MuscleMeat

3 Het vet van het land (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Esperantisto

Freaky Bodybuilder
15 jaar lid
Lid geworden
11 okt 2002
Berichten
6.844
Waardering
25
H3 The fat of the land – Het vet van het land

Mensen en onze voorgangers hebben gefeest van het ‘vet van het land’ gedurende tenminste de laatste 3 miljoen jaar, maar de vetten die onze oerouders aten, waren heel verschillend van de vetten die we vandaag de dag consumeren.
Anders dan de meeste kieskeurige eters van tegenwoordig, die alleen het spiervlees van dieren eten, als we dat al doen, aten onze oerouders alles van het beest: de huid, de spieren, de organen, de hersenen, het ingewandsvet en zelfs het merg uit de botten, echt alles behalve de vacht, de horens, hoeven en botten.
Hierdoor kregen onze oerouders alle vetten binnen die ze nodig hadden om op te gedijen. En dat zijn dan ook de vetten, waar wij als mensen (door natuurlijke selectie) het beste op functioneren. Dus, om ons geboorterecht op gezondheid terug te veroveren moeten we het zelfde doen, tenminste, voorzover dat met onze moderne voedselvoorkeur te realiseren valt.

De overgang naar een ander soort vet heeft eigenlijk pas in de laatste 100 jaar plaatsgevonden, minder dan een oogewenk in de geschiedenis van de mensheid. In 1910 consumeerden we 83% van onze vetten nog in de vorm van dierlijk vet en slechts 17% als plantaardig vet en bijna al die vetten kregen we binnen door daadwerkelijk die planten te eten. Tegewnwoordig krijgen we 3x zoveel plantaardig vet binnen, meestal zijn dat goedkope plantaardige oliën evenals geharde vetten en slechts de helft van het voedingsvet bestaat nog uit dierlijk vet.

Helaas hebben we een nieuw soort vet toegevoegd: een onnatuurlijk, kunstmatig vet, die ook transvet(zuur) wordt genoemd. Transvetzuren, die veel bij het bakken worden gebruikt, zitten in bijna alle bewerkte voedingsmiddelen.

De vetten en oliën die een mens eet, worden verwerkt in de celmembranen van elke lichaamscel. Om een cel goed te laten functioneren, is hoogwaardig vet(zuur) nodig: cholesterol en verzadigde vetzuren geven de membranen een goede structuur en poly-onverzadigde vetzuren zorgen voor flexibiliteit. Beiden zijn belangrijk voor het goed functioneren van een celmembraan.

De kunstmatig geproduceerde transvetzuren die gevormd worden tijdens een proces dat gedeeltelijke hydrolysering heet, vervuilt het celmembraan en interfereert met een goede functie ervan.
De nadelige effecten voor onze gezondheid zijn groot:
ze verlagen het HDL-cholesterolgehalte (het goede cholesterol) ,
verhogen het LDL-cholesterol gehalte (het slechte c.),
verhogen het totaal aan cholesterol,
hebben een nadelige invloed op de voortplantingsfuncties,
verlagen de voedingswaarde van moedermelk,
verzwakken het immuunsysteem,
verharden de celwand,
interfereren met de produktie van goede essentiële vetzuren uit voedingsvet
dragen bij tot het ontstaan van vetzucht en vooral,
dragen direct bij tot de ontwikkeling van insuline-resistentie en hyper-insulinemie [te veel insuline].

Deze vetten komen voor in alle vormen van voorverpakte en bewerkte voedingsmiddelen, van margarine en salades en kook-oliën tot bakkersprodukten (koek, gebak, etc.), chips, crackers en snoep.
Kijk naar het woord ‘partially hydrogenated’(gedeeltelijk gehydrolyseerd_ op het label en vermijd elke vorm van voedsel die deze vetten bevat.

Voor uw gezondheid bevelen we aan dat u de inname van belangrijke vetzuren, die onze oerouders aten, vergroot. Deze vetten komen nu te weinig voor in het moderne Amerikaanse dieet.
Dit zijn de meervoudig onverzadigde vetzuren, die we omega-3-vetzuren noemen en die voorkomen in koud-water-vis (sardientjes,wilde zalm, makreel, haring en tonijn) en in de olie die eruit geëxtraheerd wordt, zoals levertraan evenals vetten van wild (konijn, haas, etc.)

We bevelen aan dat u uw inname van enkelvoudig onverzadigde vetzuren vergroot. Deze vidnt u in olijven, olijfolie, avocado, canola olie en echte noten en hun oliën.

De verzadigde vetzuren in uw voeding moeten komen uit hoogwaardige bronnen als vlees, gevogelte, zuivel en eieren.

Vermijd het gebruik van gebottelde plantaardige olie, soja-olie en ander goedkope bakolie evenals margarine, omdat deze zowel transvetzuren als grote hoeveelheden omega-6-vetzuren bevatten, die de oerouders alleen in kleine hoeveelheden aten en dan slechts van de plant zelf.

Om hun manier van eten te imiteren, zou de verhouding omega-6 tov omega-3 vetzuren ongeveer gelijk moeten zijn. Voor de meeste mensen betekent dit dat ze meer omega-3-vetzuren moeten eten en minder omega-6-vetzuren.


Goede vetten zijn
Om te koken/bakken in een pan: boter, ghee (geklaarde boter), olijfolie, sesamolie, kokosolie, reuzel, vet dat van nature in vleees en gevogelte voorkomt (bij voorkeur van biologisch vlees, dat niet met granen gevoed is)

Om te bakken: amandel olie, boter, canola olie, ghee (geklaarde boter) en reuzel (liefst organisch)

Voor salades: avocado-, amandel- , canola- , hazelnoot- , macadamia- , olijf- sesam- walnoot en lijnzaadolie

Goede supplementaire oliën
- lijnzaadolie (moet donker en koel bewaard worden in koelkast, NOOIT verhitten)
- sardine olie (en andere verse visolie)
- levertraan (moet donker en koel bewaard worden in koelkast, NOOIT verhitten)
- capsules met visolie, lijnzaadolie, DHA, EPA. Als je een van deze instabiele olies in capsulevorm gebruikt, wees er dan van bewust dat zuurstof kan binnendringen en de olie kan bederven waardoor peroxydes ontstaan. Bijt daarom regelmatig een capsule door om te controleren of deze nog vers is. Als het erg ranzig smaakt, weggooien en naspoelen met een beetje wijn.

Slechte vetten: maisolie, plantaardige bakolie, margarine, shortening (?), gedeeltelijk gehydrogeneerde oliën van welk type dan ook.

Nog wat details:
Metabolic conversion pathways of omega-6 and omega 3-fatty acids

LA (linoleic acid = omega -6) à arachidonic acid (mbv desaturase en elongase enzym)
ALA (alpha-linolinic acid = omega-3) zit in lijnzaadolie wordt omgezet in eicosapentanoic acid (EPA) en docosahexanoic acid (DHA) (mbv desaturase en elongase). Die twee stofjes zitten weer in visolie.
 
Laatst bewerkt:
Wederom interresant Espi. Ik heb enkele vragen:

-lijnzaadolie, ik had laatst ergens gelezen dat het weer niet in de koelkast moet staan (terwijl ik dat wel altijd had). Moet ik het nu wel of niet in de koelkast zetten, en belangrijker: waarom?

ennuh

''Voor salades: ..... en lijnzaadolie''

jummie, salade met lijnzaadolie, heerlijk! :D

-levertraan, heeft het toegevoegde waarde dat te nemen als je ook lijnzaadolie slikt? Of zitten r nog meer belangrijke zaken in naast omega-3-vetzuren?
 
Lijnzaadolie wel in de koelkast..
Levertraan bevat de omega-3-vetzuren die al een stuk verder in de 'keten' zitten terwijl lijnzaadolie zogezegd de ruwe grondstof levert.
Men vergelijkt het met ruwe ongeraffineerde olie en superbenzine, met dien verstande dat superbenzine (levertraan dus met die DHA en EPA) beter is.. je hebt er namelijk minder van nodig!

Zie ook die draad van mij over levertraan versus lijnzaadolie (idd ook naar aanleiding van dit boek)
 
Ah, dus als ik het echt goed wil doen ruil ik de lijnzaadolie in voor levertraan? Ennuh, is dat nog viezer? :eek:
 
Ik vind levertraan minder vies, maar dat is ook alleen maar omdat ik gek op vis bent.. anders kon je er nog wel eens erger van over je nek gaan..
In dat geval zou je het slikken ervan eventueel kunnen vooraf laten gaan aan het eten van vis (zoals tonijn?). Ik heb voor een iets grotere fles (365 ml) dan die van lijnzaadolie (2,40 euro voor 250ml) rond 6,50 pleuro betaald. Voor eenzelfde hoeveelheid levertraan in de vorm van capsules zou je je blauw/arm betalen.. dus slikken!
Vrouwen moeten toch al zoveel viezigheid slikken (als ze van hun mannetjes houden dan), dan valt dit nog wel mee :lick:

Espi
 
Laatst bewerkt:
Originally posted by Esperantisto

Vermijd het gebruik van gebotteld plantaardige olie, soja-olie en ander goedkope bakolie evenals margarine, omdat deze zowel transvetzuren als grote hoeveelheden omega-6-vetzuren bevatten, die de oerouders alleen in kleine hoeveelheden aten en dan slechts van de plant zelf. Om hun manier van eten te kopiëren, zou de verhouding omega-6 tov omega-3 vetzuren ongeveer gelijk moeten zijn. Voor de meeste mensen betekent dit dat ze meer omega-3-vetzuren moeten eten en minder omega-6-vetzuren. [/i]

transvetzuren zijn toch van oorsprong onverzadidge vetten die (meen ik) toch door een chemische verandering van waterstofatomen of koolstofatomen (kan t helemaal verkeerd hebben?:)) zodoende can structuur veranderen in deze gehydrogenateerde vetten?

Originally posted by Esperantisto
Goede vetten zijn
Om te koken/bakken in een pan: boter, ghee (geklaarde boter), olijfolie, sesamolie, kokosolie, reuzel, vet dat van nature in vleees en gevogelte voorkomt (bij voorkeur van biologisch vlees, dat niet met granen gevoed is)
meen dat kokosolie ook veel verz.veten bevat?

Originally posted by Esperantisto

Goede supplementaire oliën
- lijnzaadolie (moet donker en koel bewaard worden in koelkast, NOOIT verhitten)

waarom staat dat dan in de reformwinkel altijd in de schappen?

koop er teleksn 2 flesjes per keer in, zet de 1 in koelkast in de groentela en de ander bewaar ik in een kast bij mij op de kamer

ps. espi goed artikel meid, maar ik mis noten als bron van onv.vetten, alhoewel ze ook weer de nodige cals leveren, maar goed dat is hier niet aande orde;)
 
Laatst bewerkt:
Kokos is een van de weinige verzadigde vetten die als zeer gezond worden beoordeeld. Verzadigde vetten zijn niet slecht hoor, vandaar dat boter (wat trouwens niet geheel verzadigd schijnt te zijn) zo goed is.
Transvetten worden gemaakt door een stroom door olie te leiden.. dan ontstaan zowel cis- (de natuurlijke vorm) als trans-vetzuren. Die laatste zijn onnatuurlijk en komen dus niet in de natuur voor.. helaas heeft ons lichaam er een raar soort voorkeur voor.. en dat schijnt kankerverwekkende gevolgen te hebben!

Groetjes

Espi (heeft gebakken in olijfolie en gezouten boter)
 
Kan het niet laten, maar ben je soms fan van the prodigy?
 
Originally posted by Man-Mountain
Kan het niet laten, maar ben je soms fan van the prodigy?

:D het is gewoon een vette CD, maar volgens mij is Espi niet in dat soort muziek, toch?

Ennuh, Dandy, volgens mij moet lijnzaad pas in de koelkast als het flesje open is geweest, meen ik.
 
Originally posted by Rob G


Ennuh, Dandy, volgens mij moet lijnzaad pas in de koelkast als het flesje open is geweest, meen ik.

ja, doe ik ook, maar ik reageerde op jouw vraag. dacht dat je t ook over gesloten flesjes had anders had ik beide we in de koelkast gezet:)
 
Net gelezen op een ander bulbord voor low-carbers!

Hier nog eens waarom transvetten slecht voor je zijn .. ga niet vertalen hoor!

OP (original poster)
The good news is that by low carbing, you pretty much 'accidentally' avoid a lot of trans fats because they are widely found in baked goods and the like, which we don't eat anyway.

The other day, though, I was in Trader Joe's and noticed that they had a brand of low-carb cookies on sale, so I picked 'em up and looked at the ingredients list. Partially hydrogenated vegetable oils figured prominently. So I dropped the cookies and slowly backed away.

Trans fats are called that because they have an unnatural chemical configuration called the trans configuration. Some people have called them "damaged fats," which is a good way to think of them. The very fatty acid molecules in trans fats are shaped WRONG. Now, you don't have to remember very much of your high school chemistry to realize that at a very basic intutive level, a molecule that's shaped wrong is not going to work correctly.

When you eat something with trans fats in it, those warped, distorted molecules are getting incorporated into your very cell membranes. When you eat proteins they become part of you: same thing with fats.

When you have these damaged fats incorporated into your cell membranes, a lot of the enzymatic activity that is supposed to be happening across these membranes won't work properly. Conversion of the various forms of cholesterol from "bad" to "good" is just one of those things - that's why eating trans fats will raise your bad cholesterol and decrease your good cholesterol.

Also, very crucially for us low-carbers, the trans fats will make your cells more resistant to insulin, thus playing a role in the development of Type II diabetes as well as the not-yet-diabetes level of insulin resistance that many of us have experienced before we got smart about our diets. The whole purpose of low-carbing is to decrease insulin resistance, so you won't exactly be getting the full benefit of a low-carb diet by eating trans fats. Additionally, there's some evidence to show that trans fats play a role in the development of obesity itself, by screwing up your fatty acid metabolism.

Also: heart disease, cancer, infertility, compromised immune systems. If you don't have healthy cell membranes, you can look forward to all KINDS of problems.

So avoid ANYTHING that has hydrogenated or partially hydrogenated vegetable oils of any kind listed on the ingredients list. This includes things like vegetable shortening (which is nothing BUT partially hydrogenated vegetable oil), regular margarine (although there are now brands that are made with a different process and don't contain trans fats - natural butter is still better), non-dairy creamer, both the liquid kind and the powdered kind, and a ton of processed foods, not all of which are high-carb. For instance, watch out for salad dressings - some contain trans fats.

The top expert on lipids in the country, a woman named Mary Enig, has flat-out said that the health problems that are popularly blamed on animal (i.e., saturated) fats in the diet are actually the result of our high intake of hydrogenated vegetable fats. A lot of the health data that was collected before the 80's failed to properly identify the proportion of trans fats in the diet.

It is very much in the interest of the 'edible oils' industry to make sure we blame natural saturated fats for all these health problems instead of the real culprits, which I would identify as a high-insulin (i.e., high-carb) diet combined with unnatural industrial foods like trans fats.


antwoord:
It is not an unnatural chemical configuration. This isomerization from cis to trans happens in the fermentation process of ruminants. Isomerization of many carbon chains also occurs in the human intestinal system. compounds such as lutein, Beta carrotene and lycopene undergo isomerization.
However a natural configuration can be unheatlhy.

What enzymes lose their activity with Trans fats? I have heard and believe that they are unhealthy by had not heard the mechanism.



OP weer:

This is the quote from Mary Enig on that subject:

There have always been small amounts of one kind of trans fatty acids in the human diet from the ruminant fats (dairy, sheep, goat, deer, buffalo, antelope, etc.) because the microorganisms in the rumen try to get rid of the polyunsaturated fatty acids that are found in the plant foods eaten by these animals.

In the early days of trans fatty acid research, the researchers assumed that the trans fatty acids found in ruminant fats were no different than those produced by partial hydrogenation in the factory.

But the studies showed that not only was the amount much smaller (e.g., the fat in butter might be 2-3% of the ruminant trans), the effect on the "machinery" in the cell membranes was not different than without the trans. Yet all studies feeding the trans produced by partially hydrogenating the vegetable oils showed the adverse effect on the cell "machinery."

In other words, the "natural" trans fats occur in extremely small quantities and, for reasons that are apparently not fully understood, they do not seem to have the detrimental effect that the partially hydrogenated oils do.

What enzymes lose their activity with Trans fats? I have heard and believe that they are unhealthy by had not heard teh mechanism.

Again, I am quoting Enig:

The various mechanisms through which the trans fatty acids disrupt function are related in part to the ability of trans fatty acids to inhibit the function of membrane related enzymes such as the delta-6 desaturase resulting in decreased conversion of e.g., linoleic acid to gamma-linolenic acid or arachidonic acid; interference with the necessary conversion of omega-3 fatty acids to their elongated tissue omega-3 fatty acids; and escalation of the adverse effects of essential fatty acid deficiency.

And also from the same interview:

As regards to the question of cancer, trans fatty acids induce adverse alterations in the activities of the important enzyme system that metabolizes chemical carcinogens and drugs (medications), i. e., the mixed-function oxidase cytochromes P-448/450.

The full interview is available at:

http://www.mercola.com/2000/june/10/trans_fats.htm

The very long, but interesting (and disturbing) article by Enig, "The Oiling of America," is available at:

http://www.westonaprice.org/know_your_fats/oiling.html

It details, among other things, the history of efforts by the edible oils industry to prevent the FDA from even gathering data about the negative health effects of trans fats as distinct from saturated fats in the diet.

..........................................
Zo, nu hoor je het ook weer van een ander...

Erg handig dat ik die omzetting van ALA (niet lipoic acid) maar die van de grondstof voor omega-3 vetzuren er aan toe heb gevoegd.
 
Originally posted by Esperantisto
Net gelezen op een ander bulbord voor low-carbers!

.. ga niet vertalen hoor!


Please Espi, please ... :D
 
Ik dacht dat alle nederlanders zo goed Engels konden... ik wil er wel een vracht karmapunten voor!!!!
Als ik wil ,ram ik die vertaling in 15 minuten eruit.. en als het NL-En had moeten zijn in 20 minuten.

Het valt me trouwens bitter tegen dat deze reeks postjes zo weinig discussie losmaakt. Bij B&F is het helemaal huilen met de pet op....

Ben nog bezig met het hoofdstuk leaky gut trouwens... dan hoor je waarom granen ook al zo slecht voor je zijn!

Espi (die over gebrek aan karma tegenwoordig niet te klagen heeft, maar laatst weer een negatieve kreeg zonder afzender.... )
 
granen is mij al bekend (kh wordt net zo goed opgeslagen als vet als gewone vetten, maar geven een minder verzadigd gevoel, kunnen insuline pieken veroorzaken etc)

Trouwens Espi, ze mogen in Wagningen wel wat nieuw asfalt leggen (enkele fietspaden tussen Bennekom en de Grebbeberg zijn niet echt van goede kwaliteit )
 
Inderdaad Scighera. Ik ben bijna klaar met het hoofdstuk over de 'leaky gut' en dan zul jij denk ik ook niet meer zoveel graan willen eten!
Er is al wel over gepost hier,maar het is de moeite het nog eens te vermelden dat sommige voedingsstoffen heel anders scoren op de Insuline Index dan op de Glucose Index.
Waar je primair in geïnteresseerd bent, is om insuline niet te veel te 'exciteren', dus geen pieken te krijgen.
Wat dat betreft schijnt volkoren brood niet veel anders te werken dan wittebrood.

Vertel mij wat over fietspaden.. ik ben allergisch. Gisteren nog 150 km gereden.. en voor een behoorlijk deel over de weg. Ben maar 5x op minder dan een halve meter ingehaald (inclusief vrachtwagen) en er is maar 10x agressief getoeterd... tja het is hier niet het relaxtere Brabant..

Merk dat ik er onderhand zelfs een kick van krijg om toch lekker op de weg te rijden en vooral om vriendelijk terug te zwaaien naar schuimbekkende automobilisten... :windup:

Espi :coolnana:
 
Originally posted by Scighera
granen is mij al bekend (kh wordt net zo goed opgeslagen als vet als gewone vetten, maar geven een minder verzadigd gevoel, kunnen insuline pieken veroorzaken etc)
Koolhydraten worden echt niet snel opgeslagen als vet. Die conversie kost het lichaam veel te veel energie en komt daarom bijna niet voor. Koolhydraten worden gebruikt voor energie of anders voornamelijk opgeslagen als glycogeen of glycerol.
 
HOW !!!! nu kan ik ff niet volgen ? ik kom hier nu toch al een heel tijdje en heb hier enorm veel geleerd op gebied van voeding en sport (dacht ik !) MAAR blijkt dit dan nu allemaal verkeerd te zijn ???? nu snap ik het echt niet meer ! had ik dan heel die tijd beter levertraan genomen dan lijnzaad ??? en had ik al die ook de granen moeten laten liggen ??? dit kan toch niet hé ? ofwel ? dus geen volkoren brood, geen havermout , brinta en al die trage kh's ????? zeg dat dit aub niet waar is hé ?
 
Voor mij werkt het in ieder geval fantastisch.. het hangt er ook vooral van af in hoeverre je insuline-resistent bent dwz tegen diabetes aanhangt en te veel insuline in je lijf hebt (ik dus wel)
Hoe meer cardio je doet, des te meer KH je kunt verdragen.. met lange fietstochten kan ik KH ook heel goed verdragen.

Maar ik geloof dat de mens niet er op gebouwd is om granen te verteren.. ook al hebben we nog zo ons best gedaan de afgelopen 5000 jaar. Een lichaam dat al miljoenen jaren prima op laag-KH dieet werkte, zal niet in maar 5000 jaar zo maar veranderen.

Idd. levertraan is beter, maar ik doe voor de zekerheid maar en-en. Ik denk dat levertraan ineens ondergesneeuwd raakte. We kennen het al zo lang en lijnzaadolie klinkt heel wat spannender (minder vies, al vind ik nog steeds lijnzaadolie een stuk viezer)

Espi
 
Waarom transvetten zo slecht zijn

Het duurde even, maar hier is de vertaling van dat stukje (werd afgeleid door andere zaken)

OP (original poster)
Het goede nieuws is dat je door een laag-KH dieet te volgen, je al automatisch veel transvetten vermijdt omdat ze vooral in brood en gebak verwerkt zitten, die we toch al niet meer eten.

Een paar dagen geleden kwam ik bij Trader Joe (een groothandel in alternatieve voeding) en zag dat ze low-carb koekjes te koop hadden, dus ik pakte er een en keek naar de ingrediëntenlijst. Bijna bovenin stond ‘gedeeltelijk geharde (hydrogenated) plantaardige olie. Dus ik legde ze weer terug en keerde op mijn schreden terug.

Transvetten worden zo genoemd omdat ze een onnatuurlijke chemische configuratie hebben,die de transconfiguratie heet. Sommige mensen noemen ze wel ‘beschadigde vetten’ wat ook een goede term is. De vetzuurmoleculen in transvetten hebben een AFWIJKENDE vorm. Je hoeft niet zoveel onthouden te hebben van je middelbare school-scheikunde lessen om je te realiseren dat een verkeerd gevormd molecuul niet op de juiste manier KAN werken.

Wanneer je iets eet waar transvetten in zitten, zullen deze verwrongen, verkeerde gevormde moleculen worden ingebouwd in je celwanden. Wanneer je eiwitten eet, worden die eiwitten een onderdeel van jou. Hetzelfde gaat op voor vetten: je wordt wat je eet.

Wanneer je deze beschadigde vetten in je celwand inbouwt, zal een behoorlijk deel van de enzymatische activiteit die daar moet plaatsvinden niet goed uitgevoerd worden. De omzetting van de verschillende vormen van cholesterol en met name die van het ‘slechte’ LDL naar het ‘goede’ HDL wordt afgeremd. En dat is nog maar een van de dingen waar transvetten invloed op hebben en waarom transvetten er toe leiden dat je meer slecht en minder goed cholesterol in je lijf zult krijgen.

Wat ook enorm belangrijk is voor mensen die laag in de KH zitten, is dat transvetten je cellen meer insuline-resistent maken, waardoor ze een rol spelen bij de ontwikkeling van type II diabetes evenals het voorkomen van insuline-resistentie wat nog net geen diabetes II genoemd kan worden en wat velen van ons ervoeren net voor we overgingen op een verstandiger dieet.
Het hele doel van een laag-KH dieet is om de insuline-resistentie te verminderen, dus als je dan nog steeds transvetten blijft eten dan werk je dit wel flink tegen.
Bovendien blijkt er nogal wat bewijs te zijn dat transvetten een rol spelen bij de ontwikkeling van vetzucht (obesitas) door het vetzuurmetabolisme te verstoren.

Verder speelt nog mee: hart- en vaatziekten, kanker, onvruchtbaarheid, slecht werkend immuunsysteem. Als je geen gezonde celwanden hebt, dan kun je op termijn AL dit soort problemen verwachten.

Vermijd dus ALLES waar gehydrogeneerde (geharde) of gedeeltelijk gehydrogeneerde (geharde) plantaardige olie van welke aard dan ook op het label staat. Dit gaat ook op voor plantaardige ‘shortening’ (? ) wat niets anders is dan gedeeltelijk geharde olie, normale margarine (er zijn nu soorten zonder transvetten maar nog steeds blijft ECHTE boter een betere keus), creamer (zowel de vloeibare als de poedervorm) en een ongelooflijke hoeveelheid bewerkte voedselprodukten, die zelfs niet eens allemaal hoog-KH produkten zijn. Kijk bijv. uit voor saladedressings, sommige ervan bevatten transvetten!

De grootste deskundige op het gebied van vetonderzoek in het land, Mary Enig heeft eenvoudigweg gezegd dat veel van de gezondheidsproblemen, waarvan we de schuld leggen bij dierlijke (dwz verzadigde) vetten in werkelijkheid te wijten zijn aan de hoge inname van geharde plantaardige vetten. Veel van de gezondheidsdata die verzameld zijn voor de tachtiger jaren bevatten geen gedetailleerde verwijzingen naar hoeveel transvetten er in iemands dieet zat.

Het is in het belang van de voedingsolie-industrie om er voor te zorgen dat wij de natuurlijke verzadigde vetten de schuld geven voor al die problemen, in plaats van de echte schuldigen, die ik zou willen identificeren als een dieet dat leidt tot een verhoogde insuline spiegel (oftewel veel KH) in combinatie met onnatuurlijke industriële voedingsprodukten zoals transvetten.

antwoord:
Het is geen onnatuurlijke chemische configuratie. De isomerisatie van cis naar trans gebeurt ook tijdens het fermentatieproces in de ingewanden van herkauwers. Isomerisatie van veel koolstofketens gebeurt ook in de menselijke ingewanden zoals met bijvoorbeeld luteïne [uit eigeel?], beta-caroteen en lycopeen [zit in tomaten?].
Maar een natuurlijke configuratie can natuurlijk ook ongezond zijn.
Welke enzymen verliezen hun activiteit met transvetten? Ik had gehoord dat transvetten ongezond zijn, maar wist niet waarom en hoe.

OP weer:

Dit is wat Mary Enig er over te zegggen heeft:
Er zijn altijd kleine hoeveelheden transvetzuren in het menselijk dieet geweest uit vetten die afkomstig zijn van herkauwers (melkvee, schapen, geiten, herten, buffel, antelope, etc.) omdat de micro-organismen in de pens trachten om de meervoudig onverzadigde vetzuren uit de weg te ruimen die in het plantaardige voedsel zitten, die door deze beesten gegeten worden.

Voorheen werd aangenomen door onderzoekers dat de transvetzuren die men in vet van herkauwers vond identiek waren aan de transvetzuren die door het harden (hydrogeneeren) van plantaardige olie in de fabriek ontstaan.

Maar onderzoeken hebben aangetoond dat de hoeveelheid transvetzuur niet alleen veel lager ligt (in echte boter zit misschien 2 tot 3% transvetzuur tov cis-vetzuur), maar het effect op alles wat met het functioneren van de celwand te maken heeft praktisch nihil was:
Alle studies die gedaan zijn met kunstmatige transvetten toonden aan dat die een negatieve invloed hadden op het celwandmechanisme.

Met andere woorden: de natuurlijke transvetten komen voor in slechts heel geringe hoeveelheden en hebben om de een of andere reden niet het nadelige effect dat kunstmatige transvetten wel hebben.

OP antwoordt nu de vraag welke enzymen hun enzym-activiteit verliezen

Opnieuw zal ik Enig aanhalen:
Transvetzuren blijken in te werken op het functioneren van de celwandenzymen zoals delta-6-desaturase, wat resulteert in een afgenomen omzetting van bijv. linoleic zuur naar gamma-linoleic zuur of arachidonzuur. Het interfereert ook met de noodzakelijke omzetting van omega-3-vetzuren in de verlengde omega-3-vetzuren en aldus wordt de onvoldoende inname van omega-3-vetzuren nog verder verergerd .

Uit hetzelfde interview

Voor wat kanker aangaat, bevorderen transvetzuren de nadelige wijzigingen in de activiteit van het belangrijke enzymsysteem dat chemische cardcinogenen en drugs (medicijnen) metaboliseert, dwz het gaat hier om het mixed-function oxidase cytochromes P-448/ 450.

Het volledige interview is te vinden op :
http://www.mercola.com/2000/june/10/trans_fats.htm

Het hele artikel van Enig zelf, wat interessant en verontrustend is , is te lezen op:
http://www.westonaprice.org/know_your_fats/oiling.html

Het gaat in detail in op de achtergronden van de inspanningen van de voedingsolie-industrie om de FDA (Food & Drugs Administration, zoiets als WVC?) te verhinderen om zelfs maar informatie te verzamelen over de nadelige invloeden van transvetten op onze gezondheid in vergelijking met verzadigde vetten.

Espi
 
Originally posted by burn

Koolhydraten worden echt niet snel opgeslagen als vet. Die conversie kost het lichaam veel te veel energie en komt daarom bijna niet voor. Koolhydraten worden gebruikt voor energie of anders voornamelijk opgeslagen als glycogeen of glycerol.
Hallo? Alle Koolhydraten worden omgezet naar glucose/glycogeen, als er daar teveel van is dan MOET het wel omgezet worden naar reserves ie. vetten.
Moet jij me eens uitleggen hoe suikers in de voeding niet zorgen voor een snelle lichaamsvet toename als ze hoge insuline pieken veroorzaken en en snelle overschot van energie.

Ik ben ervan overtuigt dat niet alleen de energetische waarde en rol speelt, maar vooral de werking van bepaalde macronutrienten!
 
Back
Naar boven