbeeld de rug minder hetgeen blauwe plekken veroorzaakt.

Het spontaan krijgen blauwe plekken of bloeduitstortingen elders kan wel degelijk op een leverprobleem wijzen. Er kan hier dan dus sprake zijn van bloedstolsels welke op hun beurt weer de bloeduitstortingen geven==> voor alle zekerheid zou ik dus echt naar een dokter gaan!! Ik heb deze laatste info van een goed bedoelende hoby-ist( sorry kan geen puntjes op de e krijgen :) ) gekregen.
 
Huisarts opzoeken.
 
Ik ga sowieso naar de huisarts. Prbleem met doorbloeding of niet ik wil het zekere voor het onzekere. Blijf het namelijk raar vinden.
 
Nachtwacht; das echt niet erg. heeft met de pomp te maken. Heb er zelf vaak last van. Me borst en rug word na een intensieve set helemaal paars. Blauwe plekken op mijn biceps na biceptraining enz enz. En mijn lever is destijds door en door getest (ivm met flinke vermoeidheid en een alcoholisch verleden).
Ik herinner mij de video van Jay Cutler. Bij zijn rugtraining loopt zijn rug ook helemaal blauw aan. En hij heeft het laten onderzoeken en bleek dus door de pomp te komen.

In het geval van powerblade zou ik zeker wel een arts opzoeken. Het zou hetzelfde als het bovenstaande kunnen zijn, maar met een leverinfectie achter de kiezen zou ik geen enkel risico nemen.

suc6
 
Bedankt KaLe voor je reactie. Heb zelf dus ook het idee dat het door de pomp komt.
 
KaLe zei:
Nachtwacht; das echt niet erg. heeft met de pomp te maken. Heb er zelf vaak last van. Me borst en rug word na een intensieve set helemaal paars. Blauwe plekken op mijn biceps na biceptraining enz enz. En mijn lever is destijds door en door getest (ivm met flinke vermoeidheid en een alcoholisch verleden).
Ik herinner mij de video van Jay Cutler. Bij zijn rugtraining loopt zijn rug ook helemaal blauw aan. En hij heeft het laten onderzoeken en bleek dus door de pomp te komen.

In het geval van powerblade zou ik zeker wel een arts opzoeken. Het zou hetzelfde als het bovenstaande kunnen zijn, maar met een leverinfectie achter de kiezen zou ik geen enkel risico nemen.

suc6

Zou toch hetzelfde kunnen zijn als wat jij beschrijft, de plekken kwamen bij op de biceps de dag nadat ik deze "gemarteld" had en op de benen idem. na een zware legpress.

Als ik nu plekken op mijn borst of rug krijg is het zeker, vandaag een zware pyramide met BP gedaan (6 setjes, in totaal 42 reps) en daarna nog cross overs en fly's, dus vandaag was borst martel dag. (je moet toch groeien?)

In ieder geval THNX voor alle commentaren.
 
maar toch zou ik een bezoek aan de arts niet uitsluiten ivm die leverinfectie. Blauwe plekken ok, maar gele?
 
zou dit ook wel eens willen weten hoe dat zit met die gele plekken. Heb ze namelijk ook, voornamelijk op mijn benen. Heb zelf nooit een of andere aandoening gehad.
 
het komt gewoon door de grote pomp, eerst wordt het getrainde deel rood, paars, hier en daar blauw. Je haaradertje houden die grote druk niet en begeven het. Na enkele dagen wordt deze geel en verdwijnt dan. Zelf heb ik er enkel last van als ik train met zeer korte pauzes, dus als de pomp groter is :D
 
Ben er zelf nu ook vrij zeker van dat het door de pomp komt.
Heb nog een paar maal gele plekjes gehad, nu heb ik er een op de borst.
En steeds als ik die plek zwaar getraind heb, van de week dus flink borst gedaan.
Als je een bloeduitstortinkje (is een blauwe plek) hebt wordt dit altijd na een paar dagen geel en verdwijnt dan.
Die gele kleur is bilirubine dat in het bloed zit, het speelt een rol bij de bloedstolling.
Nu zie ik dus waarschijnlijk dus alleen een geel plekje komen omdat de bloeduitstorting dieper (in de spier, ontstaan van kleine scheurtjes in adertjes of spierweefsel door de belasting) zit en deze dus niet als zodanig zichtbaar is, alleen wordt de bilirubine dus in het bloed of lymfesysteem in sommige gevallen tot in de huid gebracht, met de gele kleur als gevolg.

De gele plekjes zijn er dan ook indicatie van dat je met trainen tot de uiterste grens gegaan bent, waar je niet overheen moet gaan omdat dan blessures kunnen ontstaan, zoals spierscheuring.
 
Back
Naar boven