XXL Nutrition

Getrainde spieren vragen pas na uren om eiwitten

Bezoekers in dit topic

RougeMonkey

King of the hill
Elite Member
20 jaar lid
Lid geworden
8 okt 2002
Berichten
6.263
Waardering
2
Dit onderzoek vond ik op Ergogenics

Getrainde spieren vragen pas na uren om eiwitten


Een uur na een intensieve krachttraining zijn de spieren nog niet begonnen aan de opbouw van nieuwe eiwitten en de afbraak van oude. Dat gebeurt pas later. Dat ontdekten Finse bewegingswetenschappers die proeven deden met zes mannen.


De mannen kregen met een infuus aminozuren toegediend die een onschadelijke straling afgaven, waardoor de onderzoekers ze konden volgen in het lichaam. Een klein uur nadat het infuus was aangelegd moesten de mannen vijftig minuten hun benen trainen. Gedurende drie uur na hun sessie keken de Finnen in het bloed en de spieren van de sporters wat er precies gebeurde. Voor en na de training kregen de mannen niets te eten.


Tot hun verbazing ontdekten de onderzoekers dat een uur na de sessie de spieren nog niet meer eiwitten waren gaan opbouwen en afbreken dan in mannen die niet hadden getraind. Dat gebeurde pas later, aan het einde van het tijdsinterval dat de onderzoekers de sporters in de gaten hielden.


Waarschijnlijk is het eerste uur, en misschien wel de eerste twee uur, na de training vooral het aanvullen van het glycogeen van belang. Pas daarna vragen spieren om eiwitten.




Bron

Pitkanen HT, Nykanen T, Knuutinen J, Lahti K, Keinanen O, Alen M, Komi PV, Mero AA. Free amino acid pool and muscle protein balance after resistance exercise. Med Sci Sports Exerc. 2003 May;35(5):784-92. [PubMed]
 
Ik zal Ronnie laten weten dat ie helemaal verkeerd bezig is.
Ja zo win je de Olympia nooit!!
 
Bij lage glycogeenwaarden zullen de cal. eerst naar de glycogeendepots in de spieren gaan. Wanneer jij aminozuren gaat eten terwijl de glycogeendepots in de spieren laag zijn dan zullen deze aminozuren weinig doen voor de eiwitsynthese(niet anabool).
Gelukkig hebben we de keuze om eiwitten samen met koolhydraten te eten. De koolhydraten kunnen dan de glycogeenvoorraad aanvullen en zorgen voor een afgifte van insuline, zodat de aminozuren voor de eiwitsynthese gebruikt kan worden.

Je kunt inderdaad stellen dat het aanvullen van glycogeen het meest belangrijk is na de training. Maar daarom zijn de aminozuren(eiwitten) niet onbelangrijk.
 
aangetoond is dat de eiwitsynthese bij inname van eiwitten/carbs het hoogst is.

Dacht dat we dit al lang achter ons hadden?
 
bwa, denk niet dat het veel uitmaakt of je eiwitten inneemt vlak na de training of niet, zolang je er maar genoeg binnenkrijgt op een dag.

ik neem persoonlijk na m'n training alleen maar snelle KH, m'n eiwitten neem ik voornamelijk 's ochtends en van 17h tot ik ga slapen. Train dus van 13.30h tot 14.45h.

je doet er mee wat je wilt...

:D
 
zolang je elke 2 a 3 uur minimaal 30gr eiwitten binnenrijgt heb je een constante hoeveelheid eiwitten/aminozuren in je bloed waardoor het niet ze belangrijk is om direct na de training (whey)eiwitten te nemen zolang je ze maar constant over de dag eet
 
Ik zeg niet dat je nu geen whey meer moet gebruiken, maar ik denk ik post het hier ff om reacties uit te lokken.
Thanks voor de reacties :)
 
elk soort eiwit heeft natuurlijk voordeln whey is perfect voor bij vna het opstaan om snel eiwitten in je lichaam te krijgen, maar goed veel van de mensen die hier komen zijn nog niet erg oud of student en hebebn het finacieel niet breed dus ga je andere oplossingen zoeken ik zeg altijd maar zo..liever een eiwit van een b merk dat je consequent gebruikt dan en duur proteïne suplement van een duurmmerk waar je zuinig mee gaat doen
 
Wel een proef met maar liefst 6 mannen! :p
 
Back
Naar boven