AndroidHealthClinic

Topsport & steroïden...

Bezoekers in dit topic

benchMarc

AKA The Jesus
Elite Member
20 jaar lid
Lid geworden
25 nov 2002
Berichten
14.939
Waardering
553
Lengte
1m88
Massa
98kg
Vetpercentage
12%
Hoe erg is het nu? Bij sporten zoals sprinten, turnen etc worden ooit knakkers er tussenuit gepakt die werden betrapt op verboden middelen, maar hoe zit het met de rest? De hele top10 die daar sprint, zijn dat stuk voor stuk mensen aan de steroïden, of zitten daar nog mensen bij die volledig natural zijn? Ik had gisteren aan tafel een discussie met m'n pa over steroïden en topsport. Ik zei dat wanneer je 10 natural sprinters hebt, en er eentje gaat gebruiken, dat hij dan nummer 1 wordt. De rest wil hem bijbenen dus gaan ze ook stuk voor stuk gebruiken. Kortom, uiteindelijk houd je de besten over, die dus allemaal gebruiken.

Dit was puur een beredenatie van mij, maar in hoeverre komt dit overeen met de realiteit? Is het ook echt zo dat ze stuk voor stuk gebruiken? En hoe zit het bij andere sporten? Zwemmen, turnen en andere olympische sporten. En als er echt zoveel gebruikt wordt, waarom worden ze dan niet gepakt?
 
Puur kijkend naar de prestatiecurve en recordcurve van een hoop sporten dan zijn er tegenwoordig denk ik meer cleane sporten dan in de jaren 70 en 80.

Meeste topsport wordt gebruikt, maar of alle topsporters ook aan de middelen zitten betwijfel ik. Dan zouden er inderdaad meer positieve gevallen moeten zijn. Natuurlijk zijn de atleten vrij inventief maar een 'out of competition' controle is niet van te voren bekend bij ze. Dat komt dan vooral voor bij Olympische sporten als Atletiek,Wielrennen of Zwemmen. In andere sporten zijn de belangen kleiner, bijvoorbeeld roeien. Maar daar is ook weinig eer (lees geld) te behalen, dus waarom zouden ze gebruiken ?

Wielrennen is zeker een vuile sport, van oudsher. Kan ook bijna niet anders, de bovenmenselijke prestaties die worden geleverd zijn zonder middelen om te herstellen zo goed als onmogelijk.

Atletiek dateren een hoop records uit de jaren 70 en 80. En als er al records zijn gezet in de jaren 90 of deze eeuw dan is dat vaak gedaan door atleten die later werden betrapt. Maar dan nog is het aannemelijk dat er atleten clean sub 10 kunnen gaan op een 100 meter, in de jaren 30 liep Jesse Owens al 10.30 op een sintelbaan. En in de jaren 60 waar hormonale middelen amper bekend waren liepen ze ook al sub 10. Dus puur naar progressie gekeken qua training en voeding moet sub 10 clean mogelijk zijn.

Ik durf mijn hand er niet voor in het vuur te steken maar een Franky Fredericks of Kim Collins zien er ook niet uit als gebruikers. Beiden wel sub 10 lopers.
 
iedereen gebruikt man.. alleen de een gebruikt slimmer dan de ander :D yeah yeah vooroordelen ik weet het :cool:
 
EricR zei:
Puur kijkend naar de prestatiecurve en recordcurve van een hoop sporten dan zijn er tegenwoordig denk ik meer cleane sporten dan in de jaren 70 en 80.

Meeste topsport wordt gebruikt, maar of alle topsporters ook aan de middelen zitten betwijfel ik. Dan zouden er inderdaad meer positieve gevallen moeten zijn. Natuurlijk zijn de atleten vrij inventief maar een 'out of competition' controle is niet van te voren bekend bij ze. Dat komt dan vooral voor bij Olympische sporten als Atletiek,Wielrennen of Zwemmen. In andere sporten zijn de belangen kleiner, bijvoorbeeld roeien. Maar daar is ook weinig eer (lees geld) te behalen, dus waarom zouden ze gebruiken ?

Wielrennen is zeker een vuile sport, van oudsher. Kan ook bijna niet anders, de bovenmenselijke prestaties die worden geleverd zijn zonder middelen om te herstellen zo goed als onmogelijk.

Atletiek dateren een hoop records uit de jaren 70 en 80. En als er al records zijn gezet in de jaren 90 of deze eeuw dan is dat vaak gedaan door atleten die later werden betrapt. Maar dan nog is het aannemelijk dat er atleten clean sub 10 kunnen gaan op een 100 meter, in de jaren 30 liep Jesse Owens al 10.30 op een sintelbaan. En in de jaren 60 waar hormonale middelen amper bekend waren liepen ze ook al sub 10. Dus puur naar progressie gekeken qua training en voeding moet sub 10 clean mogelijk zijn.

Ik durf mijn hand er niet voor in het vuur te steken maar een Franky Fredericks of Kim Collins zien er ook niet uit als gebruikers. Beiden wel sub 10 lopers.

Ik denk het wel hoor ik kan me goed vinden in Marc's redenatie. Daarbij, pak de balco zaak, niemand had ooit van THG gehoord terwijl het bijna Tren was, alleen net even iets anders dus het werd niet gevonden bij labtesten.

Nu zijn er intussen weer nieuwere middelen op de markt (lees sport&fitness, stond laatst een stuk van hier, segaloff steroiden en ongetwijfeld zijn er wel meer van die middelen).

Daarbij, sprinters bijv kunnen goed uit de voeten met alleen wat extra kracht en slin sth en igf kunnen net zo handig gebruikt worden en worden vervolgens niet gevonden.

Kijk de apenkop van Marion Jones eens en dan haar Balco kuurschema. ???

Kijk de overdreven spiermassa van Maurice Green, die man SPRINT. Wat moet hij en hoe komt hij aan en met schouders en biceps waar een middengewicht bodybuilder trots op zou zijn.

Net als die voetballers een paar jaar geleden met hun deca. Oke, bewezen is het niet, maar kijk eens naar de snuffert van Davids toen hij bij Ajax speelde en bekijk hem nu eens..

_1418457_serena300.jpg


Of die van mevrouw Williams hier. Het kan aan mij liggen maar zelfs voor een topsportende negerin vind ik dit nou niet echt een normaal vrouwen gezicht :scratch:

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Of die schouders, Mascha Tieken zou er mee kunnen concurreren.
 
Allemaal doping man. Zo kan ik het ook :cool:
 
op gemiddeld niveau wordt er wel gepakt maar dat zijn dan wel uitzonderingen volgens mij, vroeger werd er ook gepakt op zulke niveaus en werd er nooit over gesproken en amper de nadruk opgelegd, de controles waren ook veel minder dus wat dat betreft denk ik dat het géén tijdsfenomeen is
maar op het hoogste topsportniveau wordt er volgens mij wel meer geslikt en genomen,
het is zoals jullie al aangaven, de nieuwste producten die men (nog) niet kan opsporen.
nuja sluitend bewijzen zal je nooit kunnen het zal bij "gissen" blijven en hopen dat de valsaards tegen de lamp lopen...
 
Ik denk ook dat er in de topsport door vrijwel iedereen gebruikt moet worden.
Ik denk dat omdat het volgens mij niet mogelijk is om goed te herstellen tussen de trainingen die deze mensen volgen.
 
Ik heb vrij intensief in diverse sporten de records bestudeerd. Een sport als Atletiek, toch algemeen gezien als de moeder aller sporten, heeft in veel gevalleen een negatieve prestatiecurve de laatste 15 jaar. Sommige krachttakken zoals kogelstoten, discuswerpen, speerwerpen zelfs al langer. Dit betekent of dat er in de jaren 70 en 80 unieke atleten liepen of dat er veel massaler en zwaarder werd gebruikt. Het eerste lijkt me sterk, mede gelet op de verbeterde voeding en trainingskennis tegenwoordig. Blijft dus over het op grote schaal gebruiken van hormonale middelen.

Dat in de jaren 70 en 80 meer gebruikt werd is ook niet zo vreemd. Controles waren een wassen neus, mede door de koude oorlog. Prestige telde en prestige alleen. Dan ga je niet je beste atleten opofferen omdat je het beste jongentje van de klas wilt zijn. Ook in Nederlandse records is die curve af te meten. Zeker voor de kortere afstanden en technische disciplines.

Eind jaren 80 was de koude oorlog afgelopen, iets wat ook direct terug te vinden is in de resultaten. Ook al hebben sommige topatleten van die tijd nog wel gepresteerd in de begin jaren 90. Daarna vlakt het snel af en nu is het zelfs zo ver dat als iemand een kogelstoot prestatie neerzet hij of zij zijn best moet doen om maar zelfs in de top 200 aller tijden te komen. Laat staan de records maar iets benaderen.

De lange afstanden hebben minder geleden onder die dopeperiode in de jaren 70 en 80, maar ook daar is vooral op Europees vlak toch een achteruitgang merkbaar. Vooral de middenafstanden zoals de 1500 meter en 5000 meter. Lange afstanden zijn natuurlijk ook geen speelterrein voor degenen die zich hormonaal verrijken maar voor degenen die een betere zuurstofopname hebben. Dat zou dan plaats moeten vinden door middelen zoals Epo. Het is zeker denkbaar dat het gebeurt, maar gelet op dopingcontroles niet op grote schaal. Dit in tegenstelling tot het door Epo verziekte wielrennen.

Wielrennen heeft wel een vooruitgang gehad in de breedte, maar als je puur kijkt naar wat een renner aan wattage vooruitbrengt dan valt die vooruitgang nog al tegen. Mercx reed in 1970 maar honderd meter minder ver dan Boardman deed toen hij het werelduurrecord eind jaren 90 brak. En dan is wielrennen toch wel 1 van de ziekste sporten qua doping, maar toch is er ook daar een vrij vlakke prestatiecurve als je puur kijkt naar geleverd vermogen. Ja ze rijden ze nu harder gemiddeld, maar bedenk ook dat ze nu op fietsen rijden die een stuk lichter zijn, fietsen die ook technisch verbeterd zijn. Zeker op topniveau telt iedere kilo.

Ik durf dus te stellen dat veel sporten schoner zijn dan in de jaren 70 en 80. Helemaal schoon is een illusie, maar Olympische sporten worden vrij goed bewaakt tegenwoordig. Dat sommige landen als de USA zich tot voor kort weinig aantrokken van out of competition controles doet daar weinig aan af. USA viel vorig jaar vollledig door de mand in de Atletiek, iets wat al 20 jaar eerder had moeten gebeuren.

MightyDuck jij haalt de extremen er uit, maar kijk eens naar een Frankie Fredericks, Kim Collins of andere ranke 100 meter lopers. Of kijk eens naar een Justin Henin die er uit ziet als een spicht. Yep er zijn sporters bij die er zeer gespierd uit zien, maar ook dat hoeft niet direct doping gerelateerd te zijn. Ook ben ik er bij Maurice Green vrij zeker van dat hij wel gebruikt, maar omdat hij gebruikt betekent dat niet automatisch dat al zijn collega's dat ook doen. Zo raar is de vooruitgang toch niet als Jesse Owens in de jaren 30 op 10:30 uitkomt, Jim Hines in 1968 op 9:95 en Maurice Green nu dus rond de 9:80.

Een hoop sporten hebben trouwens amper commerciele impact wereldwijd. Alleen de absolute top haalt er droog brood uit. Dus dan is het is een tijd waarin sportbonden nog amper fondsen hebben al helemaal uitgesloten dat die sporters toegang hebben tot middelen zoals THG. Meedoen aan zulke programmas van Balco kost geld, veel geld. Het alternatief is het gebruik van wel detecteerbare middelen, maar ja dan ben je direct de lul bij een out of competition controle.

Dus nogmaals ik heb niet de illusie dat sporten schoon zijn, alleen moet er niet direct vanuit worden gegaan dat topsport niet clean mogelijk is.
 
Even wat materiaal om aan te geven dat de curve dus negatief aan het worden in de atletiek :

[Link niet meer beschikbaar]

Kogelstoten, drie prestaties in de top 30 aller tijden die gezet in deze eeuw. 6 uit de jaren 90. Rest dus uit de jaren 70 en 80. Odd aint it ? Lollig trouwens dat de bekende Sterke Man deelnemer Geoff Capes nog steeds op nummer 30 staat.

Is een geschoonde lijst waarbij iedere atleet maar 1 keer voorkomt, als je de lijsten er bij gaat halen op basis van prestaties absoluut wordt het beeld nog meer hellend naar jaren 70 en 80.


[Link niet meer beschikbaar]

Verspringen, daar in de top 30 iets meer jaren 90 prestaties. Maar dan is het nog opmerkelijk dat het gat tussen de top begin jaren en eind jaren 90 zo'n 30 centimer is.

[Link niet meer beschikbaar]

Discus, ook hier weer het beeld zoals we dat bij kogelstoten zien. Meeste topprestaties komen uit de jaren 80. Enige die er deze eeuw tussen uit sprong was Alekna, maar die is inmiddels dus betrapt op doping.

[Link niet meer beschikbaar]

1500 meter, iets meer jaren 90 lopers. Maar nog steeds een negatieve curve.

De gegevens gaan overigens maar tot 2000 hier, maar ik weet dat er bij deze takken sinds die tijd geen uitschieters zijn geweest. Voordeel van deze lijst is dat iedere atleet er maar 1 keer op voorkomt.

Kan zelf maar 1 verklaring bedenken, er wordt minder gepakt in de Atletiek.
 
Ik vind dat we niet moeten vergeten dat voeding, training en rust nog steeds de boventoon voert ten opzichte van steroiden...toch? :D
 
Voor degenen die het boeit, op [Link niet meer beschikbaar] kan je de all time records vinden. Dus per afstand of discipline de top 1000+. Als sport dan zou evolueren verwacht je niet zoveel oude prestaties in die lijsten, maar op de 100 meter na zit het vol met prestaties uit de jaren 70 en 80.

Bij de vrouwen is het beeld nog erger, daar is zelfs op de 100 meter al jaren de prestatiecurve negatief. Kan nog wel eens 20 jaren voordat er maar iemand in de buurt komt van de records die Florence Griffith in 1988 neerzette.
 
Roy zei:
Ik vind dat we niet moeten vergeten dat voeding, training en rust nog steeds de boventoon voert ten opzichte van steroiden...toch? :D

:D Helaas in veel sporten niet, onze kennis van voeding en training is toch echt verbeterd in de laatste 20 jaar maar de prestaties hollen hard achteruit.
 
[Link niet meer beschikbaar]

Kogelstoten vrouwen.

1 22.63 Natalya Lisovskaya RUS 16.07.62 1 Moskva 07.06.1987
2 22.55 Natalya Lisovskaya RUS 16.07.62 1 Tallinn 05.07.1988
3 22.53 Natalya Lisovskaya RUS 16.07.62 1 Kiev 14.08.1988
3 22.53 Natalya Lisovskaya RUS 16.07.62 1 Sochi 27.05.1984
5 22.45 Ilona Slupianek GDR 24.09.56 1 Potsdam 11.05.1980
6 22.41 Ilona Slupianek GDR 24.09.56 1 Moskva 24.07.1980
7 22.40 Ilona Slupianek GDR 24.09.56 1 Berlin 03.06.1983
8 22.38 Ilona Slupianek GDR 24.09.56 1 Karl-Marx-Stadt 25.05.1980
9 22.36 Ilona Slupianek GDR 24.09.56 1 Celje 02.05.1980
10 22.34 Ilona Slupianek GDR 24.09.56 1 Berlin 07.05.1980
10 22.34 Ilona Slupianek GDR 24.09.56 1 Cottbus 18.07.1980
12 22.32 Helena Fibingerová CZE 13.07.49 1 Nitra 20.08.1977
13 22.24 Natalya Lisovskaya RUS 16.07.62 1 Seoul 01.10.1988
14 22.22 Ilona Slupianek GDR 24.09.56 1 Potsdam 13.07.1980
15 22.19 Claudia Losch GER 10.01.60 1 Hainfeld 23.08.1987
16 22.13 Ilona Slupianek GDR 24.09.56 1 Split 29.04.1980
17 22.06 Natalya Lisovskaya RUS 16.07.62 1 Moskva 06.08.1988
17 22.06 Ilona Slupianek GDR 24.09.56 1 Berlin 15.08.1978
19 22.05 Ilona Slupianek GDR 24.09.56 1 Berlin 28.05.1980
19 22.05 Ilona Slupianek GDR 24.09.56 1 Potsdam 31.05.1980
21 22.04 Ilona Slupianek GDR 24.09.56 1 Potsdam 04.07.1979
21 22.04 Ilona Slupianek GDR 24.09.56 1 Potsdam 29.07.1979
23 21.99 Helena Fibingerová CZE 13.07.49 1 Opava 26.09.1976
24 21.98 Ilona Slupianek GDR 24.09.56 1 Berlin 17.07.1979
25 21.96 Helena Fibingerová CZE 13.07.49 1 Ostrava 08.06.1977
25 21.96 Natalya Lisovskaya RUS 16.07.62 1 Praha 16.08.1984
25 21.96 Natalya Lisovskaya RUS 16.07.62 1 Vilnius 28.08.1988
28 21.95 Natalya Lisovskaya RUS 16.07.62 1 Edinburgh 29.07.1988
29 21.92 Natalya Lisovskaya RUS 16.07.62 1 Sochi 01.06.1988
30 21.91 Helena Fibingerová CZE 13.07.49 1 München 17.06.1977

En die lijst gaat gewoon door tot 527 met maar 1 prestatie gezet in deze eeuw. En dan moet je nog heel goed zoeken naar de prestaties uit de jaren 90. Rest is jaren 70 en 80. Dope does make a difference.
 
Ik kan niks bewijzen, maar ik heb mensen gesproken die er alles van móeten weten; ze draaien mee (op de achtergrond) en begeleiden; Hun antwoord: Iedereen.
 
Zouden de sporters van nu dan gewoon niet te vroeg beginnen met gebruiken en te veel nemen zodat ze eigenlijk een omgekeerd effect krijgen?
 
@DBC01 : Dan doen ze toch iets verkeerd, we hebben betere middelen, betere begeleiding, betere voeding, betere training maar in de meeste sporten is de prestatiecurve negatief. Verklaar dat maar eens. Zelfs in het wielrennen en dan doel ik op wattage per renner, niet een gemiddelde van een peleton dat beinvloed wordt door televisietijden en materiaal.

Ik ga liever uit van records dan van uitingen van wat begeleiders die misschien in contact staan met 0,01% van de sporters in hun tak. Records liegen niet.
 
SR1985 zei:
Zouden de sporters van nu dan gewoon niet te vroeg beginnen met gebruiken en te veel nemen zodat ze eigenlijk een omgekeerd effect krijgen?

In de DDR knalden ze pubers al vol, die moesten presteren op Olympiades voor studenten.
 
EricR zei:
In de DDR knalden ze pubers al vol, die moesten presteren op Olympiades voor studenten.
Ook waar. Ik zwijg wel, jij bent veel te slim :o
 
EricR zei:
@DBC01 : Dan doen ze toch iets verkeerd, we hebben betere middelen, betere begeleiding, betere voeding, betere training maar in de meeste sporten is de prestatiecurve negatief. Verklaar dat maar eens. Zelfs in het wielrennen en dan doel ik op wattage per renner, niet een gemiddelde van een peleton dat beinvloed wordt door televisietijden en materiaal.

Ik ga liever uit van records dan van uitingen van wat begeleiders die misschien in contact staan met 0,01% van de sporters in hun tak. Records liegen niet.

Mwa, wet van verminderde meerwaarde weer he. Ondanks alles zit de mens al bijna op zn op qua kunnen dus de prestaties zullen slechts luttele procenten meer worden. Ondanks dat er misschien veel meer in word gestoken. :D
 
Wet van vermindere meerwaarde verklaart niet dat er in de Atletiek bijvoorbeeld niemand meer kan tippen aan een top honderd of zelfs top 500 van die discipline. Als die wet opgaat dan praat je over de wereldrecords op zich, maar dan nog zouden die benaderd moeten worden. Een wereldrecord breken is moeilijk, maar het zou niet moeilijk moeten zijn om twee generaties voor je te overklassen. In de breedte gezien dan. Of gaan we er maar van uit dat in de jaren 70 en 80 de ubermenschen heersden over de aarde en we nu gedegenereerd zijn.
 
Back
Naar boven