MuscleMeat

Analyse en Technische Uitvoering van de 3 Powerlifts Deel I: De Squat

Bezoekers in dit topic

MonsterStrength

Monstrous Giant
Elite Member
15 jaar lid
Lid geworden
13 jul 2003
Berichten
10.887
Waardering
6
In de volgende 3 artikels ga ik de powerlifts analyseren en uitleggen hoe ze technisch goed uit te voeren. Hou in gedachte dat de manier van uitvoeren hieronder beschreven hoofdzakelijk bedoeld is voor maximale kracht, maw deze kan afwijken van de uitvoering om optimaal spiermassa aan te zetten. De manier waarop deze oefeningen moeten getraind worden komt niet aan bod, dat is voor later.

Analyse en technische uitvoering van de 3 powerlifts deel I: De Squat
Dries Willaert

Analyse
Laten we eerst de squat analyseren voordat we kijken wat de beste techniek is.

Tabel 1 (1):
Spier​
Eccentric (%)​
Concentric (%)​
Biceps Femoris​
23.94 (+/- 12.98)​
26.29 (+/- 10.90)​
Gluteus Maximus​
32.80 (+/- 17.77)​
27.41 (+/- 13.83)​
Vastus Medialis​
23.56 (+/- 7.41)​
28.85 (+/- 9.97)​
Vastus Lateralis​
19.68 (+/- 12.88)​
17.45 (+/- 12.43)​

Tabel 1 laat zien dat (wanneer men rekening houdt met de foutmarge) de Biceps Femoris en de Gluteus Maximum een veel grotere rol spelen in de eccentrische fase van de squat dan de Vastus Medialis en de Vastus Lateralis. In de concentrische fase komt spanning ongeveer gelijk verdeeld over de Biceps Femoris, Gluteus Maximus en Vastus Medialis. Dit is volledig in tegenstrijd met wat algemeen aangenomen wordt, namelijk dat squatten enkel een Quadriceps oefening is.

Met het bovenstaande in het achterhoofd moet je er dus voor zorgen dat je tijdens het squatten spanning zet op de sterkste spieren: Hamstrings en Gluteus. Hoe doe ik dat, vraag je jezelf af? Het zit hem allemaal in de heupen, want de beide spieren zijn heupstrekkers.

Uitvoering

De Hefboom: De meest voorkomende fout bij squatten is verticaal naar beneden zakken met de heupen, waardoor er onnodig veel stress op de knieën komt en de hefboom volledig verknoeid is. De beste manier is om eerst naar achteren te gaan zitten, en dan pas te zakken. Eerst de heupen buigen en dan pas de kniën dus! Je kan deze beweging vergelijken met diegene die we maken als we op een stoel gaan zitten. De ROM wordt drastisch verkleind met deze techniek, en er komt een grote spanning op de Hamstrings in de eccentrische fase waardoor je de concentrische fase kan inzetten met een inmense stretch reflex. Bij de squat kan je de Hamstrings met een veer vergelijken. Een goeie methode om beginners te verplichten naar achteren te zitten, is hun tenen laten opkrullen. Je heupen worden op deze manier verplicht om naar achteren te bewegen, of je valt om. Bij het verticaal zakken kan de spanning op de Hamstrings tot een kleine 19% herleid worden, met minima van amper 13%. Je kan jezelf controleren of je van een goeie hefboom gebruik maakt, wanneer je kniën iets voorbij je tenen komen heb je een goeie hefboom. Soms wordt er beweerd dat je kniën niet voorbij je tenen mogen komen, maar dit verplaatst de druk van je kniën volledig naar je heupen, en dan sta je weer even ver (2). Het is ook bijna praktisch onmogelijk om niet om te vallen bij deze techniek.

Plaatsen van de halter: Dit sluit aan bij de hefboom. Hoe lager de halter op je Trapezius ligt, hoe makkelijker je naar achteren kunt zitten. De maximale anterior-posterior verdeling en de maximale kracht productie worden bereikt met een lage barbell (3). Let op dat je niet overdrijft en de halter onder je Trapezius legt, ik heb dit zelf een tijdje geprobeerd, maar je kan ten eerste de halter niet meer deftig vasthouden omdat hij naar beneden schuift, en omdat de halter te laag ligt kun je niet meer naar achteren gaan zitten, maar moet je voorover buigen waardoor je maar weinig kans hebt dat je parallel breekt. Dit is waarom ik er zo op hamer dat een goeie squatter grote Trapezius nodig heeft, om de barbell er te kunnen op laten rusten. Het is perfect mogelijk de barbell zo te plaatsen dat je hem niet meer moet ondersteunen, enkel je handen er op plaatsen om hem in balans te houden. Wat de handen plaatsen betreft, dat is en persoonlijke keuze, sommigen hebben liever de handen zo dicht mogelijk bij de schouders, dit komt vooral veel voor bij lichtgewichten. Hoe zwaarder je wordt, hoe natuurlijker het wordt om wijder vast te nemen. Eens je Trapezius groot genoeg zijn is een grip met de handen tegen de uiteinden van de bar nog makkelijker, en het spaart je schouders van de druk die er bij een narrow grip wel opkomt.

Het Hoofd: De houding van je hoofd tijdens het squatten is erg belangrijk, want je lichaam volgt altijd je hoofd. Wil je terug omhoog komen, moet je omhoog kijken. Fixeer je op een punt dat hoger ligt dan ooghoogte, bv het plafond. Sommige lifters kijken liever recht voor hun, dat is geen enkel probleem, zorg er gewoon voor dat je nooit (!!!) naar beneden kijkt. Als je hoofd naar beneden gericht is gaat je lichaam hem volgen en val je gegarandeerd voorover. Dit is niet het enige gevaar, het is al vele malen voorgekomen dat bij lifters die naar beneden kijken de halter over hun hoofd valt, wat dus pijnlijke schaafwonden nalaat, verschrikkelijk veel druk op je nek plaatst en in het ergste geval er een spotter ernstig gewond raakt. Naar beneden kijken veroorzaakt ook een onnatuurlijke kromming in de rug omdat de borst niet meer naar voren kan geduwd worden.

De Benen: Tijdens de squat is het belangrijk de kniën naar buiten te duwen, ook dit om spanning te zetten op de Hamstrings. Het roteren van de knieën naar buiten tijdens de squat resulteert in kleinere compressiekrachten dan bij een rotatie naar binnen (4). Een truc om je kniën (onbewust) naar buiten te duwen is je inbeelden dat elke voet op een aparte plaat staat, die gescheiden zijn tussen je benen. Je doel met die planken is ze zo ver mogelijk weg van elkaar duwen, en dit in een beweging die ongeveer over 45° zijwaards/voorwaards verloopt. Wat je voeten betreft: deze spelen een kritische factor in knie en heup bewegingen, de grootste spanning op de Hamstrings komt vrij wanneer de voeten naar voren gericht zijn (5), dus deze is dan ook optimaal om de maximale stretch reflex te creëren.

De Rug: Zoals bij praktisch elke oefening is het van belang je rug recht te houden tijdens de squat. Verduidelijking: niet enkel je rug, maar je volledige core moet je recht houden. Dit zijn de stabiliserende spieren tijdens de squat. De halter ligt op je rug, de kracht komt uit je heupen, wat er tussen zit is dus erg belangrijk voor de kracht overdracht. Met een rechte rug bedoel ik absoluut niet dat je de rug moet verticaal houden, maar een natuurlijke curve is aangeraden. Rugklachten komen het meest voor bij sporten waar een hyperextenstion van de rug een veelvoorkomend fenomeen is (bv turnen, worstelen, duiken, …), dus denk zelf logisch na en vermijd een kromme rug (6).

Slotwoord
Ik hoop dat ik jullie een beter inzicht heb gegeven hoe de squat goed uit te voeren, met het oog op maximale krachtproductie en blessure preventie. De conclusie is dus dat de Hamstrings een belangrijkere rol spelen tijdens de squat dan de meesten denken, en dat trainen van de Hamstrings dus een must is, maar dit komt nog aan bod in een volgend artikel.

Dries Willaert
(contact: wakaera@hotmail.com)


Bronnen:
1. Caterisano A, Moss RF, Pellinger TK, Woodruff K, Lewis VC, Booth W, Khadra T. J Strength Cond Res. 2002 Aug;16(3):428-32. The effect of back squat depth on the EMG activity of 4 superficial hip and thigh muscles.
2. Fry AC, Smith JC, Schilling BK. Effect of knee position on hip and knee torques during the barbell squat.
J Strength Cond Res. 2003 Nov;17(4):629-33.
3. Hattin HC, Pierrynowski MR, Ball KA. Effect of load, cadence, and fatigue on tibio-femoral joint force during a half squat.
4. Kingma I, Bosch T, Bruins L, van Dieen JH. Foot positioning instruction, initial vertical load position and lifting technique: effects on low back loading.
5. Abelbeck KG. Biomechanical model and evaluation of a linear motion squat type exercise.
6. Bono CM. Low-back pain in athletes.
 
Laatst bewerkt:
Goed artikel kerel. Interessant gegeven, dat van die knieën. :thumbs:
 
Goed artikel idd bedankt :thumbs:
 
Wanneer ik zak, zak ik altijd op een manier dat mijn rug naar voren helt (wel holle rug) Ik kan niet kaarsrecht zakken. Dus ik zak zo zeg maar /, is dit erg?
 
eduardjanssen zei:
Wanneer ik zak, zak ik altijd op een manier dat mijn rug naar voren helt (wel holle rug) Ik kan niet kaarsrecht zakken. Dus ik zak zo zeg maar /, is dit erg?

OF je zit niet ver genoeg naar achteren, OF je hebt de halter te hoog in je nek, OF je hebt de halter te laag op je rug. Maar zolang je rug in een natuurlijke curve blijft is er geen probleem hiervoor, maar bij zo'n beweging kom je waarschijnlijk niet onder parallel?
 
belangrijk is te weten dat rug RECHT niet wil zeggen, rug VERTICAAL

het belangrijkste is dat je rug haar normale curvatuur behoudt. of deze verticaal is of niet heeft niet zozeer belang en heeft vaak te maken met individuele verschillen in de squat.

vandaar dat ik in dergelijke artikels niet graag spreek over "rug recht" houden, want recht associëren zeer veel mensen met vertikaal.

maar als je je rug verticaal houdt maar je onderrug bol houdt, dan is dat even slecht.

dus respecteer de verschillende kyfosen en lordosen in je rug, dat is het belangrijkste dat je moet onthouden.

heel het stukje lezen dus, want dit wordt in het artikel duidelijk benadrukt
 
Laatst bewerkt:
zit er trouwens ook nog aan te denken van een artikel te plaatsen, maar dat is dan niet echt meer powerlifting, dan wel gewichtheffen :D
 
Sommige lifters kijken liever recht voor hun, dat is geen enkel probleem, zorg er gewoon voor dat je nooit (!!!) naar beneden kijkt. Als je hoofd naar beneden gericht is gaat je lichaam hem volgen en val je gegarandeerd voorover.

dat is niet de voornaamste reden. zijn zeer veel sterke squatters die naar beneden kijken zonder voorover te vallen.
de voornaamste reden om naar beneden te kijken af te raden is dat daardoor je rug niet meer in haar originele curvatuur komt te zitten. als je squat moet je borst naar voor zijn (in het Engels 'chest up') en alles wat daaronder komt holler ('back tight'). dat gebeurt het gemakkelijkste als je dan naar voor kijkt of iets meer naar boven. (hoe hoger je kijkt, hoe groter de (hyper)extensie in je rug wordt. dat zie je ook in deadlifts, mensen die dat laatste willen halen gaan heel vaak hun hoofd naar achter brengen.
als je in de squat naar beneden gaat beginnen kijken, gaat dit voor voornaamste reden hebben dat je borst niet meer naar voren kan blijven, wat weer als gevolg heeft dat je onderrug ook niet meer in haar normale lordose zal zitten. dit wil zeggen dat je gaat squatten met een ronde rug. en DAT is waarom we zeggen dat je naar voor moet kijken, of ietsje naar boven.
 
don't wanna sound like a bitch, but it's knieën en niet kniën, bij 'hefboom' heb je overal kniën getypt
 
wanneer je kniën iets voorbij je tenen komen heb je een goeie hefboom. Soms wordt er beweerd dat je kniën niet voorbij je tenen mogen komen, maar dit verplaatst de druk van je kniën volledig naar je heupen, en dan sta je weer even ver (2).

ehm, de druk komt nooit volledig naar je heupen verplaatst, doch dit terwijde. ik wil dan van jou wel weten hoe het komt dat verschillende 1000+ squatters hun knieën niet voorbij hun tenen laten komen. als ik het mij goed herinners houdt Brent Mikesell zijn scheenbenen zo goed als loodrecht tov de grond. ook meeste goede squatters squatten het best als hun scheenbenen loodrecht op de vloer blijven, of zo loodrecht mogelijk. dat wil zeggen dat je nog meer naar achter moet gaan zitten, waardoor je eerst wel wat minder zal squatten, maar waardoor je de spieren gaat ontwikkelen die het meest gaan bijdragen in het squatten van zware gewichten. hoe smaller je stand, hoe moeilijker het inderdaad wordt, maar eens je wijder gaat staan, wordt het, indien goed op getraind, zeer gemakkelijk om je schenen loodrecht te houden.
dit wil niet zeggen dat ik vind dat knieë, voorbij de tenen brengen schadelijk is, hell, gewichtheffers doen dit constant, gedurende jaren, zonder enig probleem. dus dt zul je mij niet horen zeggen.
 
wat je ook niet moet vergeten is dat als je knieën naar voren gaan, je de rom dan weer wat vergroot, wat leidt tot iets minder gemakkelijk en minder duidelijk parallel te breken
 
Spike zet es alles in 1 post ofzo! :p
 
Dit is waarom ik er zo op hamer dat een goeie squatter grote Trapezium nodig heeft, om de barbell er te kunnen op laten rusten.

erop?

vergeet niet dat de trapezius ook bestaan uit drie delen... je hebt de upper fibers, middle fibers en lower fibers. wat je zal bedoelen is dat je traps samen met de rest van je rugspieren zo goed mogelijk ontwikkeld moeten zijn om een soort natuurlijk kussentje te hebben waar de stang comfortabel op ligt. maar dit is NIET op de strapezius dat ze moeten rusten. je moet goed oppassen hoe je dingen schijft want hoe je het daar zegt spreek je jezelf tegen en gaan veel mensen dit bedoelen :

[Afbeelding niet meer beschikbaar]


terwijl jij wil zeggen dat de halter moet rusten ongeveer op de plaats daar waar je de overgang ziet van de middelste vezels naar de onderste vezels. dat is de meest stabiele en comforstabele plaats, want de barbell zit als het ware een beetje klem, op voorwaarde dat je je schouderbladen goed naar elkaar toe trekt.

kan niet zo snel en foto vinden mar ongeveer op die hoogte :
powerlifting_squat_small.jpg
 
Spike, you really do sound like a bitch :p


Goed artikel Dries! ik kijk al uit naar de volgende reeks!
 
Ik ben vooral benieuwd naar de benchpress en deadlift, maar verder goede poging hoor Dries :thumb:.


:devil:
 
Deejay_Spike zei:
zit er trouwens ook nog aan te denken van een artikel te plaatsen, maar dat is dan niet echt meer powerlifting, dan wel gewichtheffen :D
plaatsen!:)
 
Spike you're a bitch :D

Maar thx voor de kritiek, ik kijk strax wat ik kan aanpassen trutje :D
 
Btw spike, dit artikel is enkel de basis, er zijn genoeg mensen die bv de barbell toch liever hoger of lager leggen
 
Back
Naar boven