AndroidHealthClinic

Banaan vult alleen leverglycogeen aan....

Bezoekers in dit topic

The_Oak

Advanced Bodybuilder
Elite Member
15 jaar lid
Lid sinds
7 aug 2003
Berichten
1.127
Waardering
6
Beste mede BB-ers,

Een tijdje geleden heb ik een "Thread" geplaats met de vraag of er nog mensen een banaantje aten na het sporten.

Wat eigenlijk naar voren kwam in jullie antwoorden was dat de fructose in een banaan alleen de leverglycogeen zou aanvullen....

Ik denk dan op mijn beurt....Als dit wordt opgeslagen in je lever zou niemand dik worden van al het snoepwerk omdat het toch ten goede komt van je lever.

Wie kan mij hier verder uitleg over geven?? Wat doet de fructose in je lichaam....

Groeten,
The_Oak
 
Ik denk dat je lever maar een bepaald hoeveelheid op kan nemen en de rest gaat dan naar de vetcellen
 
idd, volgens mij kan je lever maar iets van 100 gram fructose opslaan (dit weet ik niet zeker). De rest wordt omgezet in vet.
 
fructose, zover ik weet, heeft minder cal dan gewone suiker maar is wel zoeter.

Fructose wordt trager opgenomen in het lichaam dan de "normal" suikers (saccharose).

Zover ik weet wordt fructose trager omgezet in glucose en t dus ook minder invloed heeft op insuline bij de opname (volgens mij komt er helemaal geen insuline bij kijken), waardoor na de training gewone suiker een beteree optie is.. je wilt uiteraard een insulinepiek na training creeeren!

en nu weet ik niet of ik t goed heb, maar om op je vraag qua lever terug te komen, als er iets in de lver wordt opgenomen is dat ONafhankelijk van insuline..

maar of dit klopt??? hoop dat iemand anders daar n duidelijker anwtwoord op heeft
 
Fructose vult in eerste instantie het lever glycogeen aan(dus in eerste instantie ook geen insuline stijging). Een banaan bestaat voor ongeveer 50 % uit fructose. Ik weet niet precies hoe zwaar een banaan is, maar een banaan van 30 gram zou dus zorgen voor 15 gram glycogeen in de lever. Je zult dus veel bananen moeten eten wil je je lever d.m.v. het eten van bananen volkrijgen. Je zult daarom van een paar stuks fruit per dag geen nadelige gevolgen merken m.b.t. de omzetting van koolhydraten naar vet. Niet meer dan met andere koolhydraten iniedergeval.
 
als een banaan 30 gram zou wegen zou je veel bananen kunnen eten ja maar onderschat niet hoeveel zo een ding weegt namelijk 100 a 200 gram dus je zit na 1 a 2 bananen al gelijk aan je max.

misschien dat ze daarom altijd 2 stuks fruit per dag aanraden :)
 
Hangt er ook vanaf hoe rijp een banaan is want het rijpings proces is eigenlijk het uiteen vallen van suikerketens. Aan een groene banaan ga je helemaal nix hebben.
 
idd hoelanger je die dinge laat staan hoe zoeter ze worden (des te meer fructose dus)
 
bodybuilder0102 zei:
als een banaan 30 gram zou wegen zou je veel bananen kunnen eten ja maar onderschat niet hoeveel zo een ding weegt namelijk 100 a 200 gram dus je zit na 1 a 2 bananen al gelijk aan je max.

misschien dat ze daarom altijd 2 stuks fruit per dag aanraden :)

Ik bedoel dat er misschien 30 gram koolhydraten in een banaan zit.
 
burn zei:
Fructose vult in eerste instantie het lever glycogeen aan(dus in eerste instantie ook geen insuline stijging). Een banaan bestaat voor ongeveer 50 % uit fructose. Ik weet niet precies hoe zwaar een banaan is, maar een banaan van 30 gram zou dus zorgen voor 15 gram glycogeen in de lever. Je zult dus veel bananen moeten eten wil je je lever d.m.v. het eten van bananen volkrijgen. Je zult daarom van een paar stuks fruit per dag geen nadelige gevolgen merken m.b.t. de omzetting van koolhydraten naar vet. Niet meer dan met andere koolhydraten iniedergeval.

Waarom wordt het tijdens de cut dan zo zwaar afgeraden, puur voor het hongergevoel wat snel terugkomt door simpele KH?
 
KaLe zei:
Waarom wordt het tijdens de cut dan zo zwaar afgeraden, puur voor het hongergevoel wat snel terugkomt door simpele KH?

Zo sterk wordt het toch niet afgeraden? 1 of 2 stuk fruit zal weinig kwaad doen. Je moet wel het aantal cal. in de gaten houden. Wanneer je in de cut zit dan zullen sowieso een groot deel van je cal. naar eiwitten en (onv.) vetten gaan. De cal. die je dan nog over hebt neem je dan misschien liever aan koolhydraten die je spierglycogeen beter aanvullen.
Je hoeft normaal gezien tijdens het cutten in iedergeval niet bang te zijn dat de koolhydraten in fruit naar vet om zullen zetten.
 
burn zei:
Zo sterk wordt het toch niet afgeraden? 1 of 2 stuk fruit zal weinig kwaad doen. Je moet wel het aantal cal. in de gaten houden. Wanneer je in de cut zit dan zullen sowieso een groot deel van je cal. naar eiwitten en (onv.) vetten gaan. De cal. die je dan nog over hebt neem je dan misschien liever aan koolhydraten die je spierglycogeen beter aanvullen.
Je hoeft normaal gezien tijdens het cutten in iedergeval niet bang te zijn dat de koolhydraten in fruit naar vet om zullen zetten.

mnee eens, als spierglycogeen vrij leeg is hoef je idd niet bang te zijn dat t snel naar vet worden omgezet?
maar als je kh mindert is fruit wel aan te raden om te skippen boven complexe kh.
 
The_Oak zei:
Beste mede BB-ers,


Ik denk dan op mijn beurt....Als dit wordt opgeslagen in je lever zou niemand dik worden van al het snoepwerk omdat het toch ten goede komt van je lever.

Wie kan mij hier verder uitleg over geven?? Wat doet de fructose in je lichaam....

Groeten,
The_Oak

Maar wat bedoel je met snoepwerk? Wat voor "snoep"?

Dik wordt je toch voornamelijk door een overschot aan calorieen.
 
maniac zei:
Maar wat bedoel je met snoepwerk? Wat voor "snoep"?

Dik wordt je toch voornamelijk door een overschot aan calorieen.

Okee, geen snoep dan....Vergis je niet dat teveel aan glucose door het lichaam omgezet kan worden in vetten. Deze worden als een reserve opgeslagen.

Wanneer er tekorten optreden kunnen deze weer aangesproken worden.

Enne een overschot aan calorieen??? Dat is een gegeven hoeveel energie een stof geeft. Zo geven vetten 9 kcal / gram vet en koolydraten 4kcal / gram.

Zo zal je minder snel dik worden van koolydraten maar theoretischis het mogelijk.
 
Wat ik me nu ook afvraag, is of je (gedroogd) fruit kunt eten tijdens duursporten. Ik heb tijdens PBP zowel vloeibare KH (moutsuiker met weipoeder) als vaste KH genomen. Dat laatste in de vorm (misplaatste zuinigheid!!!!) van mueslirepen. Dat viel absoluut zeer slecht omdat ik de laatste maanden een ketogeen dieet gevolgd heb. Had ik n iet beter gedaan zuidvruchten (abrikozen, dadels, vijgen) te eten? Die glycogeen in de lever zou ik nl. toch iedere keer opsoeperen!

Toch?

Espi
 
nav een discussie op de sportschool met een paar gasten, zit ik toch met een paar vragen.
Stel, je eet een banaan na de training. Je krijgt dus fructose binnen, dat je lever opslaat en het overschot omzet in glucose.
vraag 1: waarom wordt dextrose niet in je lever opgeslagen, het komt immers éérst in je lever voordat het naar je spieren gaat?

De glucose die over is nadat de lever de fructose heeft opgeslagen(als leverglycogeen). Zou naar je vetcellen gaan. Waarom niet naar je spieren? I know, er is geen insulinepiek, maar die GLUT4 receptoren die zijn toch nog ´suiker aan het opzuigen´ als ik het zo mag zien? (vraag 2 :D)

en ik heb ook nog wat vraagjes over eiwit na de training, uiteraard niet vóórdat ik daar research naar gedaan heb en dit wordt gepost in een andere thread.
 
Laatst bewerkt:
D. zei:
nav een discussie op de sportschool met een paar gasten, zit ik toch met een paar vragen.
Stel, je eet een banaan na de training. Je krijgt dus fructose binnen, dat je lever opslaat en het overschot omzet in glucose.
vraag 1: waarom wordt glucose niet in je lever opgeslagen, het komt immers éérst in je lever voordat het naar je spieren gaat?

De glucose die over is nadat de lever de fructose heeft opgeslagen(als leverglycogeen). Zou naar je vetcellen gaan. Waarom niet naar je spieren? I know, er is geen insulinepiek, maar die GLUT4 receptoren die zijn toch nog ´suiker aan het opzuigen´ als ik het zo mag zien? (vraag 2 :D)

en ik heb ook nog wat vraagjes over eiwit na de training, uiteraard niet vóórdat ik daar research naar gedaan heb en dit wordt gepost in een andere thread.

Ach iedereen weet dat toch:

Verhouding (snelle) eiwit + dextro => 1:2
Huppakee, waarom research doen? :eyebrow: , iedereen weet toch dat je snelle suikers en eiwit moet nemen na je training en vooral geen banaan!
 
D. zei:
nav een discussie op de sportschool met een paar gasten, zit ik toch met een paar vragen.
Stel, je eet een banaan na de training. Je krijgt dus fructose binnen, dat je lever opslaat en het overschot omzet in glucose.
vraag 1: waarom wordt dextrose niet in je lever opgeslagen, het komt immers éérst in je lever voordat het naar je spieren gaat?

De glucose die over is nadat de lever de fructose heeft opgeslagen(als leverglycogeen). Zou naar je vetcellen gaan. Waarom niet naar je spieren? I know, er is geen insulinepiek, maar die GLUT4 receptoren die zijn toch nog ´suiker aan het opzuigen´ als ik het zo mag zien? (vraag 2 :D)

Heel makkelijk gezegd: fructose kan pas als glucose het bloed bereiken via de conversie naar glycogeen= fructose -> glycogeen -> glucose. Fructose moet daarom eerst in de lever worden opgeslagen. Bij een volle lever kan dit niet gebeuren.
 
right. dus stel, je neemt 300gram fructose in, je lever kan 200opslaan, de overige 100kunnen dus niet meer om worden gezet in glucose. (getallen zijn fictief). Deze 100gram gaat dus sowieso naar de vetcellen?
Waarom kan deze 100gram wél naar de vetcellen? oftewel, wat gebeurt er op molecuulniveau met de fructose dat het de vetcel ingaat? En vetcellen slaan toch makkelijker op wanneer er een insulinepiek is? en dat is nu toch niet het geval, wat op zich de vetopslag zou kunnen beperken.
Tenzij die er wél is, door de glucose die uit de lever komt. Of wordt het opgeslagen glycogeen niet gelijk omgezet tot glucose?Ha een boel vragen, lijk an_g wel :)
thnx voor de reply burn, ik hoop dat je deze vragen ook kunt beantwoorden! ik zal ze even arceren.
 
Red devil zei:
Ach iedereen weet dat toch:

Verhouding (snelle) eiwit + dextro => 1:2
Huppakee, waarom research doen? :eyebrow: , iedereen weet toch dat je snelle suikers en eiwit moet nemen na je training en vooral geen banaan!

Nou ja het is wel handig dat je wel weet dat het effect heeft.
Als iemand zomaar zegt dat het zo moet, hoeft het niet zo te zijn natuurlijk.

PS: was geen antwoord op D. zijn vraag. ;)

hehe

Jopie
 
Back
Naar boven