MuscleMeat

Serieuze ervaring met HIT?

Bezoekers in dit topic

Brutez

Huge Freak
15 jaar lid
Lid geworden
12 jan 2004
Berichten
7.359
Waardering
54
Ik ben nu het boek Nieuwe High Intensity Training van Ell Darden aan het lezen, sterker nog ik heb hem al weer uit :D Er staan behoorlijk veel interessante dingen in maar ook veel dingen waarvan ik denk (en hoop) dat het bullshit is.

Mijn vragen zijn:

- Heb jij toevallig serieus ooit HIT geprobeerd?
- Ken je het boek of heb je het gelezen?

Even voor de duidelijkheid: HIT is dus dat je 3 keer in de week een half uurtje traint. Je doet dan fullbody en maar een stuk of 8 a 10 oefeningen met maar 1 set. De intensiteit moet wel super zwaar zijn, randje kotsen of liever nog erover.
 
Ik heb nu 5 weken HST erop zitten, lijkt er veel op. In het begin is het heeeel erg wennen als je altijd split-schema's heb gedaan. Conditioneel heb ik het dan over :) Vooral mijn biceps, triceps en schouders reageren er heel goed op :) De rest gaat wat langzamer in groei. En dat terwijl ik niet in de bulk zit, maar volgens mij net op randje onderhoudsniveau eet. Ik ga het zeker weten nog een keer doen in de bulk, kijken wat het dan oplevert :D
 
Ik heb het boek ook gelezen. Het is erg intensief. Vooral mijn benen reageren er erg goed op, terwijl ik aan het cutten ben.

Het is echter wel onwijs pijn lijden, door je verzuring heen trainen.
Soms is het inderdaad bijna kotsen. Nooit tijdens de negatieve fase failen!

Ik zou zeggen probeer het, na de eerste training (als je het goed doet) wil je nooit meer. Maar als je door gaat is het erg oke. Tijdens de training denk je waarom doe ik dit. Voor mij lijkt het te werken. Doe het nu een week of 5.
 
pelle zei:
Ik heb het boek ook gelezen. Het is erg intensief. Vooral mijn benen reageren er erg goed op, terwijl ik aan het cutten ben.

Het is echter wel onwijs pijn lijden, door je verzuring heen trainen.
Soms is het inderdaad bijna kotsen. Nooit tijdens de negatieve fase failen!

Ik zou zeggen probeer het, na de eerste training (als je het goed doet) wil je nooit meer. Maar als je door gaat is het erg oke. Tijdens de training denk je waarom doe ik dit. Voor mij lijkt het te werken. Doe het nu een week of 5.

Ik ga het zeker uitproberen maar als ik het doe doe ik het goed.

Wat ik me afvraag, het is de bedoeling dat je alle oefeningen met bijna geen rust uitvoerd. Dus je doet 1 set squat daarna meteen 1 set legextension daarna meteen...etc.. Alleen in een redelijk drukke gym gaat dit denk ik niet werken. Hoe doe jij dat??
 
Brutez zei:
Mijn vragen zijn:

- Heb jij toevallig serieus ooit HIT geprobeerd?

Ja

Brutez zei:
- Ken je het boek of heb je het gelezen?

Nee.

Brutez zei:
HIT is dus dat je 3 keer in de week een half uurtje traint
Je doet dan fullbody en maar een stuk of 8 a 10 oefeningen met maar 1 set. De intensiteit moet wel super zwaar zijn, randje kotsen of liever nog erover.


Ik weet niet waarop je dit baseer, maar 1 van de grondregels van HIT is juist dat je zon infrequent mogenlijk een spier belast. Maw nadat je in een training 1 a 2 sets tot het uiterst gegaan ben met een bepaalde spiergroep wacht je zo lang mogenlijk voordat je deze spiergroep opnieuw belast. Mentzer word niet voor niets beschouwd als 1 van de grondleggers van de "alles 1 keer per week" theorie, die momenteel veelvuldig gebruikt word. En hij geeft aan dat een % van zijn trainee zelf pas vooruitgang boekte met HIT nadat zij dit verlaagde naar "alles 1 keer per 10 dagen" of zelfs nog minder frequent

3 Keer per week een spier maximaal belasten wijkt hier dus behoorlijk vanaf en is dus geen HIT meer maar Darden
 
Arthur Jones is volgens hun de grondlegger en uitvinder van HIT, niet de gebroeders Mentzers. Verder baseer ik niets maar zeg alleen wat er in het boek staat. Er staat duidelijk 3 keer per week trainen. Dus elke spier 3 keer per week trainen. Naarmate je sterker word moet je het trainingsvolume omlaag brengen (minder trainingen, minder oefeningen).

Maar ik zal zeggen deel je ervaringen.. :)
 
Klassieke HIT zoals ik het begrepen heb, is de spier de optimale rust gunnen na een enkele set tot failure, maar dan ook echt tot failure. Die rustperiode is voor iedereen verschillend en kan je voor jezelf bepalen door te testen na hoeveel dagen je in staat bent om je voorgaande prestatie (set tot failure) te verbeteren. Dit kan een enkele dag zijn maar volgens Mentzer idd ook wel tien dagen, en kan dus ook per spiergroep verschillen.
 
Het schema is in het begin voor 3 keer per week, daarna wordt de frequentie steeds meer afgebouwd. Naar 2 keer per week. Naar evt nog minder.

Het gaat er van uit (in dit boek dan), hoe gevorderder je bent, hoe intensiever je kan trainen, hoe langer je herstel duurt.

Ik merk nu, na 6 weken, dat mijn benen bijvoorbeeld te vermoeid blijven. Die ga ik nu minder trainen...
 
ik heb even een vraagje over welke trainings methode ik het beste kan volgen, in combinatie met 2x a 3x per week muay thai, want ik volg nu een trainings split schema voor 3x in de week, maar ik kom vaak maar aan de 2x per week toe, anders is er teveel kans op overtraining, Maar zou het niet beter wezen dat ik een HIT-schema zou volgen ipv. van het split schema?
 
Brutez zei:
Arthur Jones is volgens hun de grondlegger en uitvinder van HIT, niet de gebroeders Mentzers.

Klopt als een bus. Jones staat aan de wieg van wat nu HIT of Heavy Duty genoemd word. Maar het is Mike Mentzer geweest die de theorieen van Jones uitgewerkt heeft tot wat het heden ten dage is, en dat is niet iedere spiergroep 3 keer per weken tot het uiterst

Brutez zei:
Verder baseer ik niets maar zeg alleen wat er in het boek staat.

Dat begrijp ik. Mijn reactie is ook niet op jou als persoon maar op wat je uit dat boek haalt.

Brutez zei:
Er staat duidelijk 3 keer per week trainen. Dus elke spier 3 keer per week trainen. Naarmate je sterker word moet je het trainingsvolume omlaag brengen (minder trainingen, minder oefeningen).

Tsja, valt niets tegen in te brengen, maar maakt het nog steeds geen HIT

Brutez zei:
Maar ik zal zeggen deel je ervaringen.. :)

Ik zou zeggen gebruik de zoekfunctie, dan kom je ze vanzelf tegen :D.



Ik wil alleen nog dit kwijt. Een aantal jaren geleden was Mike Mentzer een regelmatige bezoekr van het toenmalige board van Faith Sloan. Ik heb daar met vrij grote regelmaat met hem "gediscuzeurd" wat er allemaal onder HIT verstaan werd/word (eigenlijk was het meer hij vertellen en ik luisteren) en 1 van de grootste ergenissen die hij uitte was de benaming HIT te pas en te onpas voor van alles werd gebruikt.

Hit is en blijft gewoon Zo kort mogenlijk, zo hard mogenlijk, zo min mogenlijk en daar val 3 keer per week een spier afbeulen dus niet onder.
 
Brutez zei:
Arthur Jones is volgens hun de grondlegger en uitvinder van HIT, niet de gebroeders Mentzers. Verder baseer ik niets maar zeg alleen wat er in het boek staat. Er staat duidelijk 3 keer per week trainen. Dus elke spier 3 keer per week trainen. Naarmate je sterker word moet je het trainingsvolume omlaag brengen (minder trainingen, minder oefeningen).

Maar ik zal zeggen deel je ervaringen.. :)


heb het geprobeerd, maar hield het maar een week vol.... de 2e week had ik geen puf meer, was gewoon TE zwaar om elke keer die spieren weer te trainen. normaal train ik ze 1x per week.. en om dan ineens 3x per week te doen is ERG zwaar. maar het is het proberen waard...

hier staat een schematje.....
klik op : 3 days hit workout for mass

http://www.bodybuilding.com/fun/bbinfo.php?page=HITPrograms
 
Laatst bewerkt:
ik heb ooit eens een schema laten opmaken op de universiteit door enkele licentiaten lichamelijke opvoeding (spec. fitness). die kwamen met een schema aan dat door iedereen, inclusief mezelf, werd weggelachen. als ik het nu beter bekijk lijkt het toch echt wel heeeeeel erg goed op HIT/HST (ik sla die 2 door elkaar).
 
Dimaggio zei:
heb het geprobeerd, maar hield het maar een week vol.... de 2e week had ik geen puf meer, was gewoon TE zwaar om elke keer die spieren weer te trainen. normaal train ik ze 1x per week.. en om dan ineens 3x per week te doen is ERG zwaar. maar het is het proberen waard...

hier staat een schematje.....
klik op : 3 days hit workout for mass

http://www.bodybuilding.com/fun/bbinfo.php?page=HITPrograms

Zo'n soort gelijk schema staat ook in dat boek. Maar had je dan ook echt van elke oefening maar 1 set gedaan? Want of je nou 1 keer in de week op 1 dag 3 sets doet of 3 keer in de week 1 set komt volgens mij een beetje op hetzelfde neer.
 
Heb het 8 weken gedaan 2 maal per week :o
Ik liep tegen een aantal vraagtekens op, die ik niet beantwoord kreeg:
-moet je borst en schouders ook maar 1 maal 10 keer uitvoeren, daar je toch veel verschillende oef. voor beide groepen hebt (en schouders voor/midden en achter moet trainen ???)
-moet je met zoveel tijd tussen twee trainingsdagen ook veel blijven eten, wordt je dan niet moddervet(mijn metabolisme past zich vrij snel aan heb ik t idee)
-oefeningen dien je idd zonder rust te doen, dus hartslag ging door t plafond(hoge verbranding ??? )
-meeste moeite had ik nog met vaststellen van het max.gewicht voor 10 reps(zeker zonder trainingsmaatje),
-en voer je de beweging wel goed genoeg uit met zo,n relatief zwaar gewicht ???
Hoe ervaren jullie dit
 
-Als je tussen de 10 en 12 oefeningen per keer doet kan je dus gewoon 1 oefening voor zijkant schouder doen, 1 voor voorkant schouder etc. Met 10 a 12 oefeningen kan je ongeveer elke spier trainen.
-Je hoeft in verhouding met normaal maar heel weinig te eten. In het boek hebben ze het over 1500 Kcal per dag. Als je een drukke baan hebt 1800 per dag. Daar zet ik ook een ??? bij
-Je schijnt vet te verbranden en spiermassa te winnen.
-de beweging moet langzaam en gecontroleerd gaan. 4 seconden voor de opwaartse beweging en 4 voor de neergaande beweging. Dat moet je dus zo zwaar mogelijk doen maar de uitvoering is het belangrijkste.

Voor de duidelijkheid: Ik heb het dus nog niet zelf geprobeerd maar zeg nu alleen wat er in het boek staat :)
 
3XL zei:
Klopt als een bus. Jones staat aan de wieg van wat nu HIT of Heavy Duty genoemd word. Maar het is Mike Mentzer geweest die de theorieen van Jones uitgewerkt heeft tot wat het heden ten dage is, en dat is niet iedere spiergroep 3 keer per weken tot het uiterst

Ik heb begrepen dat HIT en Heavy Duty twee verschillende dingen zijn. HIT is het systeem dat door Arthur Jones is ontwikkeld en Heavy Duty is het systeem dat door Mike Mentzer is ontwikkeld op basis van HIT.

Ik ben nu bezig met Heavy Duty, maar omdat ik op dit moment veel moet leren heb ik vaak trainingen moeten overslaan en vaak niet goed op mijn eetschema gelet. Toch maak ik gewoon progressie, dus wat dat betreft ben ik tevreden.
 
1800 kcal p/d :eek:
Groeien en vet verbranden the same time ???
Eh... ken iemand dat een beetje onderbouwen svp.


Ik dacht al wat wordt ik toch vet :twitch:
 
yoyo..ik ben er nu mee bezig..idd hetzelfde boek en principe...

de eerste trainingen zijn een hel, een hartslag van 200 en dat 45 minuten lang...had echt weer het gevoel dat ik als een beest getraind had..
Beginnen met :

10 minuten fietsen..

squatten,
legpress,
stiff deads,
leg curl,
calve raise
benchpress,
dips,
flyes,
deadlifts,
chinnen ,
bentover rows,
military press,
side raises,
french press,
barbell curl,
buik

vanalles dus 1 set tot falen (probeer rond de 12 reps te komen)

Is echt een killer workout..doe het maandag woensdag vrijdag met de andere dagen lekker rust en wat cardio thuis op de hometrainer...
Die 30 minuten van Darden haal ik dus niet...het is echt zwaar en goed voor je conditie maar daar moet je aan wennen..de pomp is ook bizar..je zit helemaal vol..

Ik heb na de training echt het gevoel of ik out ga en moet heel snel wat jus dorange drinken oid..
Ik vind het echt lekker gaan..denk niet dat je dit voor de rest van je leven moet blijven doen, maar als afwisseling is het erg goed..

ik ga het denk ik nog 2 maandjes proberen..maar ben nu al tevreden...ik had gisteren 17 reps met 120 op de bank...dus je moet af en toe wel even goed zoeken naar de juiste gewichten..is een hele overgang van 5 dagen high volume training waar je alles een keer per week aanpakt..

Ik hou jullie op d ehoogte hoe het verder uitpakt..

Grt. Rico
 
Corazon zei:
Ik heb begrepen dat HIT en Heavy Duty twee verschillende dingen zijn.

HD en HIT zijn 2 benamingen voor hetzelfde systeem
 
Ziet er goed uit DW..

Darden heeft het altijd over 8 tot 12 oefeningen, daarom haal je dat half uur niet.


Hoelang rust je tussen de oefeningen of ga je echt achter elkaar door??
En is het een beetje goed te doen in jou gym? Ik kan me voorstellen dat er regelmatig een oefening bezet is. Doe je dan een andere volgorde of pak je gewoon een soortgelijke oefening?

Hou ons maar op de hoogte ja :)
 
Back
Naar boven