XXL Nutrition

Opwarming (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Nitro

Cool Novice
15 jaar lid
Lid geworden
20 jan 2004
Berichten
232
Waardering
0
Hoe moet je nu eigenlijk effectief opwarmen? Ik ga meestal even pompen en zwaai eens wat met de armpjes. Pak dan een redelijk licht gewicht en doe veel herhalingen.
 
ikzelf begin met een kleine tien minuutjes op de fiets, loopband of crosstrainer, heel opt gemak, dan volgt wat armgezwaai en dan ff met een belachelijk licht gewicht een hoog aantal herhalingen doen (20-30)
 
Valt het ook aan te bevelen om elke oefening eerst met licht gewicht en veel herhalingen te doen? Dus een warmup-set voor elke oefening? Zo ja, hoeveel reps en wat zou het optimale gewicht dan zijn? Zeg, de helft van het gewicht van de workset?
 
5 minuten op de fiets oid en dan opwarmen met lage reps, voor mij meestal iets van 10 > 5 voor lichtere oefeningen en 10 > 5 > 3 > 1 voor zwaardere oefeningen
Verders maak bij opwarmen vaak gebruik van het post tetanic facilitation effect (Mixed neural drive/hypertrophy program aka 1-6)


BV bij bankdrukken als m'n werk gewicht ca 150 kg is doe ik 10*70 > 5*110 > 3*140 > 1*170 > ....*150,


Opwarmen met hoge reps is imo alleen maar weggegooide energie, waarbij je de spiercel al gaat verzuren voordat deze echt werk moet leveren.
 
3XL zei:
BV bij bankdrukken als m'n werk gewicht ca 150 kg is doe ik 10*70 > 5*110 > 3*140 > 1*170 > ....*150,

Eigenlijk is je opwarming je echte training dan al? Pak je doet dan na die 1*170 > 8*150 en dan 6*150 en tot je niet meer kunt dan?
 
3XL zei:
5 minuten op de fiets oid en dan opwarmen met lage reps, voor mij meestal iets van 10 > 5 voor lichtere oefeningen en 10 > 5 > 3 > 1 voor zwaardere oefeningen
Verders maak bij opwarmen vaak gebruik van het post tetanic facilitation effect (Mixed neural drive/hypertrophy program aka 1-6)


BV bij bankdrukken als m'n werk gewicht ca 150 kg is doe ik 10*70 > 5*110 > 3*140 > 1*170 > ....*150,


Opwarmen met hoge reps is imo alleen maar weggegooide energie, waarbij je de spiercel al gaat verzuren voordat deze echt werk moet leveren.
Met lage reps opwarmen? Da's nieuw voor me, doe je dat omwille van een speciale reden?
 
Om effectief op te warmen hoeft het lichaam maar 2 dingen te weten:
1. Wat de bewegingsuitslag zal worden
2. Wat het werkgewicht ongeveer zal worden

Verder hou je je reps liever aan de lage kant.
Dus je doet je 1e opwarmset bijv 5 reps, 2e set zwaarder 3 reps, 3e set zwaarder 1 rep, 4e en 5e set weer 1 rep en die zitten dicht bij je werkgewicht waarmee je straks je training gaat beginnen.

Dus ongeveer hetzelfde als 3XS
 
Nitro zei:
Eigenlijk is je opwarming je echte training dan al?

? ? Verklaar je naar


Nitro zei:
Pak je doet dan na die 1*170 > 8*150 en dan 6*150 en tot je niet meer kunt dan?

Na die 1 keer 170 begin ik idd aan m'n werksets met 150. Wat ik na de eerste werkset doe is afhankelijk van hoe ik op dat moment aan het trainen ben en hoe het gaat. Soms hou ik het gewicht hetzelfde, soms verzwar ik iets en soms ga ik juist lichter.

Laatste werkset is idd meestal tot ik op eigen kracht geen redelijke rep meer er uit kan persen.
 
Santoz zei:
Met lage reps opwarmen? Da's nieuw voor me, doe je dat omwille van een speciale reden?

Is echt niets nieuws hoor en word regelmatig aanbevolen.

De reden dat ik geen hoge reps gebruik is omdat de hogere reps de spier al verzuren voor de echte training begint en omdat bij hoge reps de gebruikte gewichten te veel afwijken van je werk gewicht waardoor vooral bij zwaardere oefeningen de sprong te groot word
 
Hoge reps moet je alleen doen om met een superlicht gewicht om op te warmen, om wat bloed in de spieren te krijgen en aan de beweging te wennen. Daarna kan je echte opwarming beginnen door in gewicht op te werken zonder de spieren uit te putten.
 
@3xl: die 1*170 is ook jouw 1RM?

Edit: volgens mij niet of wel, als ik ongeveer de percentages overneem voor mezelf.
 
Laatst bewerkt:
Nee, is niet m'n 1 RM (205kg)

Is gewoon even een hoeveelheid waar ik vanuit gegaan ben om een voorbeeld te geven dat ik bij opwarmen vaak 1 rep zwaarder doe als m'n daarop volgende werksets
 
Waarom ga je dan met opwarmen zwaarder als je werkset?
 
[Link niet meer beschikbaar] ;)
 
LammeTak zei:
Waarom ga je dan met opwarmen zwaarder als je werkset?



Post # 4
3XL zei:
Verders maak bij opwarmen vaak gebruik van het post tetanic facilitation effect (Mixed neural drive/hypertrophy program aka 1-6)
 
sorry, maar dat zegt me niks :D

edit: eerst lezen, voor ik antwoord. Ik zag De Leeuw z'n post niet
 
Laatst bewerkt:
Back
Naar boven