XXL Nutrition

Die eeuwige Rot-kuiten !!!

Bezoekers in dit topic

DutchVince

Ripped Bodybuilder
Elite Member
15 jaar lid
Lid sinds
18 jan 2005
Berichten
3.184
Waardering
8
Sinds ik intensief aan het trainen ben en daarbij goed eet zie ik bij alle spiergroepen goede vooruitgang.

Behalve: de kuiten. Het blijven kippe-kuitjes :eek:

De kuit bestaat uit twee spieren (m. gastrocnemius en m. soleus) die apart getraind moeten worden. Ik heb het idee dat men vaak de soleus vergeet: ik zie nooit iemand die doen.

De oefeningen die ik doe (m. gastrocnemius):
LV45CalfPress.gif

Maar dan op de leg-press machine.
210 kg 3x30

Sinds kort doe ik deze erbij (m.soleus):
SMSeatedCalfRaise.gif

90 kg 3x20 (kleinere spier en dat is te merken)

Deze mag ik niet vanwege het feit dat ik mijn rug 3 jaar geleden vernield heb bij verkeerd tillen:
LVStandingCalfRaise.gif

Bovendien krijg ik bloeduitstortingen op mijn schouders omdat er 200+kg op drukt, maar een mietje die daar op let toch :)


Mijn vragen:
Hoe trainen jullie de kuiten ?
Is het gelukt om van kippekuitjes heuse boomstammen te maken ?
Hoelang heeft het geduurd voordat het zo was ?
 
Laatst bewerkt:
Ik train de gastrocnemius op de smith (standing calf raises). Deze doe ik zwaar en low rep (afwisselend tussen de 5-15 reps)

De soleus train ik op een seated calf raise machine. Deze doe ik high rep (15+).

Of ze hard groeien weet ik eigenlijk niet, maar ze lopen niet achter op de rest (kuiten zijn dikker dan mn armen)
 
3x30 en 3x20?? Die 20 en 30 zijn neem ik aan je herhalingen (reps)? Zo ja, waarom in godsnaam zo veel reps??
 
DutchVince zei:
Hoe trainen jullie de kuiten ?
Ik train ze op de hacksquat, 3 keer 4 setjes met voeten in verschillende standen. tussen de 8 en 12 reps.


DutchVince zei:
Is het gelukt om van kippekuitjes heuse boomstammen te maken ?
Boomstammen is overdreven maar ze beginnen rustig aan te groeien.


DutchVince zei:
Hoelang heeft het geduurd voordat het zo was ?
Zie vraag 2 :)
 
In een paar artikelen( ben ik nu ff kwijt) stond dat je beter de oefeningen high-rep kon doen voor de kuiten, aangezien je kuiten toch heel zwaar werk verrichten door de dag, en de low-reps minder uithalen, dan een set met bijv 20-30 herhalingen.
 
Homer17 zei:
In een paar artikelen( ben ik nu ff kwijt) stond dat je beter de oefeningen high-rep kon doen voor de kuiten, aangezien je kuiten toch heel zwaar werk verrichten door de dag, en de low-reps minder uithalen, dan een set met bijv 20-30 herhalingen.

Kuiten maken de hele dag al veel reps met lopen enz. Dus om ze te laten groeien moet je juist weining reps maken met wat meer gewicht. Maargoed, ook daar zijn de meningen over verdeeld.
 
Net als elke andere spiergroep zijn je kuiten ook opgebouwd uit een bepaald % ST en een bepaald % FT. Er zijn dus hoge en lage hh nodig om groei te stimuleren. De exacte %ST en FT weet ik niet, zal het nog even opzoeken.

Goede oefeningen zijn : Standing Calf Raises op de trap --> paar setjes van 100hh.

Seated Calf Raises afwisselen met hoog en laag gewicht en hard aanspannen bovenaan --> gericht op de soleus.

Donkey Calf Raises, zien er raar uit, maar belast de gastrocnemius het effectiefst omdat de spier dan volledig op lengte is.(voorovergebogen,Heup,opgerekte hamstring,gastrocnemius haakt daaraan)

Wat voor mij goed heeft gewerkt, voor ik aan BB deed, skaten. Door de vele hh zijn ze toch aardig gegroeid, zonder dat dat mijn bedoeling was :)
 
idd k*tkuiten, mijne zijn maar 36cm :mad:
 
Brutez zei:
3x30 en 3x20?? Die 20 en 30 zijn neem ik aan je herhalingen (reps)? Zo ja, waarom in godsnaam zo veel reps??

Homer17 heeft je vraag al beantwoord :)

Homer17 zei:
In een paar artikelen( ben ik nu ff kwijt) stond dat je beter de oefeningen high-rep kon doen voor de kuiten, aangezien je kuiten toch heel zwaar werk verrichten door de dag, en de low-reps minder uithalen, dan een set met bijv 20-30 herhalingen.

het lijkt bij mij niet goed te werken, ik denk er dus over om het gewicht drastisch omhoog te gooien en het aantal sets/reps naar 3x10
 
M@rsel zei:
Klik Kijk hier maar eens naar :)

Hmm, moet me maar eens verdiepen in het slow-twitch/fast-twitch verhaal geloof ik...
 
ik denk dat kuiten ook ****ing vreselijk genetich bepaald zijn ik train me kuiten praktisch bijna niet behalve zo nu en dan s een setje of 3 en ze groeien als kool.
tijdje terug waren ze 48 cm dus ongeveer 4 cm dunner als me armen en hoorde dat als je kuiten oneveer even dik als je armen zijn dat deze in verhouding zijn ben ik ze wat bewuster gaan trainen en dat is ongeveer anderhalve maand terug en nu zitten ze al 49,5 cm zonder dat ik ze echt afbeul en aan de andere kant zie je mensen die alles proberen voor kuiten en niks geeft ze de groei die ze willen. ik denk dat je of gewoon geluk hebt of pech hebt wat kuiten betreft, natuurlijk kun je ze altijd wel enorm vooruit doen gaan maar wat je ervoor doen moet???
 
De oefeningen die ik doe (m. gastrocnemius):

Maar dan op de leg-press machine.
210 kg 3x30

Jij doet een kuitoefening met 210kg, drie setjes van 30 en klaagt over slechte kuiten? Ben jij zo uber huge. Of heb ik een zonnesteek opgelopen vandaag :o
 
de leeuw zei:
Jij doet een kuitoefening met 210kg, drie setjes van 30 en klaagt over slechte kuiten? Ben jij zo uber huge. Of heb ik een zonnesteek opgelopen vandaag :o

Jongens , het zit em allemaal in de verhouding van ST en FT. En kijk aub niet naar gewichten, dat heb ik al een tijdje achter me gelaten. Je ben toch BB of niet, word dan powerlifter als je zo graag veel kg's wil liften :rolleyes: :D
 
Volgens mij zijn kuiten inderdaad erg genetisch bepaald, maar wat bij mij goed werkt is redelijk low rep standing calf raises(8-12) en iets hoger reps seated calf raises(10-15). Dan voel ik ze na training en de dag erna erg goed!
 
de leeuw zei:
Jij doet een kuitoefening met 210kg, drie setjes van 30 en klaagt over slechte kuiten? Ben jij zo uber huge. Of heb ik een zonnesteek opgelopen vandaag :o

Ja erg he, ik denk dat ik naar de 250 kg moet...

Gewicht zegt niks: ik heb erg veel hardgelopen voordat ik met KT begon en behalve uithoudingsvermogen krijg je er toch sterke (zij het tengere) spieren van. Ze zijn sterk, maar mager.

Bij ons op school zit de wereldkampioen MTB fietsen (weet niet eens hoe hij heet ??? ).
Ik denk: hij zal alleen maar uithoudingsvermogen hebben, maar geen kracht, nou daar ben ik van terug gekomen:
leg press machine doet hij 375 kg 3 setjes van 40 in een super tempo, je weet echt niet wat je ziet :eek: monsterlijk sterke benen en toch niet super dik bespierd.

Mijn conlusie: als je heel lang en intensief een duur sport doet worden bepaalde specifieke spieren uiteindelijk toch wel heel erg sterk maar niet heel erg dik. Zal wel met slow/fast-twitch te maken hebben.
 
ik krijg men kuiten voor't zeggen ook niet dikker.
heb al alle soorten schema's gebruikt met als resultaat: wel gespierder,maar niet veel groter.
nu zit ik al een tijdje thuis door omstandigheden op het werk,en nu komt er een beetje de groei in(eindelijk).ik denk als je geen aanleg hebt, om dikke kuiten te ontwikkelen,
en je loopt dan nog de ganse dag rond,voor je werk bv ,dat het moeilijk is van ze te laten groeien.
 
DutchVince zei:
Ja erg he, ik denk dat ik naar de 250 kg moet...

Gewicht zegt niks: ik heb erg veel hardgelopen voordat ik met KT begon en behalve uithoudingsvermogen krijg je er toch sterke (zij het tengere) spieren van. Ze zijn sterk, maar mager.

Bij ons op school zit de wereldkampioen MTB fietsen (weet niet eens hoe hij heet ??? ).
Ik denk: hij zal alleen maar uithoudingsvermogen hebben, maar geen kracht, nou daar ben ik van terug gekomen:
leg press machine doet hij 375 kg 3 setjes van 40 in een super tempo, je weet echt niet wat je ziet :eek: monsterlijk sterke benen en toch niet super dik bespierd.

Mijn conlusie: als je heel lang en intensief een duur sport doet worden bepaalde specifieke spieren uiteindelijk toch wel heel erg sterk maar niet heel erg dik. Zal wel met slow/fast-twitch te maken hebben.

ben benieuwd hoeveel echte kilo's hij daar wegdrukt ;)
ik kon op een legpress hier in de buurt setjes met 270kg toen ik nog niet eens 80kg kon fullsquatten
 
lijkt me toch ook veel ze,legpres 375kg ,3 sets van 40 reps :rolleyes:
 
dan zou ik
Calf raises op leg press behouden 3x 12 setjes
Seated Calf Raises 4setjes, 25, 20, 25, 20

werkt bij mij iig goed, me kuiten zijn goed ontwikkeld
 
Back
Naar boven