AndroidHealthClinic

Binnenkant borst (uiterst serieus)

Bezoekers in dit topic

Status
Niet open voor verdere reacties.

Brutez

Huge Freak
15 jaar lid
Lid geworden
12 jan 2004
Berichten
7.359
Waardering
54
Dit topic is uiterst serieus bedoeld. Ik verwacht dan ook alleen serieuze reacties. Grappen en grollen worden totáál niet op prijs gesteld.

Gisteren was het borstdag. Eerst schuin bankdrukken, daarna kabels. Ging allemaal lekker totdat er een grote kale man kwam vragen of hij mee kon doen. Tuurlijk mag dat, geen probleem. De beste man (groot, doet al jaren bbing) vroeg mij wat ik aan het doen was. Ik zei: borst. Maar hij bedoelde welk gedeelte ik van de borst aan het trainen was. Hij legde mij uit dat je bovenkant borst had, onderkant borst, binnenkant borst.. Ik zeg: WACHT. Binnenkant borst kan je niet apart trainen hoor. Tuurlijk wel, zegt hij, en als snel volgde er een heftige discussie. Het ging er steeds harder aan toe, er gingen steeds meer mensen zich mee bemoeien en uiteindelijk kwam de hele gym kijken.

Er werd besloten om de eigenaar er bij te halen. Wereldkampioen bodybuilding master klasse, gaat al ruim 40 jaar mee en hij weet dus waarover hij praat.

Wij legde hem uit (we waren al volop aan het schreeuwen) wat de discussie was. Hij zegt natuurlijk kan je die binnenkant wel apart trainen.

Iedereen was het met elkaar eens, op binnenkant borst kon je wel degelijk de nadruk leggen. Er werden zelfs nog een hoop retorische vragen op mij afgevuurd:

Hoe kan het dat als ik m’n dumbbells naar binnen draai ik toch echt duidelijk en voornamelijk mijn binnenkant borst voel?

Waarom zijn er dan oefeningen als fly’s en kabel etc. Je zou dus aan bankdrukken genoeg hebben (onderkant midden bovenkant)?

De wereldkampioen ging het zelf nog even voordoen, we stonden toch bij de kabel. Hij zei als ik hem zo doe voel ik hem alleen aan m’n binnenkant.

Als laatste hoop gooide ik het verhaal van het elastiekje op tafel. Je kan toch niet aan de ene kant meer druk zetten als aan de andere, zei ik met een big smile. Je gaat je spieren toch niet vergelijken met een elastiekje?? Nou moette is goed luistere brutez, ge moet hier geenne flauwekul kome verkope..

Nee oke, jullie hebben gelijk. Binnenkant borst kan je wel degelijk apart trainen. Ik gooide er nog een goeie grap achteraan “dalijk nog ff achterkant borst en dan heb ik het er weer opzitten” en ging weer verder met m’n training.

Thuis aangekomen dacht ik er nog een goed over na. Het klonk allemaal wel logisch, je voelt je binnenkant borst wel degelijk beter bij de ene oefening als bij de andere. Maar dat van dat elastiekje klinkt ook wel logisch.

Nou heb ik thuis het boek Krachttraining een anatomische benadering. In dat boek staat precies wat elke oefening met elk spiertje doet. Ik dacht ik zal eens kijken wat daar in staat. Nou is het zo dat zelfs daar staat dat het met name de binnenkant is die in actie komt met cable crossover.

Zou DBB het dan toch fout hebben? Zouden ze elkaar dan toch maar allemaal een beetje napraten? Zouden ze in elk topic over binnenkant borst dan maar de TS belachelijk maken omdat ze weten dat toch iemand het gaat doen?


Ik ben benieuwd naar uw serieuze reacties..
 
Nu ben ik een beetje confused :scratch:
 
Welke oefeningen zouden voor je binnenkant goed zijn dan ? behalve de crossover ( toch wel de hoge pully ? )
 
Big_M zei:
Welke oefeningen zouden voor je binnenkant goed zijn dan ? behalve de crossover ( toch wel de hoge pully ? )

voor de binnenkant borst zouden zijn die oefeningen waarbij aan het eind van de beweging, dus als je borstspieren bijna geheel zijn samengetrokken, nog steeds veel spanning op de spier staat.
 
er is geen binnenkant, alleen boven en onderkant

en je voelt de binnenkant, omdat je het borst samentrekt, bijvoorbeeld met crossovers of flyes, welke isolatie oefeningen worden genoemd.

het boek Krachttraining een anatomische benadering, zag het er ook staan, klopt imo gewoon niet.

en vergeet niet, iedereen heeft zijn eigen theorie..


edit: er bestaan wel aanhechtingen, en die kan je alleen sterk maken, de spier is de massa er omheen
 
Heel interessant alleen dit

"Waarom zijn er dan oefeningen als fly’s en kabel etc. Je zou dus aan bankdrukken genoeg hebben (onderkant midden bovenkant)?"

vind ik geen goed argument...ik zou aan alleen bankdrukken niet genoeg hebben omdat mijn triceps dan sneller uitgeput raken dan mijn borst, dus ga ik verder met fly oefeningen.

Ik ben wel benieuwd wat de rest hierop te zeggen heeft :)
 
FrederX zei:
er is geen binnenkant, alleen boven en onderkant

en je voelt de binnenkant, omdat je het borst samentrekt, bijvoorbeeld met crossovers of flyes, welke isolatie oefeningen worden genoemd.

Waarom zou je de buitenkant dan niet evenveel voelen als de binnenkant? Als je het vergelijkt met een elastiekje??
 
De anatomie is zo dat je geen nadruk kunt leggen op binnenkant borst.
 
Brutez zei:
Waarom zou je de buitenkant dan niet evenveel voelen als de binnenkant? Als je het vergelijkt met een elastiekje??

Druk op aanhechting? ???
 
Brutez zei:
Waarom zou je de buitenkant dan niet evenveel voelen als de binnenkant? Als je het vergelijkt met een elastiekje??


ik voel wel degelijk mijn "buitenkant" aanhechtingen als ik aan het trainen ben..
 
FrederX zei:
ik voel wel degelijk mijn "buitenkant" aanhechtingen als ik aan het trainen ben..

Als ik kabel doe voel ik vele male meer de binnenkant dan de buitenkant. Als ik dumbbellfly's doe en ik draai ze bovenaan nog even naar binnen voel ik alleen de binnenkant. Misschien moet je het eens proberen, dan weet je wat ik bedoel..
 
image410.gif


Voor de duidelijkheid, de Pectoralis Major.

1 spier, misschien dat je een lichte nadruk kan leggen op de binnenkant van de vezel maar je traint dus niet binnenkant borst. Ben niet genoeg ingevoerd in het anatomische gedeelte van een lichaam, maar misschien dat een spier waarbij de nadruk gelegd wordt op een gedeelte van die spier zich wat meer ontwikkeld op dat gedeelte waar de nadruk wordt gelegd. Net zo goed als je bij een hammer curl voor biceps een andere nadruk legt op je Biceps Brachii dan bij een normale biceps curl.
 
Ik geloof niet dat je een bepaalde plek in je borst (bijv. bovenkant of binnenkant) volledig kunt isoleren, maar dat je het wel meer kunt accentueren, door een bepaalde oefening!

Als ik zwaar m'n borst getraind hebt gericht op de bovenkant, met incline bench en low pully cable crossovers, dan heb ik de dagen erna vrijwel alleen spierpijn aan de bovenkant (en binnen van de bovenkant) van m'n borst!!

Aan m'n onderkant voel ik dan vrijwel niks, wel aan m'n buitenkant, maar die wordt naar mijn mening bij stretchen altijd meegepakt!

Kortom, ik geloof wel degelijk dat je bepaalde plekken in je spiergroepen meer kunt accentueren en stimuleren dan andere, met oefeningen naar keuze!
 
Laatst bewerkt:
EricR zei:
1 spier, misschien dat je een lichte nadruk kan leggen op de binnenkant van de vezel maar je traint dus niet binnenkant borst. Ben niet genoeg ingevoerd in het anatomische gedeelte van een lichaam, maar misschien dat een spier waarbij de nadruk gelegd wordt op een gedeelte van die spier zich wat meer ontwikkeld op dat gedeelte waar de nadruk wordt gelegd. Net zo goed als je bij een hammer curl voor biceps een andere nadruk legt op je Biceps Brachii dan bij een normale biceps curl.

Het begint er al een beetje op te lijken..

Ik ben wel degelijk van mening dat je zeker de nadruk op de binnenkant kan leggen.
 
Brutez zei:
Als ik kabel doe voel ik vele male meer de binnenkant dan de buitenkant. Als ik dumbbellfly's doe en ik draai ze bovenaan nog even naar binnen voel ik alleen de binnenkant. Misschien moet je het eens proberen, dan weet je wat ik bedoel..

heb alle varianten wel uitegeporbeerd
ook deze wel

natuurlijk voel je een bepaalde spanning in de binnenkant als je je borst knijpt..

maar ik ben van mening dat je die niet specifiek kunt trainen..
 
Interessante vraag, ik dacht vroeger ook dat je de binnnenkant borst wel kon trainen, maar ben door de heersende mening hier overstag gegaan. Maar er zijn toch ook wel erg veel ervaren mensen die zeggen dat het wél kan.
 
RubenSossa zei:
Ik geloof niet dat je een bepaalde plek in je borst (bijv. bovenkant of binnenkant) volledig kunt isoleren, maar dat je het wel meer kunt accentueren, door een bepaalde oefening!

Als ik zwaar m'n borst getraind hebt gericht op de bovenkant, met incline bench en low pully cable crossovers, dan heb ik de dagen erna vrijwel alleen spierpijn aan de bovenkant (en binnen van de bovenkant) van m'n borst!!

Aan m'n onderkant voel ik dan vrijwel niks, wel aan m'n buitenkant, maar die wordt naar mijn mening bij stretchen altijd meegepakt!

Kortom, ik geloof wel degelijk dat je bepaalde plekken in je spiergroepen meer kunt accentueren en stimuleren dan andere, met oefeningen naar keuze!


hoe wil je iets accentueren als er niets is, er bestaat geen binnenkant..

een vriend van mij heeft niet eens "een binnenkant" dat is bot, zijn spieren houden op een punt op.. wat de grote en de kleine borstpier heet.. oftewel boven en onderkant
 
FrederX zei:
hoe wil je iets accentueren als er niets is, er bestaat geen binnenkant..

een vriend van mij heeft niet eens "een binnenkant" dat is bot, zijn spieren houden op een punt op.. wat de grote en de kleine borstpier heet.. oftewel boven en onderkant

Je begrijpt het verkeerd. Met binnenkant bedoel ik dus de spier zelf maar dan het meest linkse of rechtse stukje

------

Als dit je spier is zijn de eerste 2 de buitenkant en de laatste 2 de binnekant van je borst.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Naar boven